ثبت باریک‌ترین شیشه دنیا با ضخامت تنها دو اتم در رکوردهای گینس

به تازگی رکورد جدیدی در گینس ثبت شده و آن تولید شیشه فوق باریک به قطر تنها دو اتم در دانشگاه کورنل و الم است. جالب است بدانید این اکتشاف به صورت اتفاقی صورت گرفته است.

0

فارنت: به تازگی رکورد جدیدی در گینس ثبت شده و آن تولید شیشه بسیار باریکی به قطر تنها دو اتم در دانشگاه کورنل و الم است.

Worlds-thinnest-glass

این ورق شیشه فوق باریک که حالا در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است در واقع یک اکتشاف اتفاقی توسط دانشگاه کورنل و دانشگاه اُلم آلمان است. آن‌ها در حالی که روی ساخت گرافین خالص کار می‌کردند متوجه ساختاری از کود شدند؛ اما بررسی‌های بیشتر یک لایه شیشه ساخته شده از سیلیکون و اکسیژن را نشان داد. به عبارت دیگر این کشف بزرگ یک اتفاق شانسی محسوب می‌شود! محققان این دو دانشگاه حدس می‌زنند که درزکردن هوا و واکنش آن با فویل مسی در ساخت گرافین باعث این کشف و ساخته شدن شیشه شده است.

با وجود این‌که اندازه این صفحه شیشه بسیار کوچک است اما دنیا را با نوع جدیدی از ساختار هسته‌ای شیشه آشنا می‌کند. با استفاده از میکروسکوپ الکترونی دانشمندان تصویری از نحوه قرارگیری دقیق اتم‌ها در شیشه تهیه کردند که به گفته دیوید مولر از دانشمندان تاثیرگذار روی این کشف برای اولین بار صورت می‌گیرد. با صورت گرفتن این اکتشاف و تحقیقات بیشتر مشخص شد که فیزیکدان مشهور “ویلیام هولدر زاخاریاسن” نیز در سال 1932 تا یک قدمی کشف ساختار دقیق شیشه پیش رفته بوده است.

شاید بپرسید این شیشه دوبعدی بسیار نازک به چه کاری می‌آید؟ دانشمندان می‌گویند در آینده می‌توان از آن در ترانزیستورها استفاده کرد که باعث افزایش سرعت پردازش در کامپیوترها و اسمارت‌فون‌ها خواهد شد. این شیشه جدید قرار است در سال 2014 در کتاب رکوردهای گینس منتشر شود.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.