آیا شارژر هر دستگاهی را برای یک دستگاه دیگر می‌توانید استفاده کنید؟

همانطور که می‌دانید تبلت، گوشی‌همراه، کتابخوان الکترونیکی، لپ‌تاپ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل، شارژر مخصوص به خود را دارند. اما آیا واقعاً نیازی به این همه شارژر هست؟ آیا می‌شود از یک شارژر برای چندین دستگاه مختلف استفاده نمود؟

115

درگاه میکرو یو.اس.بی، که برای گوشی‌های همراه در نظر گرفته شده است، امروزه به عنوان یک استاندارد مشخص قلمداد می‌شود اما آیا می‌توان از یک شارژر میکرو یو.اس.بی برای شارژ تمامی دستگاه‌های برخوردار از این درگاه استفاده کرد؟ در ادامه این مطلب به جواب این سوال‌ها خواهیم پرداخت.

smartphone-and-chargers

انواع شارژرها

در حالی‌که این روزها شارژرها بیشتر از گذشته به سمت استاندارد سازی پیش رفته‌اند اما باز هم شارژرهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شارژرهای لپ‌تاپ:

متأسفانه هنوز شارژر استانداردی برای لپ‌تاپ‌ها تعریف نشده و شما باید شارژر مخصوص لپ‌تاپ خود را تهیه کنید. استانداردی برای کانکتور شارژرها نیز هنوز تعریف نشده و در نتیجه امکان اتصال تصادفی شارژر یک لپ‌تاپ به لپ‌تاپ دیگر وجود ندارد و نتیجه اینکه نمی‌توانید از یک شارژر برای شارژ دستگاهی از برند دیگر استفاده کنید و این موضوع حتی گاهی برای دستگاه‌های یک برند نیز اتفاق می‌افتد.

کانکتورهای اپل:

اپل در سال ۲۰۱۲ استانداردی برای کانکتورهای خود تعریف کرد. کانکتور مدل‌های آیفون، آی‌پد وآی‌پاد تاچ در حال حاضر یکسان می‌باشند و در نتیجه شما می‌توانید از یک شارژر برای شارژ تمامی این مدل‌ها استفاده نمایید. دستگاه‌های قدیمی اپل از کانکتور ۳۰ پین استفاده می‌کنند. اپل برای شارژر دستگاه‌های قدیمی نیز تبدیلی ساخته است تا با استفاده از آن بتوانید دستگاه‌های قدیمی خود را بوسیله شارژرهای جدید این شرکت شارژر نمایید.

apple-lightning-connector

همانطور که اشاره کردیم شارژرهای لپ‌تاپ‌ها با یکدیگر سازگار نیستند اما کانکتور شارژر اپل به دستگاه‌های مختلف این شرکت متصل می‌شود. البته باید توجه داشت که شارژرهای آی‌پد از آمپر بیشتری نسبت به آیفون برخوردار هستند و البته به تفاوت این آمپر بیشتر در ادامه مطلب اشاره خواهیم کرد.

شارژرهای میکرو یو اس بی:

بیشتر گوشی‌های هوشمند همراه نظیر گوشی‌های اندرویدی، ویندوز فون، بلک‌بری و تبلت‌های اندرویدی از شارژر استاندارد میکرو یو.اس.بی استفاده می‌کنند. این شارژر جایگزین شارژرهای قدیمی شده است و حتی اپل برای مطابقت با دستورالعمل اتحادیه اروپا در خصوص یکسان‌سازی شارژرها، آداپتور مخصوصی را ارائه کرده که کانکتور مخصوص اپل را به میکرو یو.اس.بی تبدیل می‌کند.

آیا هر شارژر میکرو یو اس بی را می‌توان به هر دستگاه مجهز به درگاه میکرو یو اس بی متصل کرد؟

از نظر تئوریک تمام شارژرهای میکرو یو.اس.بی با دستگاه‌هایی که این درگاه را دارند سازگار هستند و نیازی نیست که در هنگام خرید دستگاه جدید، شارژر جدید نیز تهیه کنید. در عین حال اگر یک کابل شارژ میکرو یو.اس.بی داشته باشید می‌توانید آنرا به درگاه یو.اس.بی لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود متصل کرده و دستگاه مورد نظر خود را البته با سرعت پائین‌تری شارژ نمایید.

