بدسکتور چیست؟ چرا هاردها بدسکتور می‌گیرند و چاره کار آنها چیست؟

بدسکتور یکی از مشکلات لاینفک هارد است و در نتیجه اگر هارد شما دچار بدسکتور شد، نگران نباشید. در نظر داشته باشید که همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مواجه شدن با بدسکتور، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید.

43

بدسکتور چیست؟

اجازه دهید ابتدا تعریفی از بدسکتور داشته باشیم. بدسکتور چیست؟ بد‌سکتور را می‌توان یک کلاستر کوچک از فضای ذخیره‌سازی نامید که معیوب شده است. این سکتور به درخواست‌ها مبنی بر نوشتن و خواندن اطلاعات عکس‌العملی نشان نمی‌دهد تا آنجا که آن را یک سکتور بد و یا همان بدسکتور می‌نامیم.

انواع بدسکتور

می‌توان گفت هر دو مدل هارد موجود در بازار (هارد رایج مغناطیسی و مدل‌ جدید سالید درایو Solid state drive) می‌توانند بدسکتور داشته باشند. دو نوع بد‌سکتور وجود دارد، بدسکتور نوع اول ناشی از صدمات فیزیکی است که قابل ترمیم نیست و بدسکتور نوع دوم بر اساس اشکالات نرم‌افزاری ایجاد می‌شود که قابل ترمیم نیز است.

همانطور که گفته شد دو نوع بد‌سکتور وجود دارد که از آنها با نام‌های فیزیکی و  نرم‌افزاری و یا به عبارت دیگر سخت و نرم یاد می‌شود. بدسکتور فیزیکی و یا سخت به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می‌شود که به صورت فیزیکی صدمه دیده است. ممکن است هد هارددیسک با سطح هارد اتصال برقرار کرده و هارد صدمه دیده باشد، نفود گرد و غبار نیز به داخل هارد می‌تواند منجر به بدسکتور شود، ممکن است فلش مموری سالید درایو  فرسوده شده و دچار بدسکتور شود و یا اینکه صدمات فیزیکی باعث بدسکتور این مدل هارد جدید گردد. بدسکتور سخت قابل ترمیم نیست.

بدسکتور

بدسکتور نرم‌افزاری به کلاستوری از فضای هارددیسک گفته می‌شود که دچار مشکلات نرم‌افزاری شده و به درستی کار نمی‌کند. سیستم‌عامل برای خواندن اطلاعات از روی سکتور خراب تلاش می‌کند اما با عدم تطابق اطلاعات (Error-correcting Code) مواجه می‌شود. این سکتور ممکن است به عنوان سکتور خراب و یا همان بدسکتور علامت‌گذاری شود اما با نوشتن مجدد اطلاعات خالی بر روی سکتور خراب، بدسکتور از بین می‌رود، در گذشته از روش  Low Level Format نیز برای اینکار استفاده می‌شد. ابراز چک دیسک ویندوز (Windows Check Disk) نیز می‌تواند بدسکتور‌های نرم‌افزاری را ترمیم کند.

دلایل ایجاد بدسکتور سخت افزاری

ممکن است هارد‌دیسک شما از کارخانه با بدسکتور خارج شده باشد. این روزها روش‌های مدرن تولید محصولات بی‌نقص نیستند و می‌توان در هر محصول تولیدی اشکلاتی را مشاهده کرد. به همین دلیل است که سالید درایو  نیز گاهی اوقات، با بلوک‌های خراب به بازار عرضه می‌شود.

سالید درایو همچنین ممکن است نهایتا بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، این بدسکتورها مجدد در قسمت مازاد حافظه هارد جایگذاری می‌شوند. زمانی که حافظه مازاد سالید درایو  پر شد، بدسکتورهای ایجاد شده به قسمت اصلی هارد منتقل خواهند شد و در نتیجه از میزان فضای آزاد هارد کاسته خواهد شد.

