دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین از فضا این‌گونه دیده می‌شود

دانستن این نکته که کویر دشت لوت گرم‌ترین نقطه کشورمان ایارن است چیز عجیبی نیست اما بد نیست بدانید دشت لوت گرم‌ترین نقطه روی کره زمین نیز است اما تصویر جدیدی که ماهواره Envisat با استفاده از ابزار MERIS از فضا به ثبت رسانده چیزهای جالبی به همراه دارد.

13

در تصویر منتشر شده لکه تیره رنگ، قسمتی از دشت لوت را در جنوب شرقی ایران نشان می‌دهد که گرم‌ترین نقطه زمین محسوب می‌شود. بالاترین دمایی که تاکنون توسط ماهواره‌ها از فضا اندازه‌گیری شده مربوط به سال 2005 است که دمای سطح زمین در نقطه‌ای از دشت لوت 160 درجه فارنهایت یا 70.7 درجه سانتی‌گراد بوده است.

کویر دشت لوت

قسمت‌های روشنی که در تصویر می‌بینید به گزارش آژانس فضایی اروپا تپه‌ها و برآمدگی‌های ایجاد شده توسط بادها است و قسمت تیره رنگ مربوط به تپه‌های شنی با ارتفاع بسیار بالاست که در بعضی اوقات به 300 متر نیز می‌رسد. در قسمت بالا و سمت راست ناحیه سبز رنگ مرز بین ایران و افغانستان را نشان می‌دهد و لکه‌های سفیدرنگ پایین و سمت چپ نشان‌دهنده کوه‌های پوشیده از برف بارز است.این تصویر توسط ماهواره Envisat و ابزار MERIS به ثبت رسیده است و نشان‌دهنده این نکته جالب است که در دو نقطه تقریباً نزدیک به هم اختلاف دما می‌تواند چقدر زیاد باشد.

کویر دشت لوت کجاست؟

کویر دشت لوت دشتی بیابانی با مساحت در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتردر جنوب شرقی ایران و در فضایی مابین استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. دشت لوت درحدود ۱۰ درصد از مساحت ایران را به خود اختصاص داده و  بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان به‌شمار می‌آید.

کویر دشت لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نظیر بلندترین و طولانی‌ترین کلوت‌های جهان، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان، میزبانی از وجود یکی از بلندترین نبکاهای (گلدان صحرا، تل گز یا تل نباتی) جهان با ارتفاع ۱۲ متر و نهایتاً گرم‌ترین نقطه جهان با دمای ۷۰٫۷ درجه سلسیوس است.


Source: Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. طاها می‌گوید

    اسم شهرستان ما دهلران ات که واقع در استان ایلام است ما اکنون که 17 بهمن است در دمای مثبت 30 درجه هستیم ودر تابستان بالای80

  2. 3talari می‌گوید

    با سلام
    یادمه تلویزیون هم یک برنامه نشون میداد که دقیقا همین مطلب را توسط سازمان هوا فضای آمریکا NASA تایید می کرد.

  3. mohsen می‌گوید

    آورین فارنت

  4. reza می‌گوید

    چرا دعوا می کنین شاخص های مختلفی برای رنکینگ وجود داره مثه حداکثر دما یا متوسط دما برخی مکان های زمین هستند که از نظر متوسط دمای روزانه گرمترین حساب می شوند ولی کویر شهداد و اون نقطه ای که گفته شده دارای بیشترین حداکثر دما است. البته اهالی اهواز ناراحت نشوند چون خیلی وقت ها دمای موضعی که اندازه می گیرن بالاتر از 80 هم میشه ولی اینجا معیار دمای نسبی منطقه هستش و شما ممکن کنار یه دیواره سیاه و یا پشت کولر گازی دمای 85 را هم داشته باشی بخصوص تو شرایط پایدار جوی ولی دمای کل منطقه بیش از 50 نباشه.

  5. bobak می‌گوید

    نگاه کن گرمترین نقطه دنیا 70 درجس بعد ما تو اهواز تا 60 درجه هم میریم

    1. بختیاری از اهواز می‌گوید

      فقط تا 60 درجه میریم!! برو بالاتر جانم 65 هم برو بالاتر تا69 و 70 هم میرسه

      1. بچه تهران می‌گوید

        وولک! منظورش این بوده که خود اهواز تا 60 میره ،‌اما دمای 70 درجه برای حومه اهواز ثبت شده! ;)

  6. یلفب می‌گوید

    گرم ترین نقطه ی زمین تو افریقاست چرا …. میگی؟

    1. منصور می‌گوید

      آخه یلفب! وقتی از چیزی خبر نداری و مطالعه نکردی برای چی میای مدعی میشی! دیگه از بریتانیکا که معتبرتر نداریم!
      http://www.britannica.com/blogs/2013/08/hottest-place-earth-redux/
      دمت گرم فارنت

      1. میکل می‌گوید

        سلام
        اونجا هم بعدش میگه ایران گرمترینه
        بی سواد

    2. میلاد می‌گوید

      من دارم …… مشنوم از تو . یکم مطالعه این رفیق ما راست میگه
      گرم ترین نقطه توی ایران و کویر هست نزدیک شهداد تو کرمان.

    3. نام شما می‌گوید

      دوست عزیز گرم ترین نقطه جهان که به ثبت رسیده شهر العزیزیه در کشور لیبی هست ، یه سری هم معتقدند که منطقه گندم بریان استان کرمان گرم ترین نقطه زمینه

      1. محمد می‌گوید

        دوست عزیز گرم‌ترین نقطه جهان در ایران وجود داره، همین‌طور که در این مقاله به آن اشاره شده است. این، نتیجه‌ی بررسی‌های ماهواره‌ای ناسا هست. نقاط دیگه‌ای که به عنوان گرم‌ترین نقاط دنیا در برخی از منابع مطرح شده (دره‌ی مرگ، العزیزیه و …)، مربوط به زمانی هست که هنوز این منطقه در ایران کشف نشده بود. دمای این منطقه در ایران، با فاصله‌ی زیادی بالاتر از سایر نقاط ذکر شده است.