چرا برنامه‌های قدیمی بر روی ویندوز‌های جدید اجرا نمی‌شوند و روش‌های اجرای آنها چیست؟

با عرضه به‌روز رسانی‌های مختلف برای سیستم عامل ویندوز، همواره موضوع سازگاری این سیستم عامل با نرم‌افزارهای قدیمی مدنظر قرار گرفته و سعی می‌شود تا این سیستم عامل به گونه‌ای عرضه شود تا کاربران بتوانند به راحتی برنامه‌های ضروری و مورد نیاز خود را بر روی آن اجرا و مورد استفاده قرار دهند، اما این سازگاری، محدودیتی هم دارد. مطمئنا نرم‌افزارهایی که برای ویندوز 95 نوشته شده بودند اکنون بلا استفاده مانده‌اند و جای خود را به نسخه‌های جدیدتر و سازگار داده‌اند.

1

فارنت: با عرضه به‌روز رسانی‌های مختلف برای سیستم عامل ویندوز، همواره موضوع سازگاری این سیستم عامل با نرم‌افزارهای قدیمی مدنظر قرار گرفته و سعی می‌شود تا این سیستم عامل به گونه‌ای عرضه شود تا کاربران بتوانند به راحتی برنامه‌های ضروری و مورد نیاز خود را بر روی آن اجرا و مورد استفاده قرار دهند، اما این سازگاری، محدودیتی هم دارد. مطمئنا نرم‌افزارهایی که برای ویندوز 95 نوشته شده بودند اکنون بلا استفاده مانده‌اند و جای خود را به نسخه‌های جدیدتر و سازگار داده‌اند.

ancient-windows

نرم‌افزارها را با محتوای صوتی و تصویری مقایسه نکنید

سی دی های صوتی با قدمت 20 سال را می‌توانید به راحتی بر روی پلیرهای جدید اجرا کنید و دی‌ وی دی‌های حاوی فایل‌های ویدئویی نیز در صورت پشتیبانی نوع فرمت، به خوبی بر روی دستگاه‌های جدید قابل استفاده هستند، اما در مورد نرم‌افزارهای نوشته شده برای ویندوز 95 موضوع کمی متفاوت است.

محتوای صوتی و تصویری نظیر آنچه بیان شد فرمت‌های استانداردی هستند که به راحتی خوانده می‌شوند، به بیان دیگر، سی دی صوتی، حاوی محتوای صوتی است و رایانه، این محتوای صوتی را به راحتی بر روی خود تحلیل می‌کند و دقیقا به همین دلیل، سی دی‌های صوتی که در سال 1359 تولید شده‌اند، بر روی رایانه‌ای با ویندوز 8 قابل استفاده است.

old-software-in-new-windows

سی دی صوتی هیچ نیازی برای اطلاع از نسخه سیستم عامل رایانه شما ندارد و به راحتی بر روی آن اجرا می‌شود، اما در مبحث نرم‌افزاری، نرم‌افزارها در قالب استانداردی مشخص ارائه نمی‌شوند تا رایانه نحوه تعامل با آن را از پیش و به صورت تعریف شده بداند.

نرم‌افزارها، کدهایی هستند که بر روی رایانه شما اجرا می‌شوند و در واقع همه چیز به نیازهای نرم‌افزار از رایانه شما باز می‌گردد. نرم‌افزارهای نوشته شده برای سیستم عامل‌های ویندوز 3.1 یا ویندوز 95 با اجرا بر روی ویندوز 7 و یا ویندوز 8 به نوعی گیج خواهند شد و به دنبال فایل‌هایی خواهند بود که در واقع وجود خارجی ندارند و به احتمال زیاد به دلیل محیط نامتعارف، اجرا نخواهند شد.

سیستم عامل ویندوز قابلیت‌های زیادی در پشتیبانی از نرم‌افزارهای قدیمی دارد و همواره سعی می‌کند روشی برای اجرای برنامه‌های قدیمی‌تر بیابد اما گاهی، محدودیت‌هایی در عمل وجود دارد. در صورتی که نسخه‌های جدید ویندوز  بتوانند برنامه‌های نوشته شده برای ویندوزهای قدیمی مانند ویندوز 95 را اجرا کنند جای تعجب است، زیرا ویندوزهای 9X(مانند ویندوز 95، ویندوز 98 ) بر پایه DOS نوشته شده‌اند اما ویندوز ایکس پی و نسخه‌های جدیدتر بر پایه کرنل ویندوز NT نوشته شده‌اند و همان‌طور که مستحضرید، این دو با هم تفاوت‌های بسیاری دارند.

