این روبات به کودکان 5 ساله برنامه‌نویسی می‌آموزد!

شاید با خواندن تیتر تعجب کرده باشید؛ در شرایطی که افراد بالغ هم معمولاً علم برنامه‌نویسی را نمی‌دانند چگونه می‌توان به یک کودک 5 ساله بدون اطلاعی از خواندن و نوشتن برنامه‌نویسی آموزش داد؟

0

فارنت: شاید با خواندن تیتر تعجب کرده باشید؛ در شرایطی که افراد بالغ هم معمولاً علم برنامه‌نویسی را نمی‌دانند چگونه می‌توان به یک کودک 5 ساله بدون اطلاعی از خواندن و نوشتن برنامه‌نویسی آموزش داد؟

Play-i

در اواخر سال 2012 میلادی “ویکاس گوپتا” کار خودش را در شرکت گوگل ترک کرد و تصمیم گرفت تا ادامه عمرش را به یک کار دیگر اختصاص دهد. از آن‌جایی که کمی بعد صاحب فرزندی شد تصمیم گرفت تا کارش را در زمینه کمک به کودکان ادامه دهد و وقتی راجع به کشور استونی و آموزش برنامه‌نویسی به کودکان آن کشور از سال‌های اولیه تحصیل باخبر شد جرقه‌هایی در ذهنش شکل گرفت. ویکاس وقتی متوجه شد که آموزش علوم کامپیوتر تا چه حد در آمریکا نادر است تصمیم گرفت تا به نحوی مقدمات برنامه‌نویسی کامپیوتر را به شیوه‌ای جذاب به کودکان بیاموزد.

نتیجه این فعالیت به شکل روباتی به نام Play-i درآمده است. ویکاس گوپتا می‌گوید: “بسیاری از قسمت‌های برنامه‌نویسی مربوط به قرار دادن چیزها به ترتیب خاص است. اگر به یک کودک 4 یا 5 ساله بگویید یک دنباله را بنویسد مسلماً قادر به این کار نخواهد بود اما اگر آن دنباله را به صورت آهنگ یا یک داستان درآورید قادر خواهد بود تا دنباله‌های طولانی و پیچیده را به خاطر بسپارد.”

Bo-Robot

نحوه کار روبات‌های Play-i به نام‌های Yana و Bo به این شکل است که کودک می‌تواند از طریق تبلت یا گوشی هوشمند به آن‌ها فرمان بدهد. این فرمان‌ها همچنین می‌توانند به صورت دنباله‌ای از کارها توسط کشیدن و رها کردن دستورات صورت بگیرد و به این ترتیب کودکان با مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی مانند چرخه‌ها و همچنین “اگر این آن‌گاه آن” و همچنین توابع آشنا خواهند شد.

برای سرمایه‌گذاران اولیه این طرح روبات Yana و Bo به ترتیب 49 و 149 دلار قیمت خواهند داشت اما هنگام عرضه نهایی قیمت بالاتری را انتظار داریم. علت ارزان‌تر بودن Yana هم عدم قابلیت کنترل از راه دور است. گوپتا و همکارانش که یکی از آن‌ها در طراحی 10 نسل مختلف از آیپادهای اپل نیز تجربه دارد امیدوارند کودکانی که با این روبات‌ها کار کرده باشند در آینده بتوانند مهارت‌های بسیار بهتری در برنامه‌نویسی کسب کنند.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.