عرضه رایگان سیستم‌عامل OS X اپل چه معنایی برای مایکروسافت خواهد داشت؟

همان‌طور که می‌دانید اپل در کنفرانس سی‌ام مهر اعلام کرد که قصد دارد OS X Mavericks را به صورت کاملاً رایگان برای کاربرانش عرضه کند. اما این اقدام اپل برای مایکروسافتی که ویندوزهایش را 200 دلار می‌فروشد چه معنایی دارد؟

0

فارنت: همان‌طور که می‌دانید اپل در کنفرانس سی‌ام مهر اعلام کرد که قصد دارد OS X Mavericks را به صورت کاملاً رایگان برای کاربرانش عرضه کند. اما این اقدام اپل برای مایکروسافتی که ویندوزهایش را 200 دلار می‌فروشد چه معنایی دارد؟

Free-OS-X-Mavericks

در این مراسم با وجود این‌که اپل سخت‌افزارهای زیادی مانند آیپد ایر و آیپد مینی 2 را معرفی کرد اما غافلگیرکننده‌ترین اقدامش زمانی بود که “کریگ فدریگی” روی صحنه اعلام کرد که OS X اپل رایگان عرضه خواهد شد. اپل اعلام کرد که کاربرانی که در حال حاضر از OS X نسخه Snow Leopard یا جدیدتر استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تا به صورت رایگان به آخرین نسخه یعنی Mavericks آپدیت کنند. فدریگی گفت: “روزهای صرف صداها دلار برای استفاده حداکثری از رایانه‌تان به پایان رسیده است.” این شرکت همچنین مجموعه نرم‌افزاری iLife را نیز رایگان کرد درحالی‌که مایکروسافت برای استفاده از مجموعه Office 365 سالانه 99 دلار از کاربرانش طلب می‌کند.

apple-free-iwork

البته با این‌که این اقدام برای OS X اپل تازه است چیز منحصر به فردی محسوب نمی‌شود؛ مایکروسافت نیز ویندوز 8.1 را برای کاربران فعلی ویندوز 8 به صورت رایگان ارائه کرده است. هر چند اپل به فکر کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر هم بوده اما مایکروسافت امکان آپدیت رایگان از ویندوز 7 را فراهم نکرده است. اگر مایکروسافت نیز این رویه را پیش گرفته باشد می‌توان نتیجه گرفت که هر دو غول نرم‌افزاری دسکتاپ قصد دارند بسیاری ویژگی‌ها خوب سیستم‌عامل‌های موبایلی مانند فروشگاه‌های نرم‌افزاری، آپدیت‌های رایگان، رابط کاربری مترو، سازگاری با iMessage و … را به دسکتاپ بیاورند تا در دورانی که خیلی‌ها آن را پُست پی.سی می‌نامند دوام بیشتری داشته باشند.

Windows-Price

البته همان‌طور که گفتیم این موضوع به آن معنا نیست که هر دو کمپانی در زمینه آپدیت‌های رایگان مانند هم عمل می‌کنند. به اعتقاد یکی از کارشناسان شرکت Moor پاتریک مورهد: “مایکروسافت در مورد آینده اقدام اخیر اپل خصوصاً در زمینه کاربران خانگی و کسب‌وکارهای کوچک باید بسیار نگران باشد. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر ویندوز سهم بسیار بیشتری را از بازار رایانه‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها در اختیار دارد و اقدام اخیر اپل برای عرضه آپدیت‌های سیستم‌عامل و همچنین بسته‌های نرم‌افزاری رایگان می‌تواند برای مایکروسافت یک خطر جدی برای از دست دادن کاربرانش باشد. البته این خطر در صورتی وجود دارد که سیستم‌عامل OS X و مخصوصاً مجموعه iWorks و iLife نیازهای کاربران ویندوز و آفیس را برطرف کند. به هر حال مورهد اعتقاد دارد که مایکروسافت برای نسخه جدید سیستم‌عامل خود ویندوز 9 باید استراتژی جدیدی چاره کند تا کاربرانش به سوییچ به OS X وسوسه نشوند.

Surface-Pro-2

برای اپل این اقدام کاملاً معنی‌دار و منطقی به نظر می‌رسد. OS X تنها روی مک‌ها قابل اجراست و هزینه‌ای که تاکنون برای سیستم‌عامل از مشتریان دریافت می‌شد حالا از طریق فروش سخت‌افزار تأمین می‌شود؛ خصوصاً این‌که مک‌ها نسبت به رایانه‌های ویندوزی هم‌رده گران‌تر هستند. اپل حتی برای کاربران نسخه Snow Leopard به صورت رایگان Mavericks را ارائه خواهد کرد اما کاربران ویندوز ویستا و 7 که تاریخ عرضه سیستم‌عامل‌هایشان هم‌زمان با Snow Leopard است باید مبلغ 200 دلار بپردازند. اگر مایکروسافت بخواهد استراتژی اپل را پیش بگیرد و سیستم‌عامل‌های آینده را رایگان عرضه کند برای جبران خسارت سخت‌افزار منحصر به فردی برای فروش ندارد چرا که اغلب شرکای تجاری مانند اچ‌پی و دل سخت‌افزارها را تولید می‌کنند. شاید یک راه چاره پیش گرفتن استراتژی جدید اپل در تبلت‌های سرفیس باشد که توسط خود مایکروسافت تولید می‌شود و همچنین تبلت‌های آینده نوکیایی که حالا از دارایی‌های مایکروسافت است؛ اما در این زمینه هم شرکای دیگری در حال تولید تبلت‌های ویندوزی هستند و آن‌ها هم برای باقی‌ماندن و رقابت به آپدیت‌های رایگان نیاز خواهند داشت.

