چرا می‌گوئیم «کهکشان راه شیری» و سایر مردم جهان آن را چه نامیده‌اند؟

6

 علت نامگذاری کهکشان راه شیری چیست؟ شاید این سوال که چرا کهکشان ما راه شیری نام گرفت؟ ذهن شما را نیز مشغول کرده باشد. مطمئنا هیچ رابطه‌ای بین این نام و محصولات لبنی وجود ندارد! همانند بسیاری لغات دیگر نام کهکشان ما نیز از نام لاتین آن برگرفته شده است.

کهکشان راه شیری چیست؟

بنابر آنچه در ویکیپدیا آمده است: کهکشان راه شیری کهکشانی است که منظومهٔ خورشیدی در آن قرار دارد. این کهکشان در آسمانی صاف و تاریک و به دور از آلودگی نوری، به صورت نوار شیری رنگی در پهنهٔ آسمان دیده می‌شود.

کهکشان راه شیری چیست؟

این نوار در واقع از میلیاردها ستاره تشکیل شده‌است که چشم (غیرمسلح) قادر به تفکیک آن‌ها نیست. به احتمال زیاد راه شیری کهکشانی از نوع مارپیچی است. کره زمین به عنوان عضوی از منظومهٔ خورشیدی، در یکی از بازوهای مارپیچی آن قرار دارد.

علت نامگذاری کهکشان راه شیری

هیچ کس نمی داند که چه کسی این نام را برای کهکشان ما انتخاب کرده اما با کمی کنکاش می‌توان به سرمنشا آن پی برد. از کره زمین و حداقل هنگامی که فاصله کافی از نور شهر داریم، کهکشان ما شبیه حلقه‌ای از نور شیری رنگ بر روی یک پس زمینه سیاه رنگ مشاهده می‌شود، در واقع میلیاردها ستاره تشکیل‌دهنده کهکشان ما، با نوری زیبا چنین منظره دلفریبی را می آفرینند.

علت نامگذاری کهکشان راه شیری

Via Lactea، به معنی ” جاده شیر” که رومی‌ها این نام را از یونانی‌ها که کهکشان ما را “galaxy kyklos” می‌نامیدند اقتباس کردند. این واژه به معنای دایره شیری است. اتفاقا این واژه یونانی، سرمنشا استفاده از واژه Galaxy در نام کهکشان راه شیری به انگلیسی یعنی Milky Way است.

چرا کهکشان ما راه شیری نام گرفت و معنی آن در زبان‌های دیگر

در مورد علت نامگذاری این چنینی توسط یونانی‌ها، افسانه‌ای وجود دارد که بنابر این افسانه: زئوس، هراکلس را به خانه آورد تا وقتی هرا خواب است به او شیربدهد.

هرا همانطور که ممکن است شما یک بچه کوچک را که هم خون شما نیست و در سر راه او را پیداکرده اید به خانه و به پیش همسرتان ببرید، تحت تاثیر قرار گرفت. همانطور که کودک در حال خوردن غذا بود، هرا بیدار شد و ناگهان وی را به طرفی پرتاب کرد و همین باعث شد ذرات شیر پراکنده گردد. این ذرات، کهکشانی را ایجاد کرد که هم اکنون به نام کهکشان راه شیری شناخته می‌شود.

زبان‌های دیگر، ترجمه‌هایی از راه شیری، به عنوان نام کهکشان ما ارائه داده‌اند. به عنوان مثال، در زبان آلمانی واژه Milchstrasse و در زبان نروژی کلمه Melkeveien برای کهکشان ما درنظر گرفته شده‌اند. داستانهای اساطیری مختلفی وجود دارد که نام راه شیری را در زبان‌های دیگر تفسیر می‌کنند.

در فنلاند، راه شیری، “Linnunrata” یا ” مسیر پرندگان نامیده می‌شود. در افسانه های فنلاندی، جهان از شکسته شدن یک تخم مرغ بوجود آمده است. آسمان، پوسته تخم مرغ بوده است و کره زمین ما صاف بوده و در لبه‌های زمین، “Lintukoto” یا خانه پرندگان قرار داشته است.

Lintukoto منطقه‌ای گرم و جایی بوده که پرندگان در طول زمستان به آنجا مهاجرت می‌کرده‌اند.حلقه نوری که یونانی‌ها آن را شیر تصور می‌کرند، بنابر اعتقاد فنلاندی‌ها، مسیر حرکت پرندگان به Lintukoto بوده است. به همین علت آن را Linnunrata یعنی مسیر پرندگان نامیده‌اند.

در ارمنستان اعتقاد دیگری رایج است. در این کشور، کهکشان ما Goghi chanaparh یا “راه دزد کاه‌ها” نامیده می‌شود و اشاره به داستانی دارد که در آن Vahagn خدای آنها ارابه پر از کاه Barsham، پادشاه آشوری‌ها را دزدیده و در زمستانی سخت به ارمنستان می‌­برد. برای رسیدن به آنجا او از بهشت عبور کرده و کمی از کاه‌ها در طول مسیر ریخته و راه شیری را به وجود آورده است!

در اکثر کشورهای آسیای شرقی، کهکشان به کلمه “رود نقره‌ای” اشاره می­‌کند. افسانه‌ای چینی می‌گوید: در زمانی دور دوشیزه زیبایی وجود داشته که روزی یک گاوچران او را مشاهده می‌کند. آنها عاشق یکدیگر می‌شوند و ازدواج کرده و حاصل زندگی آنها دو فرزند بوده است. اما مادر دوشیزه به عشق آنها حسادت کرده و دختر را می‌رباید. وقتی که گاوچران آنها را تعقیب می‌کرده مادر، رودخانه‌ای نقره‌ای ترسیم می‌کند که برای همیشه بین آنها جدایی بیفتد. آن رودخانه نقره‌ای همین کهکشان راه شیری ماست. در ژاپن و کره نیز رودخانه نقره‌ای به طور کلی به معنای کهکشان است و نه تنها راه شیری.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. اوزرا می‌گوید

    کهکشان(که+کشان)هر کلمهایی اولش که(کح)باشد.تورکی است.مثل کهتر(متضادش مهتر).کهراب.کهلان.کهران.کهرام.کهرز.کهریزک.کهکیلویه+راه شیری همان سامان یولی و تورکی است

  2. اسما می‌گوید

    ممنون که این مطلب رو گذاشتین .
    همیشه برام سوال بود که چرا اسم کهکشان ما راه شیریه.

  3. DAYAN GIRL می‌گوید

    عاااااالییییییی بود مرسی

  4. محمد می‌گوید

    من رشته ام نجومه دارم برا ستاره شناسی میخونم این مطلب عالیه برای نام کهکشانمون

  5. نام شما می‌گوید

    کهکشان = کاه کشان

  6. میترا می‌گوید

    مطلب خوب و جامعی بود متشکرم
    سال هاست که در شهرهای بزرگ از دیدن این نوزهای آسمانی محرومیم