آیا در گوشی‌های هوشمند واقعاً به وضوح فول اچ‌دی نیاز داریم؟

امروزه اگر بخواهید یک گوشی هوشمند رده بالا خرید کنید اغلب با گوشی‌هایی پنج اینچی با وضوح صفحه 1080p یا همان فول اچ‌دی مواجه خواهید شد. اما آیا ما واقعاً به چنین وضوح بالایی نیاز داریم و یا وضوح 720p هم در گوشی‌ها کفایت می‌کند؟

0

فارنت: امروزه اگر بخواهید یک گوشی هوشمند رده بالا خرید کنید اغلب با گوشی‌هایی پنج اینچی با وضوح صفحه 1080p یا همان فول اچ‌دی مواجه خواهید شد. اما آیا ما واقعاً به چنین وضوح بالایی نیاز داریم و یا وضوح 720p هم در گوشی‌ها کفایت می‌کند؟

do-we-need-1080p

وقتی اپل اولین بار از وضوح پایین صفحه در آیفون 3GS دست کشید و آیفون 4 را با صفحه‌نمایش رتینا معرفی کرد منظورش چه بود؟ در واقع اپل صفحه‌نمایشی را رتینا می‌نامد که از فاصله مناسب چشم انسان نتواند پیکسل‌های جداگانه را تشخیص دهد و در نتیجه کیفیت تصویر بسیار خوبی برای کاربر فراهم شود. در صفحه‌نمایش 3.5 اینچی آیفون 4 وضوح 960 در 640 پیکسل تراکم پیکسلی برابر با 326 پیکسل بر اینچ را ایجاد می‌کرد و از آن‌جایی که یک چشم تیزبین هم از فاصله مناسب قادر به تشخیص پیکسل‌ها در صفحه‌ای با تراکم پیکسلی بیش از 300 پیکسل بر اینچ نخواهد بود می‌توان گفت که صفحه‌نمایش رتینای آیفون پاسخگوی وضوح مورد نیاز کاربر است.

720p-vs-1080p

گوشی‌های 5 اینچی فول اچ‌دی امروزه با وضوح 1920 در 1080 پیکسل تراکم پیکسلی بیش از 440 پیکسل بر اینچ را باعث می‌شوند که تقریباً 50 درصد بیش از چیزی است که چشم انسان قادر به تشخیص آن است. درست است که اگر یک اچ‌تی‌سی وان با تراکم پیکسلی 468ppi را با آیفون 5S از فاصله بسیار نزدیک مقایسه کنید تصاویر پرچم‌دار اچ‌تی‌سی واضح‌تر به نظر می‌رسد اما از فاصله عادی واقعاً به چنین وضوحی نیااز نداریم. اما شاید بگویید به هر حال وجود چنین وضوحی یک نقطه قوت است و داشتنش بهتر از نداشتنش است؛ اما خوب است بدانید چنین وضوح بالایی معایبی هم دارد.


یک – وضوح بالاتر مصرف انرژی بیشتری نیز دارد

غیرممکن است که بتوان به صفحه‌نمایشی پیکسل‌های بیشتری را داد بدون آن‌که مصرف انرژی آن را بالا  برد. برخی پنل‌های خاص صفحه‌نمایش مانند AMOLEDها که در بیشتر پرچم‌داران گلکسی سامسونگ به کار رفته است قادرند در صورت نیاز و در شرایط نمایش رنگ مشکی بعضی پیکسل‌های خاص را خاموش کنند اما ال‌سی‌دی‌ها که رایج‌تر هم هستند همیشه مجبورند تمامی پیکسل‌های صفحه‌نمایش را روشن نگه‌دارند. پس نه تنها روشن کردن پیکسل‌ها بلکه اجرای اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری توسط پردازنده در وضوح‌های بالاتر به انرژی بیشتری نیاز دارد.

1080p-phones-battery-life

خب شاید بپرسید دقیقاً چقدر انرژی بیشتر؟ برای این‌که دیدی از مصرف انرژی بیشتر در وضوح بالا داشته باشید خوب است بدانید که نسل سوم آیپد اپل که به وضوح صفحه رتینای 264ppi مجهز شده بود از باتری 11666 میلی‌آمپری استفاده می‌کرد که نسبت به نسل قبل بدون صفحه رتینا 70 درصد باتری بزرگتری بود و در عین حال کماکان همان 10 ساعت شارژ را فراهم می‌کرد. چرا که علاوه بر پیکسل‌های بیشتر تراکم پیکسلی بالاتر توان بیشتری را از پردازنده طلب می‌کند.

همین موضوع را می‌توانید در گوشی‌های هوشمند امروزه اندرویدی نیز ببینید. به طور مثال گوشی ال‌جی جی2 با باتری 3000 میلی‌آمپری و صفحه‌نمایش فول اچ‌دی تقریباً عمر شارژ مساوی موتو ایکس با باتری 2200 میلی‌آمپری و صفحه‌نمایش اچ‌دی دارد.


دو – وضوح بالاتر به قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتری نیاز دارد

در حالی که روشن کردن تمامی پیکسل‌های یک پنل فول اچ‌دی به انرژی بالایی نیاز دارد پردازنده‌ هم باید برای نمایش محتوا و پردازش اطلاعات این همه پیکسل توان بیشتری صرف کند. به طور خلاصه اگر یک پردازنده خاص را در در گوشی یکی با وضوح 720p و دیگری با وضوح 1080p به کار ببرید عملکرد خصوصاً گرافیکی گوشی اول بسیار بهتر خواهد بود. یکی از بازی‌سازهای مشهور موبایلی در این زمینه می‌نویسد که هرچه تعداد پیکسل‌ها برای نمایش بیشتر باشد نه تنها در بازی‌ها شارژ باتری زودتر تمام می‌شود بلکه سرعت نمایش تصاویر و فریم‌ریت بازی نیز پایین‌تر آمده و زودتر ممکن است به حد نهایی توان پردازنده دستگاهتان برسید و پردازنده گرافیکی گوشی شما دیگر قادر نباشد بازی‌های جدید را با حداکثر جزئیات در صفحه‌نمایش فول اچ‌دی به نمایش بگذارد.

Xperia-Z1-asphalt-8

در حالت معمولی از آن‌جایی که وضوح بالاتر کیفیت تصاویر بهتری را برایمان فراهم می‌کند از این عیب وضوح بالاتر در بازی‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم اما از آن‌جایی که واقعاً اختلاف قابل توجهی بین صفحه‌های با تراکم پیکسلی 300 به بالا و 400 به بالا وجود ندارد وضوح 1080p تنها باعث هدر رفتن قدرت پردازشی خواهد شد. در بازی‌های گرافیکی سطح بالا پردازنده گرافیکی مجبور است به جای این‌که جزئیات جذابی مانند نورها، انفجارها، بافت‌ها و دیگر عناصر را با کیفیت بیشتری نمایش دهد توان خود را صرف رندر کردن تصاویر در پیکسل‌های اضافه کند. در نتیجه اگر به طور مثال پرچم‌دارانی مانند جی2، گلکسی اس 4 و اکسپریا زد1 به جای پنل‌های فول اچ‌دی به وضوح 720p قناعت کرده بودند به جای این‌که از نظر گرافیکی هم سطح آیفون 5S قرار بگیرند توان عملکرد بسیار بهتری نیز داشتند.


پایان مطلب/

Source: Lifehacker

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.