Windows-8-sticker

توجه به این نکته هم لازم است که کاربران لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌های All in One معمولاً به آپدیت‌ها اهمیت زیادی نمی‌دهند. چرا که به جای خرید آنلاین ویندوز یا خرید در فروشگاه‌ها دستگاه‌های خودشان را آپدیت می‌کنند و معمولاً زمان بین عرضه دو نسخه پیاپی ویندوز برای راضی کردن کاربران به خرید دستگاه جدید کافیست. همچنین از آن‌جایی که حدود 65 درصد از سود فروش لایسنس‌های ویندوز مربوط به شرکا و OEMهایی است که ویندوز را از ابتدا روی دستگاه‌ها نصب کرده‌اند انجام استراتژی مشابه اپل برای مایکروسافت و عرضه سیستم‌عامل به صورت رایگان به شرکا کار دشواری است. حتی با وجود این‌که مایکروسافت سعی دارد بیشتر به سمت سخت‌افزار و سرویس‌های متمایل شود اما هنوز در شرایطی قرار ندارد که ویندوز را رایگان عرضه کند. البته اگر اپل و گوگل با OS X و Chrome کماکان به فشارهایشان و وسوسه کاربران ادامه دهند بعید هم نیست که مایکروسافت در آینده مجبور به عرضه رایگان ویندوز شود و درآمدهای خود را از طریق سرویس‌های سالانه و فروش اپلیکیشن‌ها تأمین کند. مورهد می‌گوید: “رایگان بودن همیشه برای مایکروسافت یک تهدید از سوی لینوکس و OpenOffice محسوب می‌شده است اما این بار وضعیت متفاوت است. اپل یک شرکت معتبر و برجسته است که همواره تجربه کاربری عالی و رضایت مشتریان منحصر به فردی داشته است.”

OS-X-Mavericks

البته با وجود این‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که مایکروسافت و یا حتی اپل به عرضه رایگان آپدیت‌ها وفادار بمانند اما وقتی کاربری به دریافت آپدیت‌های رایگان عادت کرد دیگر حاضر نیست پولی بابت آن‌ها بپردازد و تغییر استراتژی کار دشوارتری خواهد بود. به جای آن اپل ممکن است مانند iOS برای آپدیت‌های رایگان OS X نیز شرط حداقل سخت‌افزاری تعیین کند تا کاربران قدیمی را مجبور به خرید مک‌های جدید کند. همچنین مایکروسافت در زمینه آپدیت‌ها پاسخ سریعی ندارد و مسئولان این شرکت درباره آپدیت‌های آینده سرفیس هم از دادن اطلاعات صرف‌نظر کرده‌اند.

HP-Chromebook-11

از آنجا که فعلاً ویندوز 8.1 حداقل برای کاربران ویندوز 8 به صورت رایگان عرضه می‌شود احتمالاً سهم بازار دسکتاپ‌ها با این حرکت اپل تغییر زیادی نخواهد کرد. اپل در گذشته هم بارها برای جذب کاربران ویندوز به سوی مک تلاش کرده و ناکام مانده است. همچنین به گزارش IDC فروش مک‌های اپل در چند ماه گذشته 11.2 درصد در آمریکا کاهش یافته است و از آن‌جایی که نقطه قوت اپل همیشه بازار آمریکا بوده است این موضوع خبر چندان جالبی برای کوپرتینو به حساب نمی‌آید. مک‌بوک پرو 13 اینچی جدید اپل شاید بتواند به وضعیت اپل کمک کند اما خطر بزرگ‌تر فعلی برای مایکروسافت نوت‌بوک‌های ارزان‌قیمت گوگلی با سیستم‌عامل کروم است. البته در آینده و در زمان عرضه نسخه‌های جدید ویندوز و OS X اگر مایکروسافت کماکان به قیمت بالای فروش ویندوز اصرار کند ممکن است بخشی از کاربرانش را از دست بدهد.

به هر حال امکان دارد همان‌طور که تیم کوک گفت رایگان شدن Mavericks بازار را زیر و رو کند اما تا زمانی که OS X منحصراً بر روی سخت‌افزارهای گران‌قیمت اپلی عرضه شود سیستم‌عامل‌های کروم، اندروید و iOS تهدید‌های به مراتب بزرگ‌تری برای ویندوز و مایکروسافت خواهند بود.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.