تمام کارهایی که بعد از خرید یک رایانه جدید باید انجام دهیم؟

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به تازگی یک رایانه شخصی یا لپ‌تاپ خریداری کرده‌اید، پیش از هرچیز به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم بتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید، البته فراموش نکنید که رایانه شما چه به منظور انجام کارهای اداری، حسابرسی، سرگرمی و چه وب گردی و یا فعالیت‌های دیگر، مطمئنا در بدو خرید، آماده استفاده نیست.

1

فارنت: اگر شما هم از جمله کسانی هستید که به تازگی یک رایانه شخصی یا لپ‌تاپ خریداری کرده‌اید، پیش از هرچیز به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم بتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید، البته فراموش نکنید که رایانه شما چه به منظور انجام کارهای اداری، حسابرسی، سرگرمی و چه وب گردی و یا فعالیت‌های دیگر، مطمئنا در بدو خرید، آماده استفاده نیست.

New-desktop-computer

اگر بخواهیم صریح‌تر صحبت کنیم، مقدماتی به منظور افزایش سطح ایمنی و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی وجود دارند که پیش از استفاده از رایانه باید آن‌‌ها را پیاده سازی کنید. اما این اقدامات کدامند؟

نجاتم بده: تهیه دیسک‌های نجات!

در برخی از رایانه‌ها به طور پیش فرض سی‌دی و یا دی‌وی‌دی‌هایی به منظور نصب مجدد سیستم عامل و برنامه‌های نصب شده به صورت پیش فرض وجود دارد که در صورت بروز مشکلاتی مانند آلودگی با بدافزارها و ویروس‌ها، مشکلات در دیسک سخت و دیگر موارد می‌توانید از آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

Pc-Backup-Rescue-Disk

اگر چنین دیسک‌هایی وجود دارند حتما آن‌ها را در محلی امن قرار داده و حتی نسخه پشتیبانی از آن‌ها تهیه کنید. اگر این دیسک‌ها به همراه رایانه شما عرضه نشده‌اند، این وظیفه شماست که با مطالعه دستورالعمل‌ها و دفترچه راهنما، یکی از این دیسک‌ها را ایجاد کنید.

این کار را به محض روشن شدن رایانه و پیش از اینکه به وب‌گردی بپردازید و یا نرم‌افزاری را نصب یا حذف کنید انجام دهید. حتی بد نیست نسخه پشتیبانی از آنچه بر روی رایانه شما وجود دارد ( شامل سیستم عامل) تهیه کنید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

کنارم باش: نصب یک نرم‌افزار امنیتی!

پیش از اتصال به اینترنت، حال چه از طریق کابل و چه وای‌فای، از نصب یک نرم‌افزار دیواره آتش و یک آنتی ویروس اطمینان حاصل کنید. وبگردی بدون اینچنین برنامه‌هایی رایانه شما را در برابر انواع و اقسام تهدیدات، بدون دفاع خواهد گذاشت.

Need-Anti-Virus

اگر رایانه شما به طور پیش‌فرض از یک نرم‌افزار دیواره آتش بهره می‌برد، آن‌را فعال کنید و در غیر این صورت به دانلود یک نرم‌افزار امنیتی شناخته شده بپردازید. در این‌گونه موارد حتی بهتر است در صورت امکان از رایانه‌ای دیگر برای دانلود نرم افزار دیواره آتش، آنتی ویروس، ضد بدافزار و… استفاده کنید و سپس با استفاده از دیسک‌های نوری یا فلش مموری آن‌را به رایانه جدید خود انتقال دهید.

با استفاده از این روش، پیش از اتصال به اینترنت به نصب برنامه پرداخته و در واقع خطر آلوده شدن سیستم را کاهش داده‌اید. به محض اتصال به اینترنت نیز سعی کنید نرم‌افزار امنیتی خود را به روز کرده و به‌روز رسانی‌های در دسترس برای سیستم عامل خود را نیز نصب کنید.

مدنظر داشته باشید که اگر رایانه شما به طور پیش‌فرض از یک نرم‌افزار امنیتی بهره می‌برد، پیش از نصب نرم‌افزار امنیتی جدید، برای جلوگیری از تداخل کاری باید آن نرم‌افزار را حذف کنید. پس از نصب نرم‌افزار امنیتی جدید، کنترل دوره‌ای سیستم را با استفاده از این نرم افزار فراموش نکنید و از به روز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

حذف نرم‌افزارهای غیر ضروری

با رفتن به پنجره کنترل و مراجعه به قسمت اضافه/حذف کردن برنامه‌ها، نرم‌افزارهای غیرضروری که به طور پیش فرض بر روی رایانه یا لپ تاپ شما نصب شده‌اند را حذف کنید.

