پردازنده‌های آینده کوالکام عملکردی شبیه به مغز انسان خواهند داشت

در واقع چیزی که باعث شده تا گوشی‌های پیشرفته امروزی را هوشمند بنامیم هوش مصنوعی آن‌ها نیست؛ بلکه سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های متنوع آن است. اما به نظر کوالکام قصد دارد هوش مصنوعی را به پردازنده‌های موبایلی بیاورد.

0

فارنت: در واقع چیزی که باعث شده تا گوشی‌های پیشرفته امروزی را هوشمند بنامیم هوش مصنوعی آن‌ها نیست؛ بلکه سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های متنوع آن است. اما به نظر کوالکام قصد دارد هوش مصنوعی را به پردازنده‌های موبایلی بیاورد.

شرکت مشهور کوالکام تولیدکننده انواع چیپست‌های موبایلی مانند سری مشهور اسنپ‌دراگون حالا در حال کار بر روی پردازنده‌های هوش مصنوعی به نام NPU یا Neural Processing Unit است که می‌تواند شناخت و هوش انسان را شبیه‌سازی کند. به این ترتیب گوشی‌ها، کامپیوترها و روبات‌ها قادر خواهند بود درست مانند کودکان و نوزادان یاد بگیرند. اولین NPUها احتمالاً در سال 2014 میلادی تولید خواهند شد.

Artificial-Brain

مدیر ارشد بخش تکنولوژی کوالکام “مت گراب” در کنفرانس EmTech دانشگاه MIT امریکا تأیید کرد که این شرکت در حال مذاکره با کمپانی‌های مختلف برای استفاده از این چیپ‌ها به منظور ایجاد دید مصنوعی، گوشی‌ها و تبلت‌های هوشمندتر و حتی کاشت مغزی است! به گفته گراب تفاوت این چیپ‌ها با چیپ‌های معمولی مانند سری اسنپ‌دراگون در نوع برنامه‌نویسی شدن آن‌هاست؛ به جای این‌که دقیقاً به چیپست فرمان داده شود که پردازش چگونه باید انجام شود، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود چیپ‌ها را آموزش دهند.

گراب می‌گوید: «این چیپست‌های نورومورفیک که از مغز انسان و زیست‌شناسی الهام گرفته‌اند قادر خواهند بود تا کلاس متفاوتی از مسائل و مشکلاتی را حل کنند که چیپست‌های عادی کنونی از انجام آن‌ها عاجزند.NPUها واقعاً از ساختارهای فیزیکی مشتق شده از نورون‌های واقعی استفاده می‌کنند؛ بنابراین ماشین‌ها و وسایلی با این چیپست می‌توانند یاد بگیرند و بدون نرم‌افزار برنامه‌ریزی شوند همان‌طوری که مسائل مختلف را به فرزندتان یاد می‌دهید!»

Qualcomm-NPU-Robot

کوالکام همچنین در حال حاضر روبات کوچکی را با این چیپست تولید کرده که می‌تواند نقطه هدف را پیدا کند تنها پس از این‌که یکبار به او گفته شود که به هدف رسیده است. کوالکام می‌گوید که تنها هدف آن‌ها از NPUها دستگاه‌ها و روبات‌ها نیست، بلکه قصد دارند به دانشمندان برای ساخت قسمتی از مغز مصنوعی کمک کنند. به این ترتیب شاید کامپیوترها و روبات در آینده بتوانند واقعاً جای انسان را پر کنند.

البته همه تأثیرات این چیپست‌ها صرفاً در آینده دور مشخص نخواهد شد و به طور مثال دستیار هوشمند Google Now با این چیپست می‌توانند واقعاً مفیدتر از گذشته باشد و همچنین خودروهای بدون راننده هم به راحتی مسیر را بیاموزند. به هر حال گفته می‌شود اولین شراکت کوالکام در این زمینه با شرکت‌های تجاری در سال 2014 خواهد بود.


پایان مطلب/

Source: SlashGear

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.