Micro USB

نکاتی که در هنگام شارژ باید در نظر بگیرید!

– ممکن است از شارژر یک گوشی هوشمند برای شارژ لپ‌تاپ هم بتوان استفاده نمود که این به درگاه مورد استفاده در دو دستگاه بستگی دارد. به طور مثال کروم بوک ۱۱ اچ پی از چیپست ARM استفاده می‌کند، این چیپست در گوشی‌های همراه هوشمند نیز استفاده می‌شود، در نتیجه می‌توانید با استفاده از شارژر میکرو یو.اس.بی این مدل لپ تاپ را شارژ نمایید.

جالب است بدانید که فروش این لپ تاپ اخیراً به دلیل تولید گرمای زیاد شارژر در هنگام شارژ شدن متوقف شده است و صاحبان این لپ تاپ از سایر شارژرهایی که برای گوشی‌های همراه هوشمند در بازار موجود است استفاده می‌کنند.

شارژرهایی در بازار توسط شرکت‌های مختلف با استاندارد UL وجود دارد. این استاندارد مختص تایید امنیت ساخت محصولات جانبی است و به این معنا می‌باشد که آزمایش‌های لازم برای جلوگیری از گرم شدن زیاده از حد آن‌ها انجام شده است. اما باز هم ممکن است حتی شارژرهایی که دارای تأییدیه‌های امنیتی هستند نیز با مشکل کار کنند، همان‌طور که دیده شده بعضی از باتری‌ها آتش می‌گیرند. حتماً از شارژرهایی که ذکر شد برای شارژر دستگاه خود استفاده نمایید.

یکی دیگر از نگرانی‌ها ما شارژرهایی هستند که تأییدیه‌های لازم را ندارد. همان‌طور که نباید از باتری‌های غیر اصلی (به خصوص باتری‌های چینی) استفاده کنید، در انتخاب شارژر نیز دقت‌های لازم انجام شود. شارژرهای غیر اصلی زیادی در بازار موجود است که نام برندهای معتبر را یدک می‌کشند!

تمامی پورت‌های یو.اس.بی ۵ ولت برق تولید می‌کنند و به این معناست که نیازی به نگرانی در هنگام اتصال شارژر میکرو یو.اس.بی وجود ندارد. اما آمپر شارژرها یک مسئله کاملا متفاوت است. برای تولید برق بیشتر و در نتیجه شارژ سریع‌تر، شارژرها می‌توانند جریان بیشتری را منتقل کنند که این جریان را آمپر می‌نامند.

آمپر بیشتر برق بیشتری تولید می‌کند، بنابراین شارژر یک تبلت اندرویدی می‌تواند آمپر بیشتری به نسبت به شارژر یک گوشی اندرویدی تولید کند. برای مثال شارژ تبلت ممکن است توانایی تولید ۲ آمپر را داشته باشد اما شارژر گوشی همراه هوشمند ۱ آمپر تولید می‌کند.

اما اگر شارژر تبلت را به گوشی همراه خود متصل کردید، نگرانی بابت صدمه دیدن گوشی خود به دلیل میزان آمپر بیشتر را نداشته باشید. احتمالاً گوشی همراه شما نخواهد توانست از میزان تمام آمپر وارد شده استفاده کند و این امر مشکلی پیش نخواهد آورد و حتی ممکن است گوشی همراه شما سریع‌تر شارژ شود. این یعنی اینکه شما می‌توانید هر شارژر میکرو یو.اس.بی را به هر مدل گوشی همراه و یا تبلت متصل و دستگاه مورد نظر را شارژ نمایید.

نکته مهم دیگر این است که شما در هنگام مسافرت به کشورهای مختلف باید توجه به تفاوت ولتاژ برق میان کشورها داشته باشید. اگر مسافرت‌های بین‌المللی انجام می‌دهید باید این تفاوت ولتاژها را در نظر بگیرید.

