نور آبی عملکرد مغز را بهتر از قهوه افزایش می‌دهد!

همان‌طور که مستحضر هستید، مصرف کافئین به خصوص در زمان مناسب خود باعث تقویت آگاهی و تمرکز ذهن می‌شود. اما تحقیقات جدید حاکی از این امر است که قرار گرفتن در معرض نور آبی نیز افزایش عملکرد مغز را حتی بهتر از کافئین تقویت می‌کند.

0

محققین سوئدی گروه ۲۱ نفره‌ای از داوطلبین را در چهار موقعیت مختلف قرار دارند، گروه اول در معرض نور سفید قرار گرفته و ۲۴۰ میلی‌گرم کافئین به آن‌ها دادند، گروه دوم در معرض نور آبی قرار گرفته و ۲۴۰ گرم کافئین مصرف کردند، گروه سوم در معرض نور سفید قرار گرفته و دارویی بی‌اثر به آن‌ها دادند و گروه سوم را در معرض نور آبی قرار داده و به آن‌ها نیز داروی بی‌اثر دادند.

محققین در‌یافتند که گروهی که تنها کافئین مصرف کرده و در زیر نور سفید قرار گرفته بودند و گروهی که تنها در زیر نور آبی قرار داشتند در انجام آزمایش‌ها دقت بیشتری از خود نشان می‌دادند و از سرعت عمل بیشتر نسبت به دو گروه دیگر برخوردار بودند. به طور کلی این دو گروه عملکرد ذهنی بهتری داشتند.

گروهی که تنها در معرض نور آبی قرار گرفته بودند حتی از گروهی که کافئین مصرف کرده‌ بودند نیز تمرکز ذهنی بهتری داشتند. آن‌ها واکنش‌های بصری مناسب‌تری از خود نشان می‌دادند.

تحقیقات نشان داده است که نور آبی باعث هشیاری بیشتر در زمان بعدازظهر می‌شود و حتی بر روی بهبود عملکرد مغز افراد نابینا نیز تأثیر می‌گذارد.

با این حساب نور‌های آبی که در اتاق برای تزئین استفاده می‌کنید تنها برای زیبایی نیستند و می‌توانند عملکرد ذهنی شما را نیز بهبود بخشند.


Source: Lifehacker

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.