یک ابر رایانه چه مقدار زمان برای محاسبه یک ثانیه فعالیت مغز انسان نیاز دارد؟

یکی از قدرتمندترین ابر رایانه های جهان با دقت زیاد سعی کرده یک ثانیه از فعالیت‌های ذهن انسان را به تصویر بکشد، این شبیه سازی از نظر دانشمندان و محققان، دقیق‌ترین شبیه‌ سازی انجام شده تا به الان است.

0

محققان ژاپنی با استفاده از رایانه K که چهارمین ابر رایانه یا سوپر کامپیوتر قدرتمند جهان به حساب می‌آید، دست به شبیه سازی یک درصد از شبکه‌های عصبی مغز انسان زدند.

این ابررایانه با 705024 هسته و 1.4 میلیون گیگابایت رم چیزی در حدود 40 دقیقه زمان نیاز داشت تا بتواند در پروژه‌ای که به منظور آزمایش قابلیت‌های ابررایانه‌ها برای بررسی مغز انسان ترتیب داده شده بود به مدلسازی اطلاعات بپردازد.

این پروزه که توسط تیم تحقیقاتی ژاپنی با نام RIKEN و یک مرکز تحقیقاتی در آلمان انجام شد، به نمونه برداری از 1.73 میلیارد سلول عصبی و 10.4 تریلیون سیناپس پرداخته است.

مارکوس دایسمن یکی از محققان این پروژه می‌گوید: ” اگر رایانه‌هایی مانند K بتوانند یک درصد از شبکه عصبی مغز انسان را شبیه سازی کنند، می‌توان نتیجه گرفت که در آینده‌ای نزدیک و چیزی نزدیک به یک دهه دیگر می‌توان کل فرآیندهای انجام شده در مغز انسان را بررسی کامل کرد.”

البته محققان پیش‌بینی می‌کنند که دسترسی به رایانه‌هایی با اینچنین قابلیت‌های بالا، تا پیش از سال 2020 ممکن نخواهد بود.

Source: Itproportal

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.