نگاهی به حسگر اثر انگشت Touch ID در آیفون 5S؛ دقت، امنیت و کارایی

همان‌طور که در ویژگی‌های iPhone 5S خواندید این گوشی به یک حسگر اثر انگشت برای آنلاک صفحه و تأیید هویت مجهز شده است که اپل آن را Touch ID می‌نامد. در این مطلب نگاهی به این حسگر خاص اپل خواهیم داشت.

0

فارنت: همان‌طور که در ویژگی‌های iPhone 5S خواندید این گوشی به یک حسگر اثر انگشت برای آنلاک صفحه و تأیید هویت مجهز شده است که اپل آن را Touch ID می‌نامد. در این مطلب نگاهی به این حسگر خاص اپل خواهیم داشت.

Touch-ID

به نظر می‌رسد اپل دوران تأیید هویت با یک لمس ساده را آغاز کرده است. به کارگیری حسگر اثر انگشت در آیفون جدید فناوری بیومتریک را برای کاربران فراهم کرده است و با یک لمس کوتاه می‌توانید آیفون را آنلاک کنید و یا خریدهای آیتونز را تأیید کنید. البته موتورولا در گوشی آتریکس از حسگر اثر انگشت استفاده کرده بود که به علت فروش پایین فراگیر نشد.

به هر حال ظهور این فناوری در آیفون اپل می‌تواند نویدبخش جایگزینی کامل پسوردها با یک لمس ساده باشد هر چند نگرانی‌های امنیتی زیادی را در مورد لو رفتن اطلاعات اثر انگشت کاربران و درز آن به سازمان‌های دولتی و امنیتی را نیز به وجود آورده است؛ هرچند اپل عنوان کرده که این اطلاعات به هیچ‌وجه از گوشی خارج نمی‌شود و در دسترس اپل و یا هیچ سازمان دیگری قرار نخواهد گرفت. از آن‌جایی که فیل شیلر اعلام کرده برنامه‌نویسان قادر نخواهند بود از این حسگر در اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند نگرانی‌ها بابت درز اطلاعات کمی کمتر جلوه می‌کند.

Touch-ID-specs

در مراسم معرفی آیفون، اپل از Touch ID به عنوان یک راه راحت و بسیار مطمئن و سریع برای دسترسی به گوشی نام می‌برد و می‌گوید می‌توانید همچنین از آن برای تأیید هویت در خرید‌های آیتونز، اپ استور و فروشگاه iBooks استفاده کنید تا دیگر نیازی به تایپ کردن پسورد نباشد. این حسگر به گفته اپل قادر است از هر زاویه‌ای اثر انگشت را بخواند و برخلاف حسگرهای مشابه رایج قابل اتکا و دقیق است.

از آن‌جایی که طبق نظرسنجی‌ها نیمی از کاربران آیفون از پسورد برای محافظت استفاده نمی‌کنند استفاده از حسگر اثر انگشت به تنهایی نمی‌تواند عامل مهمی برای تضمین فروش میلیونی دوباره آیفون جدید باشد. پس چرا باید اپل اینقدر وقت و هزینه روی ویژگی صرف کند که شاید کاربران زیادی هم از آن استفاده نکنند؟ به گفته متخصصان بیومتریک اثر انگشت می‌تواند به عنوان یک تسریع کننده یا کاتالیزور برای استفاده در سرویس‌های بیشتری در آینده باشد. با پیوند دادن صاحب گوشی به هویت فیزیکی اپل می‌تواند در آینده با گذشتن از موانع حقوقی و نگرانی‌های حریم شخصی و امنیتی از این قابلیت در پرداخت‌های ایمن و اپلیکیشن‌های سوم شخص Third party نیز بهره ببرد. به عبارت دیگر اپل آی‌دی شما حالا در نوک انگشتانتان است.


یک شروع خوب

حسگرهای اثر انگشت در انواع مختلفی وجود دارند که همه آن‌ها با گرفتن تصویری از نوک انگشت و مقایسه آن با تصویر از پیش تعیین شده کار می‌کنند. اپل در آیفون 5S از حسگر خازنی شرکت AuthenTec استفاده می‌کند که اگر به خاطر داشته باشید پیش از این شرکت را به قیمت 356 میلیون دلار خریده بود. حسگرهای این شرکت جزو دقیق‌ترین و رایج‌ترین سنسورهای اثر انگشت است که در لپ‌تاپ‌ها نیز به کار گرفته شده است؛ این حسگرها به گفته “دنی تاکار” بنیانگذار شرکت Bayomteric بسیار کوچک بوده و اثر انگشت‌های بسیار دقیقی را ثبت می‌کنند.