تمام مطالب بالا کاملاً علمی و اثبات شده می‌باشد. البته ممکن است بعضی دستگاه‌ها با یک شارژر به خصوص شارژ نشود. درحالی‌که استاندارد جامعی برای شارژرها تعریف شده است، اما ظاهراً بعضی از سازنده‌ها این استانداردها را رعایت نمی‌کنند.

منبع HowToGeek
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

115 نظر برای این مطلب
  1. امیر می‌گوید

    سلام من باتری لبتابم ۱۹ولت هست جریانشم ۳.۴۲آمپر هست
    ایا شارژر ۱۹ولت ۴.۷۴آمپرمیتونم استفاده کنم ؟

  2. فرشید می‌گوید

    سلام من یه مودم دی لینک 2730u دارم اداپتورش خراب شده ولتاژش 12وات 500میلی آمپر بود الان میتونم آداپتور 12وات 1 آمپر براش بخرم آیا برای مودم مشکلی پیش نمیاد و عمرش کم نمی شه

  3. abol می‌گوید

    سلام من اداپتود یا همون دو سری که به برق میخوره ایفون سیکسم خراب شده میتونم از سری سامسونگ استفاده کنم؟ بقیه وسایلش کامله

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله مشکلی نداره.

  4. یونس می‌گوید

    با سلام بنده لپ تاپ برند دل دارم اما متاسفانه شارژر مورد نظرشو با برند دل پیدا نمیکنم اما با برند ایسوس شارژری پیدا کردم که از لحاظ کانکتور و ولتاژ ورودی و خروجی به لپ تاپ من میخوره به نظر حضرت عالی مشکلی پیش نمیاد اگر از این شارژر استفاده کنم ممنون میشم پاسخ بدید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر از نظر ولتاژ ورودی و آمپراژ یکسان هست نباید مشکلی پیش بیاد. با این حال بهتره از اون صرفا تا زمان پیدا کردن آداپتور اصلی استفاده کنید.

    2. علی می‌گوید

      سلام به نظر من هم مشکلی نداره.من این کار رو واسه یه برند دیگه لپ تاپ انجام دادم.

  5. فاطمه می‌گوید

    لپتاپ من مدل a6هست و شارژرش رابط می خوره و به هر پریزی می زنم جرقه می زنه حتی بخاطرش سیم کشی خونه رو عوض کردیم که مشکل حل نشد و من مجبورم چند وقت یکبار رابط بخرم خواستم ببینم می شه از شارژر دیگر مدل های لنوو استفاده کنم ٬کدام شارژر به لپتاپ من می خوره از لحاظ امپر و اینا که من نمی دونم کدوم بهتره که برای لپتاپ مشکل و یا خرابش نکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اون جرقه احتمالاً به خاطر نبود اتصال به زمین توی سیم‌کشی خونه‌های ایرانه. شما باید مشخصات شارژر رو بخونید شامل ولتاژ ورودی، ولتاژ خروجی، توان (وات)، شدت جریان خروجی. شارژری که می‌گیرید باید این مشخصاتش یکسان باشه.

  6. هادی می‌گوید

    سلام من آداپتور سگا رو میتونم برای آرمیچر استفاده کنم ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بستگی داره ولتاژ و آمپر رو چک کنید و همچنین AC و DC بودن جریان

  7. عدنان می‌گوید

    وجدانن راهنمایی کنید . الان من گوشی سامسونگ a02s دارم با شارژر ۱۵ وات حدود سه ساعت طول میکشه تا گوشی پر بشه و خوب زمان زیادی است میتونم از شارژر ۲۵ وات استفاده کنم یا نه چون پرسیدم از چند تعمیر کار گفتن اگه شیائومی باشه مشکل پیش نمیاد آیا برای سامسونگ هم این طوریه جان هرکی که دوست دارید راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      این گوشی نهایتا از ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنه. باتری فوق العاده بزرگی هم داره طبیعیه. متاسفانه خریدن شارژر قوی تر کمکی نمی کنه

