اندروید 4.4 کیت‌کت و تمام چیزهایی که باید در مورد آن بدانیم

همان‌طور که می‌دانید گوگل ساعاتی پیش رسماً نکسوس 5 را با اندروید 4.4 معرفی کرد. با وجود این‌که سخت‌افزار نکسوس 5 را پیش از این کاملاً می‌شناختیم اما اندروید 4.4 تازه و جدید است و باید ویژگی‌های جدیدش را بشناسیم.

0

فارنت: همان‌طور که می‌دانید گوگل ساعاتی پیش رسماً نکسوس 5 را با اندروید 4.4 معرفی کرد. با وجود این‌که سخت‌افزار نکسوس 5 را پیش از این کاملاً می‌شناختیم اما اندروید 4.4 تازه و جدید است و باید ویژگی‌های جدیدش را بشناسیم.


طراحی جدید

Android-4.4-homescreen

در مواجهه با اندروید 4.4 اولین چیزی که توجه کاربر را به خودش جلب می‌کند طراحی کم و بیش متفاوت رابط کاربری اندروید است که آن را ساده‌تر و تمیزتر از گذشته می‌کند. نوار اعلان‌ها یا همان نوتیفیکیشن‌ها و همچنین نوار مرور پایین صفحه محل قرار گرفتن دکمه‌های نرم‌افزاری حالا شفاف شده و پس‌زمینه مشکی ندارد. همچنین وقتی وارد اپلیکیشن‌های تمام صفحه شوید هر دو  نوار به صورت کامل محو می‌شوند تا از فضای صفحه‌نمایش نهایت استفاده را ببرید؛ گوگل این قابلیت را Immersive mode می‌نامد. لانچر جدید اندروید 4.4 از فونت Roboto Condensed استفاده می‌کند که کمی حس و حال سادگی و سبکی بیشتری را منتقل می‌کند.

Google-Now-Immersive-Mode

Google Now گوش به فرمان!

اپلیکیشن مفید Google Now حالا با یک سوایپ از چپ به راست و یا گفتن عبارت OK Google در صفحه خانگی باز می‌شود و هوشمندتر از گذشته شده است. اطلاعات مفید حالا بر اساس موقعیت مکانی شما و یا بر اساس سایت‌هایی که بیشتر از آن‌ها بازدید می‌کنید و یا فیلم‌هایی که بیشتر می‌پسندید برایتان نمایش داده می‌شود. همچنین وقتی جیزی را جستجو می‌کنید گوگل در صورت امکان شما را مستقیماً به اپلیکیشن هدایت می‌کند و نه صرفاً وب‌سایت مربوطه؛ به طور مثال وقتی دستورالعمل پخت غذا یا رزرو رستورانی را جستجو می‌کنید مستقیماً اپلیکیشن آشپزی یا رزرو رستوران اجرا خواهد شد.


اپلیکیشن تلفن جدید

Android-4.4-Dialer

گوگل اعتقاد دارد که بسیاری سازندگان گوشی‌ها به یکی از مهم‌ترین ارکان نرم‌افزاری توجه زیادی ندارند و آن هم شماره‌گیر و اپلیکیشن تلفن است؛ به همین دلیل در اندروید 4.4 با شماره‌گیری هوشمندتر مواجه خواهید شد. وقتی شماره ناشناسی با شما تماس می‌گیرد اندروید به صورت خودکار سعی می‌کند تا با کمک Google Maps مشخصات شامل نام و تصویر شخص یا شرکت را به شما نمایش دهد. همچنین شماره‌گیر هم هوشمندتر شده و می‌داند بیشتر با چه کسانی تماس می‌گیرید تا آن‌ها را در لیست بالاتر نمایش دهد.


تمامی پیام‌ها در یک‌جا

Android-4.4-hangouts-multitask

پیش از این گفتیم که گوگل قصد دارد در نسخه جدید اپلیکیشن Hangouts پیامک‌های شما را هم به این اپلیکیشن بیاورد. همان‌طور که انتظار می‌رفت در اندروید 4.4 اپلیکیشن Hangouts همه وظایف ارسال SMS، MMS و تماس تصویری و صوتی با اکانت گوگل را یک‌جا بر عهده گرفته است؛ چیزی شبیه به تلفیق FaceTime و iMessage اپل در یک اپلیکیشن. در نسخه جدید Hangouts همچنین قابلیت ارسال تصاویر متحرک GIF و موقعیت مکانی فعلی نیز به راحتی فراهم شده است.

سرعت بالاتر و پشتیبانی از دستگاه‌های ضعیف‌تر

به گفته گوگل اندروید 4.4 نسبت به نسخه قبلی 16 درصد در اشغال حافظه رم بهینه‌تر شده و حالا تنها به 512 مگابایت رم احتیاج دارد. همچنین سرعت کلی اندروید بیشتر شده و مالتی‌تسکینگ و سوییچ بین اپلیکیشن‌ها حالا سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد.


کیبرد شکلک‌دار Emoji

شاید از خودتان پرسیده باشید این شکلک‌های کوچک بامزه در اپلیکیشن‌های مختلفی مانند اینستاگرام از کجا آمده‌اند؛ این شکلک‌ها در واقع Emoji  نامیده می‌شوند و در اندروید 4.4 برای استفاده از آن‌ها نیاز به استفاده از کیبردهای دیگری ندارید چرا که کیبرد پیش‌فرض اندروید به Emoji مجهز شده است.

Android-4.4-Print-Emoji

چاپ بی‌سیم پرونده‌ها

در اندروید 4.4 قادر خواهید بود تا بدون نیاز به اتصال گوشی به سیستم یا انتقال فایل، پرونده‌های مورد نظرتان را به صورت بی‌سیم توسط چاپگر‌های متصل به Google Cloud Print و HP ePrint و یا هر چاپگر دارای اپلیکیشن اندروید چاپ کنید.


عکسبرداری HDR+

Nexus-5-Camera

پیش از این در مورد عکسبرداری HDR در مطلبی برایتان توضیحات لازم را نوشته بودیم و حالا خوشبختانه اندروید 4.4 به صورت پیش‌فرض به قابلیت HDR مجهز شده است. با این قابلیت دوربین گوشی چند عکس پشت سر هم با Exposureهای مختلف گرفته و با تلفیق آن‌ها یک عکس بهتر از لحاظ نوری ایجاد می‌کند.


همچنین برخی دیگر از تغییرات مهم اندروید 4.4 به شرح زیر هستند:

پشتیبانی از بلوتوث MAP: امکان تبادل پیام‌ها با خودروهای دارای بلوتوث

استفاده از کروم برای نمایش محتوای تحت وب اپلیکیشن‌ها

پشتیبانی پیش‌فرض از زیرنویس

طراحی جدید اپلیکیشن دانلودها

طراحی جدید اپلیکیشن ایمیل: مرور راحت‌تر، تصاویر مخاطبین و پوشه‌ها

والپیپر تمام صفحه: و پیش‌نمایش قبل از اعمال

مصرف شارژ کمتر هنگام پخش آهنگ‌های صوتی: تا 60 ساعت در نکسوس 5!

مرور به قسمت دلخواه آهنگ از صفحه قفل

افزایش حساسیت صفحه‌لمسی

 


پایان مطلب/

Sources: TheVerge, Android

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.