iPhone-5s-touch-id

همان‌طور که گفتیم این اولین بار نیست که در گوشی هوشمندی از حسگر اثر انگشت استفاده می‌شود و پیش از این موتورولا در آتریکس و توشیبا نیز در یک گوشی مخصوص ژاپن از این فناوری استفاده کرده بودند اما استفاده آن از آیفون به معنای فراگیر شدن بیشتر این فناوری خواهد بود. به گفته کارشناسان استفاده اپل از این فناوری می‌تواند دید دنیا را تغییر دهد و تقاضا را برای این حسگرها به طرز قابل توجهی بیشتر کند. ارزش سهام شرکت AuthenTec پس از خریداری شدن توسط اپل دوبرابر شد و حالا باید منتظر بمانیم شرکت‌های رقیبی مانند سامسونگ، گوگل و مایکروسافت نیز شرکت‌های این چنینی را خریداری کنند.


استفاده در دیگر نقاط iOS

این سوال پیش می‌آید که اپل تا چه حد از این حسگر در دیگر نقاط iOS استفاده خواهد کرد. در حال حاضر به جز باز کردن قفل صفحه برای خرید اپلیکیشن‌ها و دیگر محتوای آنلاین از این حسگر استفاده می‌شود اما پتانسیل آن بیش‌تر از این‌هاست. یک ایده استفاده آن برای افزایش امنیت در اپلیکیشن Passbook است؛ اپلیکیشنی که کاربران از آن برای ذخیره بلیط‌ها، کوپن‌ها، کارت‌های هدیه و دیگر کارت‌های مهم استفاده می‌کنند.

Passbook-iOS-7

همچنین اپل می‌تواند در آینده برای ورود به سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی از Touch ID استفاده کند. این روش حتی برای ورود به سایت مورد علاقه‌تان نیز می‌تواند کاربردی باشد و به درجه امنیتی دستگاه اضافه شود. ممکن است اپل فعلاً این امکانات را برای Touch ID در نظر نگرفته باشد اما با فشار رقبا احتمالاً اپل نظرش را عوض خواهد کرد.


آیا این حسگر امن است؟

استفاده از اثر انگشت برای بازکردن قفل به جای تایپ پسورد ساده‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است و از یک نظر امنیت بیشتری نیز دارد. دیگر هنگام تایپ کردن پسورد در مکان‌های عمومی نگرانی از بابت دیده شدن رمزتان نخواهید داشت. هرچند در سال‌های اخیر ثابت شده این حسگرها به صورت کامل هم امن نیستند و می‌توان در برخی موارد آن‌ها را فریب داد.

اما به صورت عمومی حسگر اثر انگشت امنیتی بیشتری نسبت به رمز چهار رقمی پیش‌فرض iOS خواهد داشت؛ این موضوع را “انیل جین” پروفسوری از دانشگاه میشیگان می‌گوید که روی سنسورهای بیومتریک مطالعه می‌کند. به گفته او “هر مکانیسم امنیتی قابل دور زدن و شکستن است. یک قفل معمولی را می‌توان شکست اما به طور کلی هک کردن اثر انگشت بسیار دشوارتر از یک پسورد یا پین‌کد است.” جین اضافه می‌کند که حسگرهای اثر انگشت به مرور زمان پیشرفت کرده‌اند و حالا راحت‌تر می‌توانند تفاوت بین کپی و اصل را متوجه شوند هرچند هیچ‌گاه یک مکانیسم امنیتی شکست‌ناپذیر وجود نخواهد داشت.

حسگرهای اثر انگشت یک اشکال هم دارند و آن دوام است؛ این حسگرها به مرور زمان دقت و کیفیت خود را از دست می‌دهند. به گفته پروفسور جین حسگرهای کنونی می‌توانند عمر مفیدی حدود 2 تا 3 سال داشته باشند که برای یک گوشی هوشمند مدت مناسبی است.

اما نگرانی امنیتی اصلی مربوط به اطلاعات ذخیره شده در دستگاه مربوط به اثر انگشت کاربر است. در زمانی که آژانس امنیت ملی امریکا NSA به دخالت در امور فناوری و شنود ایمیل‌ها و مکالمات پرداخته در اختیار داشتن اثر انگشت افراد می‌تواند خطرات مهلکی را در پی داشته باشد. به گفته اپل اطلاعات Touch ID تنها در دستگاه ذخیره شده و هیچ‌گاه به سرورهای اپل آپلود نمی‌شود و در اختیار هیچ سازمان و ارگانی نیز قرار نخواهد گرفت.

به هر حال اگر حسگر Touch ID آیفون 5S همان‌طور که در ویدئوی تبلیغاتی اپل نمایش داده شده سریع و دقیق باشد کاربران زیادی از آن استفاده خواهند کرد و شاید در آینده نزدیک رقبا نیز چنین حسگرهایی را به محصولاتشان بیاورند.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.