دلایل اجرا نشدن برنامه‌ها کدامند؟

به طور کلی به تشریح عدم ناسازگاری برنامه‌های قدیمی با سیستم عامل‌های جدید پرداختیم اما دلایل جزئی‌تری نیز وجود دارند که ممکن است باعث عدم اجرای برنامه‌ها شوند.

  • خودداری برنامه‌ها از اجرا با تشخیص نسخه سیستم عامل: برخی برنامه‌ها به طور خودکار هنگامی که با نسخه‌ ناآشنایی از ویندوز روبرو شوند، از فرایند نصب برنامه جلوگیری به عمل می‌آورند.
  • برنامه‌های 16 بیتی: نسخه‌های 32 بیتی ویندوز به محیط شبیه سازی 16 بیتی مجهزند که حتی امکان اجرای برنامه‌های نوشته شده برای ویندوز 3.1 را نیز فراهم می‌کنند. این محیط از ویندوز‌های 64 بیتی حذف شد و دقیقا به همین دلیل، نمی‌توانید برنامه‌های قدیمی نوشته شده برای ویندوز 3.1 را بر روی ویندوزهای 64 بیتی اجرا کنید.
  • نرم‌افزارهای DOS: از آنجایی که ویندوز ایکس پی و نسخه‌های جدیدتر ویندوز برپایه سیستم عامل DOS نوشته نمی‌شوند، نرم‌افزارهای نوشته شده برای سیستم عامل DOS و بازی‌های مرتبط با آن که به محیط واقعی سیستم عامل داس وابسته‌اند، بر روی نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز اجرا نمی‌شوند. توجه داشته باشید که پنجره فرمان موجود در سیستم عامل ویندوز، ابزاری ناسازگار با این برنامه‌ها به شمار آمده و در واقع سیستم عامل کامل DOS نیست.
  • وابستگی به منابع کتابخانه‌ای قدیمی:  برخی برنامه‌ها ممکن است به منابع کتابخانه‌ای قدیمی‌تر که در نسخه‌های جدید ویندوز وجود ندارند و یا حتی نرم‌افزارهای قدیمی‌تر که دیگر بر روی نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز قابل استفاده نیستند، وابسته باشند.
  • مشکلات امنیتی:  برنامه‌های قدیمی ممکن است سازگاری لازم با مشخصه‌های امنیتی سیستم عامل ویندوز نظیر حساب‌های کاربری محدود شده را نداشته باشند و به خوبی بر روی آن اجرا نشوند. نسخه های جدید سیستم عامل ویندوز به نحوی طراحی شده‌اند تا برنامه‌های قدیمی را نیز با وجود محدودیت‌های دسترسی به خوبی اجرا کنند اما این تکنیک، همیشه کارساز نیست.

UA-1G-Driver-Setup

 لیست عنوان شده، کامل نیست اما می‌تواند به فهم بهتر دلایل عدم سازگاری نرم‌افزارهای قدیمی با نسخه‌های جدید سیستم عامل ویندوز کمک شایانی کند. همواره مد نظر داشته باشید که نرم‌افزارهای کنونی برای سازگاری و استفاده بر روی نسخه‌های فعلی سیستم عامل ویندوز طراحی شده‌اند و نه سیستم عاملی که ممکن است 20 سال دیگر عرضه شود. با بهبود و ارتقای نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، در صورتی که نرم‌افزارهای مختلف، خود را با شرایط جدید تطبیق نکنند، از دور خارج خواهند شد.

 چگونه نرم‌افزارهای قدیمی‌تر را اجرا کنیم؟

در مواردی نمی‌توان از نرم‌افزارهای قدیمی‌تر صرفنظر کرد. به عنوان مثال نرم‌افزارهای حسابداری و یا بیمه ممکن است برپایه نسخه‌های قدیمی سیستم عامل ویندوز نوشته شده باشند و شما مجبور به استفاده از آن‌ها باشید. بدین منظور، به معرفی روش‌هایی برای استفاده از این نرم‌افزارها خواهیم پرداخت.

بهره‌گیری از تنظیمات سازگاری در ویندوز

 سیستم عامل ویندوز به قابلیتی برای سازگاری بیشتر برنامه‌ها تجهیز شده که می‌تواند به اجرای برنامه‌های قدیمی‌تر کمک کند. برای استفاده از این ابزار می‌توانید بر روی نمایه برنامه کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و حال بر روی سربرگ Compatibility کلیک کنید. اکنون می‌توانید نسخه‌ای از ویندوز را که برنامه مورد نظر به خوبی بر روی آن اجرا می‌شود را انتخاب کنید.