      1. عدنان می‌گوید

        آقای ارغوان برای این میگم اکه اگر ۲۵ وات بخرم باطری منفجر نمیشه

        1. علی ارغوان می‌گوید

          خیر مشکلی پیش نمیاد. سرعت شارژ هم البته تغییری نمی‌کنه

    2. hossein می‌گوید

      ببین کمتر از اون میتونی اما بیشتر به باتری فشار خیلی زیادی میاره

  8. نیلوفر می‌گوید

    سلام من لپتاب اچ پی دارم . الان خیلی وقته که شارژر رو می زنم لپتاب شارژ نمی شه و رو صفر درصده . و وقتی که شارژر ازش جدا می کنم خاموش می شه . همه چیز رو امتحان کردم .ولی نشد ممکنه از خود باتری لپ تاب باشه؟ اگه ولش کنم و با سیم شارژر کار کنم مشکلی برای لپ تاب پیش نمیاد در دراز مدت؟ چون کارم گرافیک هست و مدت زمان زیادی با لپتاب کار می کنم در روز. ممنون می شوم جواب بدید

  9. عاطفه می‌گوید

    سلام .من سه ماهی میشه که گوشی honor view 20 خریدم و تا الان همیشه از شارژ اصلی که سوپر شارژ ۲۲.۵ واتی هست برای شارژ استفاده کردم ،الان مدتی هست که گوشی موقع شارژ به شدت داغ میشه و بعد از شارژ گوشی خود به خود ری استارت میشه . اگه برای شارژ از شارژر اصلی برند دیگه مثل شیائومی که خروجی کمتری داره استفاده کنم به گوشی اسیب میرسه و یا از شارژر برند هواوی با قدرت کمتر استفاده کنم ؟لطفا راهنمایی کنید .ممنونم

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بهتره از شارژر گوشی خودتون استفاده کنید. آسیبی هم که ممکنه وارد بشه معمولا در شارژرهای با قدرت بیشتر هست اما در هر صورت شارژر اصلی بهتره باشه.

  10. احمد می‌گوید

    سلام اگه شارژر مثلا سری A گوشی سامسونگ رو برای مدل های دیگر گوشی سامسونگ مثلا سری j استفاده کنیم ، کار درستی است ؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بستگی به مشخصات روی شارژر داره. داخل مطلب کامل توضیح دادیم.

  11. سبحان می‌گوید

    سلام دوستان ایا شارژرموبایل سامسونگ رو میتوان برای شارژ دستگاه پوز سیار استفاده کرد
    ممنون

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بعید می‌دونم بهتره مشخصات فنی روی هر دو شارژر رو نگاه کنید که ولتاژ و آمپر خروجیشون تفاوت داره یا خیر..

  12. میلاد می‌گوید

    سلام
    من یه پاور بانک دارم که شارژر ۱۴ ولت و ۱ آمپر داره. ورودی پاوربانک جهت شارژ از نوع یو اس بی نیست و شبیه سرفیش سوزنیه که البته سوزنی هم نیست. می خواستم بدونم میشه تبدیلی براش پیدا کرد که بشه از طریق خروجی یو اس بی یه پاوربانک دیگه شارژش کرد؟

    1. میلاد می‌گوید

      کسی جوابمو نداد. خودم جواب رو پیدا کردم و در لینک زیره:
      https://www.amazon.com/ARECORD-Cigarette-Lighter-Socket-Converter-x/dp/B01J67JIOQ

  13. farzad می‌گوید

    سلام
    میخاستم ببینم از شارژر موبایل میتونم برا شارژ کردن هدفون بلوتوثی هم استفاده کنم؟؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      در مطلب توضیح دادیم که بستگی به مشخصات شارژر دستگاه‌ها داره اگر یکسان باشند مشکلی به وجود نمیاره. اصولا دستگاه‌های با شارژر میکرو یو اس بی از شارژر یکسان بهره می‌برند اما بهتره باز هم چک کنید

  14. منوچهر می‌گوید

    سلام ببخشید شارژرمن ال جی هستش گوشیمم ال جی هس واز شارژرم براسامسونگ و هواوی هم استفاده میکنن ایا مشکی براگوشیم یا شارژرم پیش میاد یان ؟