هارد مغناطیسی رایج در بازار نیز بر اثر ضربات فیزیکی دچار بدسکتور می‌شوند. ممکن است هارد در هنگام تولید در کارخانه دچار بدسکتور شده باشد و یا مانند سالید درایو  بر اثر استفاده زیاد و نوشته شدن اطلاعات دچار بدسکتور شود، افتادن هارد نیز باعث اتصال هد با سطح هارد شده و می‌تواند از دلایل ایجاد بدسکتور باشد.

hard-drive-head-damage

 همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ورود هوا و گرد و غبار به داخل محیط هارد نیز می‌تواند باعث ایجاد بدسکتور شود، در مجموع می‌توان گفت عوامل زیادی در خرابی سکتورهای هارد مغناطیسی دخیل است.

دلایل ایجاد بدسکتور نرم‌افزاری

بدسکتور‌هایی که بوسیله مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌شوند را بدسکتور نرم‌افزاری می‌نامند. برای مثال اگر کامپیوتر شما به صورت ناگهانی بر اثر قطعی برق خاموش شود، احتمال اینکه هارد شما در زمان نوشتن اطلاعات خاموش شده باشد زیاد است. در بعضی موارد نیز ممکن است اطلاعات خوانده شده تطابق نداشته باشند که این امر نیز باعث ایجاد بدسکتور می‌شود.از طرف دیگر ویروس‌ها و سایر بدافزارهای مخرب هم ممکن است باعث ایجاد بدسکتور‌های نرم‌افزاری شوند.

از بین رفتن اطلاعات و از کارافتادن هارد

حتی اگر هارد دیسک شما درست کار می‌کند، باز هم امکان ایجاد بدسکتور و از بین رفتن نرم‌افزارهای شما وجود دارد. به همین دلیل است که شما باید همیشه از اطلاعات مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

زمانی که کامپیوتر شما بدسکتور را شناسایی می‌کند، آنرا به عنوان سکتور خراب علامت گذاری کرده و در آینده این سکتور را نادیده خواهد گرفت. اطلاعات این سکتور خراب به سکتور جدیدی تخصیص داده می‌شود تا خواندن و نوشتن اطلاعات مربوط به این سکتور به مکان دیگری منتقل شود.

dead-hard-drive

با نرم‌افزارهای شناسایی مشکلات هارد دست نظیر CrystalDiskInfo می‌توانید این سکتور‌های خراب را مشخص نمایید. اگر اطلاعات مهم شما بر روی سکتور خراب ذخیره شده باشد، احتمال از دست دادن این اطلاعات وجود دارد. البته وجود چند سکتور خراب به معنای خرابی کامل هارد شما نمی‌باشد. اما زیاد شدن میزان بدسکتور‌های هارد می‌تواند به معنای این باشد که هارد شما در آستانه خرابی است.

چگونه بدسکتورها را شناسایی و تعمیر کنیم؟

ابزار شناسایی و تعمیر بدسکتور که به نام chkdsk شناخته می‌شود، داخل سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد، این ابزار هارد دیسک شما را برای شناسایی بدسکتور اسکن کرده و سکتور‌هایی که به صورت سخت‌افزاری خراب شده‌اند را علامت گذاری کرده و سکتورهایی که مشکلات نرم‌افزاری دارند را تعمیر می‌کند.

windows-disk-error-checking

سیستم‌عامل ویندوز در صورتی که به مشکلی با هارد دیسک برخورد کند، به صورت اتوماتیک در هنگام بالا آمدن کامپیوتر آن را اسکن می‌کند. البته شما هر زمان که تمایل داشتید می‌توانید برنامه تعمیر  و شناسایی بدسکتور را با تایپ chsdsk در منوی Run ویندوز فراخوانی کنید. سیستم‌عامل‌های دیگر نظیر لینوکس و OS X نیز ابزار‌های مخصوص به خود را برای شناسایی و تعمیر بدسکتورها دارند.

می‌توان گفت بدسکتور یکی از مشکلات لاینفک هارد است و در نتیجه اگر هارد شما دچار بدسکتور شد، نگران نباشید. در نظر داشته باشید که همیشه از اطلاعات مهم خود پشتیبان تهیه کنید تا در صورت مواجه شدن با بدسکتور، اطلاعات مهم خود را از دست ندهید و اگر متوجه شدید که بدسکتورهای موجود بر روی هارد شما سریعا رو به افزایش است احتمال خرابی کامل هارد شما وجود دارد.