سیستم عامل ویندوز، به نحوی عمل کرده تا برنامه‌ را فریب داده و محیطی شبیه به نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز برای آن فراهم کند. البته این روش به طور 100 درصد برای نرم‌افزارهای قدیمی قابل استفاده نیست اما ارزش امتحان کردن را دارد. بدین منظور می‌توانید حتی از مشکل یاب ویندوز برای جستجوی خودکار بهترین تنظیمات سازگاری برنامه بهره ببرید.

windows-compatability-mode-settings

اجرای نرم‌افزارهای قدیمی در ماشین مجازی

به جای تلاش برای اجرای برنامه بر روی نسخه‌ای جدید از سیستم عامل ویندوز، می‌توانید نسخه‌ای مجازی از ویندوز قدیمی خود را برای اجرای نرم‌افزار یادشده به کار ببرید. به عنوان مثال اگر نرم‌افزاری دارید که بر روی ویندوز ایکس پی به خوبی اجرا می‌شود اما با ویندوز‌های 7 و 8 مشکلاتی دارد، می‌توانید از ماشین مجازی ویندوز ایکس پی برای اجرای آن بهره ببرید. اگر بازی‌های قدیمی و خاطره انگیزی دارید که تنها تحت سیستم عامل داس اجرا می‌شوند، می‌توانید از DOSBOX استفاده کنید.

این روش برای اکثر برنامه‌های قدیمی قابل استفاده است، مگر اینکه نرم‌افزار یاشده به دسترسی مستقیم به سخت افزاری خاص نیاز داشته باشد. برای مثال نرم‌افزارهای قدیمی که از طریق پورت سریال با پرینتر ارتباط برقرار می کنند، با استفاده از این روش قابل استفاده نیستند. البته استفاده از این روش،کمی سخت‌تر از نصب عادی نرم‌افزارهاست.

install-windows-xp-on-windows-8

عیب‌یابی بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های رایانه‌ای در جایگاهی بین محتوای صوتی، تصویری و نرم‌افزارها قرار دارند. همان‌طور که ممکن است بخواهید فیلمی که 20 سال پیش تولید شده را ببینید، ممکن است بخواهید بازی‌ رایانه‌ای که 20 سال پیش تولید شده را بازی کنید. البته بازی‌های رایانه‌ای نیز از جهات زیادی با نرم‌افزارها شباهت دارند، اما ممکن است روش‌های ذکر شده در بالا بتواند به اجرای بازی‌های رایانه‌ای کمک کند.

DosBox

 جستجو، جستجو، جستجو

اگر هیچ یک از روش‌های یادشده نتوانست به اجرای نرم‌افزار قدیمی شما بر روی نسخه جدید سیستم عامل ویندوز کمک کند، بهترین راه، کمک گرفتن از موتورهای جستجو و تایپ نام برنامه‌ به همراه نسخه فعلی سیستم عامل ویندوز شماست. بد نیست پیغام خطای مشاهده شده را نیز جستجو کنید. بدین ترتیب ممکن است روشی برای برطرف کردن مشکل نرم‌افزار خود بیابید و یا حتی نسخه جدیدی از نرم‌افزار خود را بیابید که سازگاری کامل با ویندوز شما داشته باشد.

 سخن آخر اینکه همواره سعی کنید از استفاده از نرم‌افزارهای قدیمی، تا حد امکان اجتناب کرده و آن‌‌ها را با نسخه‌های جدید جایگزین کنید اما به طور کلی، نرم‌افزارهای ویندوز، با سی‌دی‌های صوتی، تصویری تفاوت‌های بسیاری دارند و هیچ تضمینی برای اجرای آن‌ها بر روی نسخه‌های جدید ویندوز و حتی سخت افزار‌های جدید وجود ندارد.

پ.ن: این مطلب امروز به قلم همین نویسنده در ضمیمه دیجیال روزنامه همشهری به چاپ رسیده است.

Source: HowtoGeek

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. روح الله سلیمانی می‌گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید
    می خواهم برنامه Borland c++5.02 ( بورلند سی پلاس پلاس نسخه پنج و دو صدم) را روی ویندوز 8 نصب کنم اما هر کاری میکنم نمی توانم آن را نصب کنم خواهشمندم راهنمایی های لازم را بکنید و اگه قراره نرم افزار کمکی استفاده کنم تا اجرا بشود لطفا نام و هر چیزی که لازمه از قبیل اسم سایت و… برایم بگویین تا این مشکلم برطرف بشود
    با تشکر فراوان