  15. میلاد می‌گوید

    سلام خسته نباشید،من یه دستگاه دارم با ولتاژ12 و امپر2 اما اداپتورش گم شده و یه اداپتور متغیر دارم اما امپرش1 هست دستگاه با امپر کمتر کار میکنه؟مشکلی پیش نمیاد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بهتره ریسک نکنید. آداپتور جدید بگیرید

  16. محمد می‌گوید

    سلام من لپ تاپ ایسر دارم 19 ولت آمپر شارژر اصلی لپ تاپ 3.24 بود الان رفتم یک شارژر گرفتم آمپر 4.74 شارژ میکنه امکان داره برای لپ تاپم مشکلی پیش بیاد

    1. علی ارغوان می‌گوید

      قاعدتا مشکلی ایجاد نمی کنه. اما بعید نیست در دراز مدت باتری لپتاپ زودتر مستهلک بشه

  17. Atena می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم که از کجا بفهمیم شارژر گوشی سامسونگ اورجینال هست و اگر اورجینال هست میشه از اون برای شارژ بقیه گوشی های سامسونگ استفاده کرد؟ مدل گوشیم سامسونگ A3هست. ممنون میشم پاسخ بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر از جای معتبری با ضمانت خریداری کرده باشید احتمالا اصلیه. در هر صورت متن بالا رو بخونید مشکلی ایجاد نمیشه

  18. Omid می‌گوید

    سلام وقت بخیر میشه ازشارژرآیفون۶برای آیفون۸پلاس استفاده کرد؟مشکلی پیش نمیاد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مشکلی پیش نمیاد.

  19. Fm می‌گوید

    سلام میخوااستم بدونم‌ شارژر لپ تاپ دیگه ای به لپ تاپ اچ پی میخوره؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      دقیقا مطلب رو در پاسخ به همین سوال نوشتیم! بخونید لطفا بعد سوال کنید
      باید مشخصات شارژرها به هم بخوره

  20. Sara می‌گوید

    سلام، سوال داشتم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    من شارژر گوشیم fast charge هستش!

    من دستگاهی خریدم که شارژی هست و داخل پکش فقط ی کابل بود برای شارژ!

    حالا میخوام بدونم اگر کابلی رو که برای شارژ تو پک دستگاه بود رو به سریِ شارژر گوشیم که fast sharge وصل کنم و برای شارژ دستگاه استفاده کنم fast charge بودن سری شارژر در طول زمان مشکلی برای دستگاهم پیش نمیاره؟

    یا بهتره دستگاهم رو با ی سریِ شارژر معمولی شارژ کنم؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر مشکلی پیش نمیاد. فقط دستگاه های با شارژ سریع از ولتاژ بیشتری بهره می گیرن.

  21. مرتضی می‌گوید

    سلام من یه شارژر دوبل hiska خریدم که خروجی آن 5 ولت و 2.4 آمپر است. باتری موبایلم 3000mAh و شارژر اصلی آن 5 ولت و آمپر است . از شارژر 2.4 آمپری اگه استفاده کنم چه مشکلی امکان داره برای دستگاه و یا باتری رخ بده ؟ ممنون

  22. سهیل می‌گوید

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم با اداپتر های گوشی اندرویدی میشود گوشی اپل رو شارژ کرد البته کابل گوشی اپل رو به اداپترهای مختلف نصب کرد ممنونم از شما

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بستگی به آمپراژ دستگاه داره که در مطلب توضیح دادیم اما اصولا بهتره حتما دستگاه‌های اپل رو با شارژر خودشون شارژ کنید.

  23. Mina می‌گوید

    یه سوال
    پس هر برند شارژر خودشو داره ؟ ارتباطی به مدل لپ تاپ که نداره؟ مثلا برای من hp شارژرم سوخته میتونم شارژر هر مدل از hp استفاده کنم؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر ارتباطی به برند نداره. شما باید میزان خروجی شارژر رو چک کنید از نظر شدت جریان و اختلاف پتانسیل برابر باشن