Source: HowToGeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

43 نظر برای این مطلب
  1. Ali می‌گوید

    سلام
    ممکنه از بازی،هارد بدسکتور بگیره؟
    من چون هم روی pc بازی میریزم هم شبیه ساز اندروید(nox pleyer & LD pleyer)نگران اینم که هاردم بدسکتور بگیر
    راستی ویندوزم 7

  2. فاتح می‌گوید

    با سلام
    من یک هارد 500 گیگ WD Black دست دوم گرفتم که بعد از تست با نرم افزار Hard.Disk.Sentinel.Pro.5.61.0.11463 سلامتی صفر رو نشون میده و اینکه تعداد روزهای باقیمانده هم صفره.
    ایا میشه ازش استفاده کرد؟ اصلا چنین چیزی داریم؟ در ضمن نوشتن و خواندن اطلاعات هم مشکلی نداره فعلا.

  3. علی می‌گوید

    درود. من یه هارد ۲ ترابایت سیگیت دارم. با چک دیسک چک میکنم هیچ مشکلی نداره . اما این هارد فرمت نمیشه و وقتی فایل میریزم توش کلا ۵ گیگ میره بعدش ارور میده و قطع میشه . کسی میدونه ایراد کار کجاست؟ گارانتیش هم تموم شده

  4. علی می‌گوید

    سلام من وقتی سیستمم روشن میکنم چک دیسک میکنه بعد میره رو صفحه ی اصلی ولی خیلی کند میشه بعد هنگ میکنه و صفحه ابی مرگ نشون میده مشکل از کجاست لطفا کمک کنید…..با تشکر😙

  5. نیما می‌گوید

    سلام خسته نباشید من ی هارد اکسترنال مارئ مای پاسپورت وسترن دیجیتال دارم یک ماه ک خریدم هیچ مشکلی نداشت خیلی راحت اطلاعات رو انتقال میداد با سرعت 30 مگ بر ثانیه تا نهایت 50 مگ بر ثانیه بعد یک ماه یهویی یعنی کاملا یهویی دیدم فیلم میخوام کپی کنم اول با سرعت 40 مگ بر ثانیه شروع میکنه بعد هی کم میشه تا ب سرعت 0 میرسه البته بعضی وقتا درسته و بعضی وقتا این مشل براش پیش میاد سیم اصلی خودش خراب شده از سیم معمولی شارژر استفاده میکنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید ضربه هم نخوره اون روش چک کردن رو هم زدم گف ک مشکلی ندارع لطفا راهنمایی کنید مرسی

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      حتما گارانتی ببرید

  6. محمد می‌گوید

    سلام خسته نباشید من رفتم بیرون و یه سری مدارک رو روی فلش مموریم اسکن کردم با حجم خواسته شده ی سایت مذکور مثلا زیر 200 کیلو بایت ولی وقتی اومدم خونه متوجه شدم 4 ایتمی که اسکن کردم حجمشون 780 بایت شده..بایت…..بار اولم نیست که این فلش اینجوری میشه و مثل ویروس موقع اپلود مدارک اسکن شده پسوند cme.exe میزنه و هرکدومشون باز میشن ولی صدای عجیبی هم میدن…
    خواهشمندم منو راهنمایی کنید که مشکل چیه؟ از فلشه یا چیز دیگه؟
    با سپاس محمد از تهران

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به احتمال زیادی ویروسی شده و فایل های اصلی مخفی شدن

  7. علی می‌گوید

    سلام من یک لب تاب دل با هارد 1 ترابایت دارم ویندوز کند شده بود حذفش کردم همرا با پارتیشن ها ولی موقعی که خواستم پارتیشن بسازم سایز هارد 500 گیگ نشان میداد که فقط میتونستم از اون مقدار برای پارتیشن بندی استفاده کنم هر کاری هم کردم این مقدار عوض نشد چه کار باید بکنم ممنون میشم کمکم کنید چون میخوام از کل فضای هار استفاده کنم

  8. صحرایی می‌گوید

    سلام روز بخیر از کجا می تونیم متوجه بشیم هارد بدسکتور نرم افزاری دارید یا سخت افزاری ؟در کل چطور متوجه میشیم بدسکتور داره سرعت لپ تاپ من پایین اومده ممکن هست علتش بدسکتور باشه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بدسکتور کلا سخت‌افزاریه. برای چک کردنش کافیه از ابزار چک دیسک ویندوز استفاده کنید.