بازی‌هایی که نسخه نصب شده آن‌ها چند روزه است و نیاز به خرید آن‌ها برای استفاده دائمی وجود دارد و یا برنامه‌های اضافی ویرایش عکس، نوار ابزارهای وب‌سایت‌ها، لینک‌های هدایت کننده به سرویس‌های اینترنتی از جمله این برنامه‌ها هستند.

Uninstall

مدنظر قرار دهید که نرم‌افزار امنیتی موجود بر روی سیستم خود، که ممکن است به طور پیش‌فرض بر روی رایانه شما نصب شده باشد، را مگر در صورتی که قصد اتصال به اینترنت ندارید یا می‌خواهید نرم افزار امنیتی دیگری را جایگزین آن کنید، حذف نکنید.

نرم افزارهای امنیتی قدرتمند و رایگانی وجود دارند که می‌توانید در صورت عدم امکان خرید نسخه‌های قانونی، از آن‌ها استفاده کنید.

 در نظر گرفتن مرورگری جدید برای وبگردی

اگر از جمله افرادی هستید که وب‌گردی یکی از استفاده‌های مهم رایانه شما را تشکیل می‌دهد، سعی کنید از مرورگری جایگزین برای وبگردی استفاده کنید.

browser-wars

مرورگرهای خوبی مانند موزیلا فایرفاکس، گوگل کروم، اپرا می‌توانند امنیت وبگردی شما را افزایش دهند. در صورت نصب یک مرورگر جایگزین، بازهم به‌روز رسانی دائمی مرورگر پیش‌فرض موجود بر روی رایانه خود را فراموش نکنید تا با این روش، از حمله بدافزارها با سوء‌استفاده از رخنه‌های موجود در مرورگر جلوگیری به عمل آورید.

آپ تو دیتم کن: به‌روز رسانی نرم‌افزاری!

بعد از اتصال به اینترنت و پیش از آغاز وبگردی، حتما سیستم عامل خود را به‌روز رسانی کنید ( این به‌روز رسانی شامل مرورگر پیش‌فرض شما نیز می‌شود.) در صورت نصب نرم‌افزارهایی مانند Adobe Acrobat Reader و دیگر نرم‌افزارهای پخش فایل‌های صوتی، تصویری، به‌روز رسانی آن‌ها را در اولویت قرار دهید.

Update

علاوه بر این همواره افزونه‌های نصب شده بر روی مرورگر خود مانند Adobe Flash, Adobe Shockwave, Java, QuickTime و نرم‌افزارهایی مانند Real Player را به روز نگاه دارید.

حفره‌های امنیتی ممکن است در هر نرم افزار موجود بر روی رایانه شما وجود داشته باشند و به روز رسانی دائم این نرم افزارها می‌تواند خطر آلوده شدن رایانه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

حرف اول و آخر!

اگر چه ممکن است بعد از خرید رایانه یا لپ تاپ جدید، ذوق و شوق استفاده از یک سیستم جدید، توجه شما را به خود معطوف کند اما انجام مراحل پنج‌گانه بالا می‌تواند امنیت کلی رایانه شما را در هنگام اتصال به اینترنت افزایش دهد.

ایجاد یا یافتن دیسک‌های نجات و قرار دادن آن‌ در مکانی امن برای استفاده در مواقع ضروری، نصب نرم افزارهای امنیتی مانند دیواره آتش، آنتی ویروس و برنامه‌هایی از این دسته، آن‌هم پیش از اتصال به اینترنت، حذف برنامه‌های اضافی موجود بر روی رایانه که ممکن است موجبات کاهش سرعت کلی رایانه شما و یا نمایش پیغام‌های مختلف بر روی صفحه نمایش را باعث شوند و استفاده از مرورگری جایگزین و نهایتا به روز رسانی کامل سیستم عامل و نرم افزارهای نصب شده بر روی رایانه شما مقدماتی ضروری برای استفاده از رایانه و افزایش ایمنی شما هستند که باید به طور جدی به انجام آن‌ها بپردازید.

پ.ن: این مطلب امروز به قلم همین نویسنده در ضمیمه هفتگی همشهری دیجیتال روزنامه همشهری به چاپ رسیده است.

پایان مطلب

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    دست نویسنده درد نکنه تا همیشه قلمش به راه باشه…