شبکه LTE چیست؟ چگونه کار می‌کند و چه مزایایی دارد؟

در حالی که کشور ما هنوز گام های اولیه را در مسیر استفاده از نسل سوم طی می کند شبکه های LTE و LTE-A در جهان در حال گسترش هستند. اما نوع جدید نسل چهارم ارتباط همراه یا LTE چگونه کار می کند و چه مزایایی دارد؟

97

با توجه به فضایی که این روزها بر دنیا حاکم است، سرعت و پهنای باند بیشتر برای موبایل‌ها کم‌کم تبدیل به واقعیتی شده است و در نوک پیکان این تکنولوژی، نسل چهارم شبکه تلفن همراه قرار گرفته است. درحالی‌که LTE جدید رسماً به عنوان نسل چهارم شبکه تلفن همراه (4G) نامیده می‌شود و پیشرفت‌های زیادی نسبت به 3G فعلی دارد، امکانات این شبکه نه تنها به نفع مصرف‌کننده است که برای سرویس‌دهنده‌های شبکه مخابراتی نیز کارآمد می‌باشد.

LTE-HTC-One

LTE  در سرتاسر دنیا به عنوان اولین شبکه مخابراتی تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته است و در نسل‌های گذشته با 2G و 3G به آرامی توانسته است شبکه LTE را گسترش دهد. این شبکه برای گسترش نیاز به زمان دارد و ممکن است از آنچه انتظار می رود نیز بیشتر زمان ببرد و تا آن زمان سایر تکنولوژی ها نظیر CDMA و GSM نیز به حیات خود ادامه خواهند داد.

در این مقاله ما نگاهی به زوایای مختلف LTE خواهیم انداخت، LTE و تکنولوژی های وابسته به آن چگونه کار می‌کنند، مزایای LTE چیست و وضعیت مشترکین حال حاضر و میزان رشد این شبکه در آینده را بررسی خواهیم کرد.


LTE چگونه کار می‌کند؟

LTE-work

وقتی در خصوص LTE صحبت می‌کنیم، اولین نکته‌ای که باید در نظر گرفت تغییر فرکانس و میزان استفاده از پهنای باند است. درحالی‌که GSM 3G از پهنای باند 5Mhz استفاده می‌کند، LTE می‌تواند از کانالی با 1.4Mhz تا 20Mhz پهنای باند استفاده کند. (استاندارد تعریف شده امکان استفاده از 1,4,3,5,10,15  و 20Mhz را می‌دهد). این پهنای باند در مواقعی که فرکانس‌ها با یکدیگر تداخل دارند به کار می‌آید و از طرف دیگر زمانی که فرکانس‌های استفاده‌نشده زیادی موجود است نیز کاربرد دارد. مطمئناً به هر میزان که پهنای باند بیشتر باشد، ظرفیت پذیرش نیز بالاتر می‌رود و در نتیجه دسترسی کاربران بیشتری به شبکه با امکانات یکسان میسر خواهد شد. سرویس‌گیرنده (گوشی همراه) بسته به نوع سرویس مخابراتی که در آن منطقه و یا کشور موجود است به شبکه متصل خواهد شد.

اغلب باندهای مخابراتی به صورتFrequency Division Duplexing و یا مخفف (FDD) تنظیم شده‌اند، این قابلیت به کار بر امکان می‌دهد از پهنای باند مختلفی برای ارسال و دریافت اطلاعات خود استفاده کند و این تنظیمات با تغییراتی در آمریکای شمالی، اروپا و بعضی کشورهای آسیایی در دسترس خواهند بود. Time Division Duplexing به کاربران اجازه می‌دهد از یک فرکانس واحد برای ارسال و دریافت اطلاعات خود استفاده کنند و در چین و هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است، Time division Duplexing و یا مخفف (TD-LTE) پهنای باند مختلفی را ذخیره می‌کند و به ازای هر Mhz کاربر می‌تواند کاربر بیشتری را اختصاص دهد.

LTE از دو شبکه رادیویی مختلف برای ارسال و دریافت اطلاعات از برج مخابرات تا گوشی همراه کاربر استفاده می‌کند، برای دریافت اطلاعات از Orthogonal Frequency division muople access با مخفف (OFDM) که نیازمند MIMO می‌باشد استفاده می‌کند. MIMO به معنای ورودی‌های مختلف است، با این قابلیت کاربر می‌تواند از دو و یا چند آنتن برای کاهش تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات و افزایش سرعت ارتباطی خود با استفاده از کانال مشخص‌شده استفاده نماید. در LTE استاندارد می‌توان 4*4 درگاه را تنظیم نمود. (عدد اول تعداد آنتن ارسال‌کننده و عدد دوم تعداد آنتن دریافت‌کننده می‌باشد.)