  9. ali می‌گوید

    من یه هارد یه ترا دارم ولی هر کاری میکنم سیستم اونا نمیشناسه حتی فرمت هم کردم اصلا نمیشه پارتیشن بندی کرد

  10. موش موشی می‌گوید

    سلام من عکس و فیلم توی هارد اکسترنالم ریختم که خیلی برام مهم بودن متاسفانه دیشب که هارد رو وصل کردم به سیستم دیدم نصف فیلم ها باز نمیشه ارور میده و نصف عکس ها هم فقط به صورت آیکون هستن و باز نمیشن لدفن کمک گناه دارم لدفن سریع برام ایمیل بفرستید چیکار کنم🙁🙁🙁

  11. احمد می‌گوید

    سلام
    ببخشیددرهنگام نصب ویندوز۷به یک ارور برخورد کردم کدارور:0x0000005هست بعضی یا میگن بدسکتورشده بعضی هاهم میگن مشگل ازدستگاه ورودی هس وبعضی ها مشگل ازDVDبه نظرشمامربوط به بدسکتور بودن هست؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مشکل دسترسی به دیسکه. اگر امکانش هست فرمت کنید پارتیشن مورد نظرتونو

      1. امیر می‌گوید

        سلام من ویندوزم رو عوض کردم بعد از نصب سیستم بالا نمیاد عده ای میگن علت بد سکتوری من نمیدونم چطوری از این ابزار ویندوز استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید

        1. علی ارغوان می‌گوید

          متاسفانه اینجور مشکلات رو از راه دور نمیشه شناسایی و حل کرد. به اعتقاد من به یه نفر که مهارت بیشتری توی این زمینه داره نشون بدید.

    2. Mina می‌گوید

      سلام.منم همین مشکلو دارم لطفا راهنمایی کنید

  12. باران می‌گوید

    سلام اقای مهندس، هارد لپ تاپ من چند ماه پیش دچار بد سکتور نرم افراری شده بود و ارور مرگ میداد. بعد اینکه فرستادم گارانتی برا تعمیر، دیگه اون ارور رو نمیده ولی هارد گاهی اوقات صدا میده. میخواستم بدونم علتش چی میتونه باشه و اینکه هنوز هاردم مشکل داره؟ با تشکر از سایت بسیار خوبتون.

  13. علی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من میخوام ویندوز نصب کنم ولی هیچ درایوی رو نمیشناسه مشکلش چیه

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر هارد رو قبلا استفاده نکردید باید درایو ایجاد کنید. اما اگر قبلا استفاده کردید و اطلاعات روی هارد براتون مهم نیست می‌تونید هارد رو کامل فرمت و درایو جدید ایجاد کنید.

  14. سحر می‌گوید

    ببخشید من یه هارد اکسترنال دارم ک ضربه انچنانی نخورده ولی هشدار this usb is not recognized میده درایو هم اپدیته راه های دیگه هم امتحان کردم
    البته نمیدونم چرا بعضی وقتا خونده میشه و اطلاعاتش بالا میاد ولی از امروز صبح هرچی میزنم این هشدار رو میده
    به غیر از صدای موتورش صدای ناجور دیگه ای هم نمیده
    خیلی ممنون میشم سریع تر مشکلش رو بگین
    چون اطلاعاتشو لازم دارم
    بازم ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      از درگاه یو اس بی دیگه‌ای استفاده کنید. ترجیحا درگاه‌های پشت کیس

    2. علی ارغوان می‌گوید

      هر چه سریع تر اطلاعات مهمش رو بکاپ بگیرید ممکنه به زودی از کار بیفته و اطلاعات قابل بازیابی نباشه

  15. مهیار می‌گوید

    سلام
    بد سکتور سخت افزاری قابل بازگشت و تعمیر هست؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر

  16. اشکان می‌گوید

    سلام مهندس
    من ویندوزمو نصب کردم اما بعد از اکتیو شدن دوباره میره روی نصب علتش چی می تونه باشه؟؟

  17. مهدی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید.
    میخواستم بدونم دلیل خاموش شدن مداوم کامپیوتر در حین کار با کامپیوتر چیست؟
    آیا بد سکتور بودن تاثیر داره؟
    من کامپیوتر رو هم بیرون بردم گفتن با برنامه هم امتحان کردن و اومجا کامپیوترم خاموش نمیشه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. پژمان می‌گوید

      از یک پریز برق مستقیم برای کیس استفاده کنید . این اشکال معمولا بر اثر هماهنگ نبودن قطعات اصلی با هم، داغ شدن قطعات و یا کمبود برق مصرفی در کیس ایجاد میشه و در صورت وجود بدسکتور در هارد نهایتا با نصب ویندوز باید این مشکل حذف شود.

