جدیدترین سطح ضدآب، قطره‌ها را پس از برخورد نابود می‌کند!

سطوح ضد آب یا آب‌گریز در بسیاری از وسایل و تجهیزات حساس به آب استفاده می‌شود. اخیراً دانشمندان نوع جدیدی از این سطوح را ساخته‌اند که قادر است زمان تماس آب را با سطح کاهش دهد.

0

فارنت: سطوح ضد آب یا آب‌گریز در بسیاری از وسایل و تجهیزات حساس به آب استفاده می‌شود. اخیراً دانشمندان نوع جدیدی از این سطوح را ساخته‌اند که قادر است زمان تماس آب را با سطح کاهش دهد.

Water-Repellant-surface

در مجله علمی Nature این سطح جدید معرفی شده است که قادر است بر خلاف دیگر سطوح مشابه قطرات آب را پس از برخورد نابود کند! در واقع راز این سطح استفاده از پستی بلندی‌هایی به ارتفاع 0.1 میلی‌متر است و هنگامی که قطرات آب به آن برخورد می‌کنند به سرعت به ذرات بسیار کوچکتری تبدیل می‌شوند و به همین دلیل با سرعت بسیار پس زده شده و عملاً ناپدید می‌شوند.

dropletgif

به گفته “کریپا واراناسی” دانشمند دانشگاه MIT این سطح نسبت به سطوح مشابه تا 37 درصد زمان تماس آب یا دیگر مایعات را کاهش می‌دهد و به این ترتیب آسیب وارده را کاهش می‌دهد. با وجود این‌که سطوح آب‌گریز یا ضدآب مدت‌هاست که تولید می‌شوند این سطح جدید می‌تواند در موتور هواپیما‌ها و همچنین توربین‌ها به کار برود. به این ترتیب هواپیما‌ها می‌توانند در دماهای پایین‌تری نیز پرواز کنند چرا که قطرات سرد آب پیش از انجماد روی سطح توربین‌ها عملاً ناپدید خواهند شد.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.