برای ارسال اطلاعات (از گوشی همراه به برج مخابراتی) LTE از سیگنال SC-FDMA که مخفف (single carrier frequency division multiple access) می‌باشد استفاده می‌کند. بیشتر دستگاه‌های LTE دارای سیگنال قوی برای ارسال اطلاعات نیستند و SC-FDMA در مقابل OFDMA برای ارسال اطلاعات به دلیل قدرت بالا مناسب تر است.


مزایای LTE

LTE-vs-3G-vs-4G

از دیدگاه مصرف‌کننده بزرگ‌ترین حسن LTE میزان سرعت بیشتر انتقال اطلاعات می‌باشد. به صورت تئوری دریافت اطلاعات بیشتر 100Mbps و ارسال اطلاعات بیشتر 50Mbps می‌باشد. میزان تبادل اطلاعات به فاکتور های مختلفی نظیر پهنای باند، نوسان فرکانس، تنظیمات MIMO و میزان کیفیت مسیر بی‌سیم (wireless path) نیاز دارد. در حال حاضر بیشتر شبکه‌های LTE دارای سرعت دانلود 5Mbps تا 25Mbps می‌باشند، اما با گسترش بیشتر این شبکه و استفاده از LTE-Advanced این میزان انتقال اطلاعات می‌تواند حتی بیشتر از سرعت سرویس‌دهنده‌های خطوط پرسرعت اینترنتی (DSL) نیز شود.

به دلیل سرعت انتقال بیشتر، دستگاه‌های مصرفی نظیر نوت بوک ها، گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت ها و حتی دستگاه‌های بازی و دوربین‌ها نیز در آینده از LTE استفاده خواهند کرد. با استفاده از LTE می‌توانید بهترین شبکه مخابراتی را میان شبکه‌های موبایل و WiFi بدون از دست دادن ارتباط خود با شبکه انتخاب نمایید. این قابلیت به شما امکان استفاده کامل از پهنای باند را در حالت استفاده به صورت همراه خواهد داد.

3G-vs-LTE

از دیدگاه مخابراتی نیز در معماری LTE ساده‌سازی‌های زیادی نیز به نسبت به شبکه‌های قبلی صورت گرفته است. LTE از پروتکل‌های اینترنتی (IP) استفاده می‌کند. این سیستم در حالت اولیه خود قابلیت انتقال تماس‌های تلفنی و ارسال اس ام اس را ندارد و کاربر باید تنظیمات دستگاه خود را به VoIP با استفاده از LTE-A تغییر دهد. اما در نهایت هزینه ساخت و اجرای این شبکه جدید مخابراتی با استفاده از امکاناتی نظیر Plug and Play، تنظیمات خودکار و بهینه‌سازی خودکار، کاهش خواهد یافت.


گسترش جهانی شبکه

علی‌رغم صحبت‌هایی که پیرامون LTE-Advanced  و حتی 5G صورت گرفته است، از دیدگاه جهانی LTE هنوز در مراحل اولیه به سر می‌برد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشتر استفاده‌کنندگان شبکه LTE را می‌توان در آمریکا و کانادا با حجم زیاد 64.8 میلیون اتصال LTE در سه ماهه دوم سال 2013 پیدا کرد.

LTE-Coverage

استفاده‌کنندگان جهانی LTE نیز به طرز چشمگیری بیشتر شده‌اند و در دسامبر 2012 به میزان 75 میلیون اتصال رسید که این میزان در سال 2013 به میزان 126 میلیون اتصال نیز رسیده است.

LTE-connections-1

LTE ماه اگوست 2013 در 200 بازار قابل دسترسی بوده است و توقع می‌رود که این عدد تا سال 2016 تا میزان 425 بازار رشد داشته باشد. این میزان به معنای پوشش دهی در بازار نیست و نشانی از تعهد شبکه‌های مخابراتی در سرتاسر دنیا می‌باشد.

LTE-conncetions-2

ما هم امیدواریم شبکه پرسرعت LTE هر چه زودتر راه خود را به کشور ما هم باز کند و انحصارهای بی مورد مانع پیشرفت فناوری در کشور عزیزمان نشود.

Source: Android Authority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

97 نظر برای این مطلب
  1. محمدیفر می‌گوید

    ممنونم ، مقاله مفیدی بود ، اخیرا من گوشی سامسونگ خریدم که ساخته شده برای هندوستان بود ، و از فن آوری LTE پیروی می‌کرد و چون در ایران این فن آوری موجود نیست باعث قطع ارتباطی من میشد ، و باید به فروشندگان و وارد کنندگان گفت که این کار نوعی تقلب است و صحیح نیست .