  18. احمد می‌گوید

    سلام من هادرم بد سکتور شده و اصلا بالا نمیاد راهی هس ک درس بشه امیدی هساین شمارمه و بهم با پیام بگین ک چیکارش کنم

  19. مهدی می‌گوید

    سلام
    کامپیوتر من همیشه موقع بالا امدن ویندوز میاره
    Scanning and repairing drive (C:): 61% complete
    و از 0 تا 61 درصد پر میشه(همیشه تا 61%) بعد ویندوز بالا میاد
    مشکل چیه؟میشه کاری کرد تا این پیغام دیگه نیاد؟

  20. tania می‌گوید

    mishe biyain emailam komakam konin man k chizi nafahmidam merci:(

  21. محمد می‌گوید

    من هاردم وسترن دیجیتال سبز یک ترا هس صدا هایی میداه.
    یعنی خرابه؟

    1. محمدرضا می‌گوید

      سلام.داداش من وسترن داشتم.تنها روشی که سالم بمونه آینه که کابل ساتا نه یه کابل دیگه که به پشتش میخوره.باید پنجتا سیم داشته باشه.اصلا از سویچر برای هار استفاده نکنید له خصوص هارد وسترن

  22. رضا می‌گوید

    سلام دوستان خسته نباشید. بدسکتور از طریق هارد به هارد کردن منتقل میشه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      بدسکتور سخت افزاری هست، نرم افزاری نیست که منتقل بشه!!!

  23. مهمان می‌گوید

    با سلام
    ایا قطعی مکرر برق را میتوان از دلایل بروز بدسکتور دانست؟
    به طور مثال تصور کنید یک شخص ناشی سیستم را از کلید پاور خاموش کند و بعد از چند مدت شاهد هنگ کردن سیستم خود شود.
    ایا مشکل به وجود آمده از مثال بالا قابل ترمیم و تعمیر است؟
    با تشکر

  24. حامد می‌گوید

    سلام.هنگام بالا اومدن ویندوز لپ تابم خطای هارد دیسک وsmart میده.
    ویندوز عوض کردم و تموم درایو هارو فرمت کردم.ولی باز هم پیغام و نشون میده.
    چکار کنم تا هارد دیسکم خراب نشه؟

  25. سارا می‌گوید

    من هارد 320 داشتم. بد سکتور داشت در حد لالیگا!!!!
    همیشه موقع بالا اومدن ویندوز بهم پیغام میداد.
    امروز و فردا کردم هاردشو عوض کنم که یهو دیدم سالهاست دارم استفاده می کنم…
    فک کنم اواخر 3 سالی بود که بد سکتور داشت.
    آخرشم گرافیکش مشکل پیدا کرد و زد به مادربرد و ترکید کلاً…
    الان هاردم ا ترا هستش… نمیدونم چطوری مراقبش باشم که اون بلا سرش نیاد…
    در کل ممنون بابت مطلب خوبتون.
    خسته نباشید.

  26. Alish می‌گوید

    مطالب خوبی بود، اما واسه افراد مبتدی بیشتر نوشته شده بود.
    من دوست دارم ترفندهای تخصصی رو بیشتر بخونم.
    در هر صورت ممنون.

  27. mehran می‌گوید

    سلام ببخشید من یه هارد 1 ترا اینترنال دارم که 1 سال پیش بدسکتور گرفت توسط ارتباط با اینترنت و ویروس
    من بعد این موضوع هارد خودمو در اوردم میخوام بونم امیدی به برگشتن اطلاعاتم هست

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بستگی به وخامت موضوع داره.. اما در بسیاری از موارد امکان بازگشت اطلاعات وجود دارد. بهتره به مراکز تخصصی این کار مراجعه کنید.

  28. شكيب می‌گوید

    بسیار عالی بودب