اینترنت بر فراز نور: دانشمندان با استفاده از LED به سرعت 10 گیگابایت رسیدند!

گروهی از محققان انگلیسی به دنبال تلاش برای توسعه ارتباطات نوری قابل رویت، یعنی انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم از طریق اینترنت و با استفاده از لامپ‌ توانستند به سرعت انتقال داده‌ای برابر با 10 گیگابیت دست یابند که در حدود 10 برابر بیشتر از ارتباط فیبری گوگل است.

0

دانشمندان به بهره‌گیری از LED هایی که با سرعت بالا خاموش و روشن شده تا بتوانند از طریق کدهای باینری به انتقال اطلاعات بپردازند و بکارگیری میکرو ال‌ئی‌دی‌هایی در رنگ‌های قرمز، سبز و آبی که مجموعا رنگ سفید را تشکیل می‌دهند توانسته‌اند نرخ انتقال اطلاعات را افزایش دهند.

از این تکنولوژی جدید به عنوان جایگزینی ارزان‌قیمت برای اینترنت بی‌سیم برپایه امواج رادیویی یاد می‌شود اما هنوز اطمینان کافی از عملکرد مطلوب آن در عمل جود ندارد. ارتباط ایجاد شده به عوامل مختلفی از جمله نور انتقال داده شده از ال‌ای‌دی به سمت دریافت کننده بستگی دارد و این بدان معناست که در عمل بهتر است بین لپ‌تاپ و منبع نوری، فاصله‌ای ایجاد نشود.

ارتباط ایجاد شده همچنین قابلیت عبور از دیوارها را ندارد که این به معنای محدودیت‌های بیشتر برای انتقال داده‌هاست. البته محققان معتقدند این محدودیت، به نوعی مصونیت در برابر نفوذگران به شمار می‌آید.

علی‌رغم محدودیت‌های یادشده، گروه‌های مختلفی از محققان از 10 سال پیش بر روی پروزژه ارتباط نور بصری کار کرده‌اند. گروهی از دانشمندان چینی نیز مدعی شده‌اند که با استفاده از نور توانسته‌اند به نرخ انتقال داده معادل با 150 مگابیت برسند. این درحالی است که ناسا نیز درحال کار بر روی سیستم مخابراتی لیزری برای برقراری ارتباط بین سیاره‌هاست.

Source: Theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.