  2. داود می‌گوید

    سلام گوشی بنده شیائومی Redmi 9A پک چین هستش چرا در من 4.5G نمیاره

  3. ش.ش می‌گوید

    چرا برای نظرها تاریخ ثبت نمیشه؟

  4. Arhan می‌گوید

    سلام گوشی من سامسونگc5 هست
    تو منطقه که هستیم گوشی های که lti دارن نت دارن
    ولی گوشی من 4g
    میخاستم ببینم چه فرقی داره و ایا میشه گوشیمو به ltiتبدیل کنم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      تفاوتی بین 4G و LTE نیست

  5. اسدی می‌گوید

    سلام گوشی من گلکسی اس سون ایج هست چطور شبکه LTE را رو موبایلم فعال کنم .سیم کارتم را عوض کردم و بسته نوترینو هم خریدم .با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در تنظیمات گوشی بخش mobile networks باید حالت 4G یا LTE رو انتخاب کنید

      1. meysam می‌گوید

        با سلام من امروز در مورد مفهوم cat درباره نسل چهارم تلفن همراه گشتم اما چیزی پیدا نکردم ممنون میشم اگر درباره cat چیزی میدونید به اطلاع من برسونید
        این ایمیل من
        meysamsdr@yahoo.com

  6. جابر می‌گوید

    هنوز 3gهمه جا نیست حرف از 4g میزنید

  7. صالح می‌گوید

    سلام
    من مواقعی که از LTEاستفاده می کنم؛ نقطه های انتن دهنی از 5 یا 4 به 2 یا 3 سقوط می کنه. یعنی میزان دریافت زیگنال کمتر میشه. موقعیت من کشور مالزی است. لطفا رهنمایی کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      پوشش شبکه LTE با سایر شبکه‌های متفاوت و معمولا کمتره. این موضوع مشکل به حساب نمیاد

  8. علی می‌گوید

    سلام گوشی من سونی زد وان هست با سیم کارت همراه اول LTE ساپورت میکنه خیلی هم عالیه

  9. سهیل می‌گوید

    سلام گوشی من سونی زد 2هست ولی lteبالا نمیاره

  10. هادی می‌گوید

    سلام گوشی من ایفون 7 هستش اما هر کاری میکنم LTE نمیشه فقط 3 جی رو میاره چیکار کنم؟ خواهشا جواب بدین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شاید توی منطقه شما LTE پوشش نمیده. در غیر این صورت توی تنظیمات روی حالت LTE قرار بدید

    2. هادی می‌گوید

      هستش روی LTE هم میزارم اما نمیشه نمیدونم اما میگن ای او اس 10 فورجی رو ساپورت نمیکنه درسته؟

      1. علی ارغوان می‌گوید

        خیر اون مشکلی بود که در ابتدا با شبکه ایرانسل وجود داشت و برطرف شد. شاید نیاز به تعویض سیم کارت داشته باشید

        1. هادی می‌گوید

          سیم کارتمو یو سیم کردم تو گوشی سامسونگ میندازم فورجی میشه اما تو گوشی من نمیشه

          1. محسن صحافی می‌گوید

            دو حالت بیشتر نمی‌تونه باشه:
            گوشی‌تون از 4G پشتیبانی نمی‌کنه!
            تنظیمات گوشی‌تون برای استفاده از 4G تنظیم نشده

          2. هادی می‌گوید

            ساپورت میکنه فور جی رو تنظیماتشم فک کنم درسته؟

          3. محسن صحافی می‌گوید

            من کامنت اول رو ندیدم اگر گوشی‌تون آیفون 7 هست صد در صد ساپورت می‌کنه. تنظیمات گوشی رو ببینید و اگر درست نشد یه دفتر خدمات اپراتورتون ببرید تا چک کنید

    3. سجاد می‌گوید

      سیم کارتتو عوض کن به یو سیم

  11. پیمان می‌گوید

    سلام . من گوشیم htc one e8 هستش و از lte پشتیبانی میکنه و بسیار از سرعتش راضیم منون از صفحه خوبتون

  12. سارا می‌گوید

    سلام من سامسونگ جی ۷ خریدم امکانات اینترنتیش نهایتا lteهست و اینو بعنوان 4G خریداری کردم ..خواستم ببینم اصلا فور جی سامسونگ جی ۷ وجود داره؟
    ممنون

    1. ابراهیم می‌گوید

      سلام گوشی من جی 7هستش ازLTE هم داره ازش راضیم

  13. Mohammadreza می‌گوید

    سلام دوستان من بلک بری z10 stl-3 مدل فور جی شو دارم سیمکارتمم فورجی هستش اما هر کاری میکنم فورجی کانک نمیشه چیکار کنم راهنمایم کنید لطفا