تلسکوپ هابل نشانه‌هایی از حضور ابرها در یک سیاره دور را ثبت کرد

با توجه به تصاویر گرفته شده از تلسکوپ هابل، مطالبی در خصوص وجود ابر بر روی این سیاره منتشر شده و بحث و جدل‌ها در این مورد بالا گرفته است. GJ 1214b که در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار ثبت شد، یکی از چندین ستاره‌های ابر خورشیدی است که محققین امیدوار هستند تا نشانه‌هایی از حیات در سایر منظومه‌های خورشیدی نیز پیدا کنند.

0

فارنت: ستاره فرا خورشیدی (Exoplanet) که GJ 1214b نام گرفته است، یک سیاره بسیار گرم که بزرگتر از زمین است در مدار خود دارد، به لطف تلسکوپ هابل، ستاره‌شناسان موفق به پیدا کردن نشانه‌هایی از ابر ضخیم در لایه‌های بالایی اتمسفر این سیاره شدند.

با توجه به تصاویر گرفته شده از تلسکوپ هابل، مطالبی در خصوص وجود ابر بر روی این سیاره منتشر شده و بحث و جدل‌ها در این مورد بالا گرفته است. GJ 1214b که در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار ثبت شد، یکی از چندین ستاره‌های ابر خورشیدی است که محققین امیدوار هستند تا نشانه‌هایی از حیات در سایر منظومه‌های خورشیدی نیز پیدا کنند.

hot-super-Earth-orbiting-a-red-dwarf-star

این ابر‌ها قبلا به صورت بخار با غلظت پایین تشریح شده بودند که با تجمع گاز‌ها تفاوت زیادی داشتند و با توجه به مطالعات زیاد، باز هم دانشمندان در خصوص این اتمسفر به اجماع نظر نرسیدند. تصاویر گرفته شده توسط تلکسوپ هابل به شناسایی اطلاعات بیشتر در خصوص GJ 1214b کمک شایانی کرده است. سنسورهای تلسکوپ موفق به محاسبه میزان نوری که این سیاره در هنگام عبور از جلوی خورشید خود دریافت می‌کند، شدند و با مقایسه تفاوت میان نور معمولی و نور اینفرارد اطلاعات جدیدی را در خصوص گازهایی که ممکن است در محیط این سیاره وجود داشته باشد بدست آوردند.

تحقیقات اخیر مشخص کرده است که از اطلاعات بدست آمده دو نتیجه می‌توان گرفت: ممکن است بخار آب و یا مولکول‌های منبسط دیگری در اتمسفر این سیاره وجود داشته باشد و یا اینکه ابرهایی در ارتفاع بسیار بالا این سیاره را در برگرفته باشند و مشاهده محیط داخل سیاره از بیرون ممکن نباشد.

برای روشن نمودن قضیه، دانشمندان به رهبری لورا کریدبرگ (Laura Kreidberg) و جاکوب بین (Jocob Bean) از دانشگاه شیکاگو اقدام به محاسبه دقیق نور اینفرارد با استفاده از تصاویر تلسکوپ هابل کردند. حدود ۹۶ ساعت اطلاعات در یازده ماه توسط این تلسکوپ جمع‌آوری گردید. کمبود مواد شیمیایی نشان داده شده در آزمایشات می‌تواند نمایانگر بخارهای آب و یا نیتروژن سیار در هوا باشد، کریدبرگ و بین معتقد هستند که این بخار فضای بالای اتمسفر این سیاره را مثل پتو پوشانده است! البته این محققین هنوز موفق به تشخیص جنس ابر‌ها نشده‌اند، ممکن است این ابرها از پتاسیوم کلراید و یا زینک سولفید تشکیل شده باشد.

به گفته کریدبرگ: البته ممکن است با انواع متفاوتی از ابر به نسبت آنچه انتظار داریم روبرو شویم. آگاهی ما نسبت به اتمسفر سیاره می‌تواند نظریات قبلی را در خصوص این سیاره تغییر دهد، وجود مایعات زیاد باعث مختل شدن دید خواهد شد.

در حال حاضر این گروه دانشمندان معتقد هستند که تلسکوپ هابل با انجام این تحقیقات، کار بزرگی انجام داده است و نکته جالب توجه این است که تلسکوپ هابل هرگز برای انجام چنین آزمایشاتی ساخته نشده و آزمایش‌های انجام شده توسط تلسکوپ هابل از دقت بسیار بالایی برخوردار بوده است.

به گفته بیم: با این آزمایش‌ها آنها می‌توانند سیارات کوچکی را که به دور خورشید خود در خارج از منظومه شمسی حرکت می‌کنند را شناسایی کنند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود و انتظار می‌رود که از دقت بسیار بالاتری برخوردار باشد.

Source: theverge

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.