نگاهی به کنسول بازی دستی انویدیا شیلد NVIDIA Shield

شرکت انویدیا چند ماه پیش کنسول دستی بازی جدید انویدیا شیلد را معرفی کرد که از پردازنده قدرتمند تگرا 4 و سیستم‌عامل اندروید بهره‌مند است. در این مطلب نگاهی به ظاهر، عملکرد و کارایی این کنسول می‌اندازیم.

6

فارنت: شرکت انویدیا چند ماه پیش کنسول دستی بازی جدید انویدیا شیلد را معرفی کرد که از پردازنده قدرتمند تگرا 4 و سیستم‌عامل اندروید بهره‌مند است. در این مطلب نگاهی به ظاهر، عملکرد و کارایی این کنسول می‌اندازیم.

Nvidia-Shield

NVIDIA Shield با قیمت 299 دلاری خودش هنگام معرفی توجه کاربران زیادی را به خودش جلب کرد و با صفحه‌نمایش بزرگ، سخت‌افزار قدرتمند، ارگونومی خوب و امکانات انحصاری انویدیا نویدبخش تجربه جالبی خواهد بود. سیستم‌عامل اندروید نیز نگرانی‌ها را بابت کمبود بازی‌ها در این کنسول برطرف می‌کند.


نبین و لمس کن!

Nvidia-Shield-closed

انویدیا شیلد طوری طراحی شده که شاید تنها یک گیمر بتواند آن را دوست داشته باشد؛ ترکیب رنگ مشکی، نقره‌ای و سبز ظاهری متفاوت به این دستگاه داده است و هنگامی که آن را باز می‌کنید حس می‌کنید یک دسته بازی ایکس‌باکس 360 را به یک کنسول Nintendo DS پیوند زده‌اند! اندازه شیلد جا گرفتن آن را در هر نوع جیبی غیرممکن می‌کند و لبه‌های عریض صفحه‌نمایش به زیبایی آن کمک نکرده است؛ در پشت دستگاه نیز شیار کارت حافظه به همراه پورت‌های mini-HDMI و micro-USB و جک هدفون 3.5 میلی‌متری به همراه محل خروج هوای گرم وجود دارد. اما شیلد برای دستانتان طراحی شده و نه چشمانتان!

Nvidia-Shield-XBOX360-Controller

کافیست چشمانتان را ببندید و شیلد را در دست بگیرید؛ جنس مناسب بدنه، توزیع وزن مناسب و طراحی بسیار خوب آن ارگونومی منحصر به فردی را پدید آورده که شایسته یک کنسول بازی حرفه‌ای است. دکمه‌های دستگاه مانند دسته‌بازی ایکس‌باکس طراحی شده که گیمرها به خوبی با آن آشنایی دارند. اما این دکمه‌ها تنها برای بازی کردن آن‌جا نیستند، بلکه برای گردش در محیط کاربری اندرویدی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. دکمه‌های Home، Back و تنظیم صدا روی دستگاه جای گرفته‌اند و با دکمه‌های دیگر می‌توانید رابط کاربری اندروید را اداره کنید. البته صفحه‌نمایش لمسی راه دیگر گردش در اندروید محسوب می‌شود اما به علت طراحی خاص شیلد استفاده از دکمه‌ها آسان‌تر خواهد بود.

Nvidia-Shield-Back


شیلد چشم و گوشتان را نوازش می‌دهد!

صفحه‌نمایش شیلد 5 اینچی و با وضوح 720p است که رنگ‌ها، کنتراست و وضوح بسیار خوبی دارد؛ شاید شما یک پنل فول اچ‌دی را ترجیح می‌دهید اما در این محدوده قیمتی همین صفحه‌نمایش نیز جزو بهترین هاست. با تراکم پیکسلی 294 پیکسل بر اینچ، زوایای دید 180 درجه و رنگ‌های زنده شیلد بهترین صفحه‌نمایش را در کنسول‌های دستی دارد؛ هرچند که PSVita سونی کنتراست بالاتری در پنل OLED خود دارد.

از نظر بلندی و کیفیت صدا شیلد احتمالاً شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. بلندگوها حتی از بیشتر لپ‌تاپ‌های بازار بهتر عمل می‌کنند و گوشی‌ها و تبلت‌ها به گرد پای آن نیز نخواهند رسید. هرچند که این بلندگوها بیشتر برای بازی کردن و تماشای فیلم‌های اکشن مناسب است و عاشقان آهنگ شاید از نوع صدای آن لذت نبرند.


زور بازو و استقامت!

Nvidia-Shield-BaseMark-X

یک کنسول بازی باید از نظر سخت‌افزاری آن‌قدر قوی باشد که تمامی بازی‌های موجود را به راحتی اجرا کند. انویدیا شیلد مجهز به یک پردازنده چهارهسته‌ای تگرا 4 با سرعت 1.9 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم DDR3 و اندروید 4.2.1 است. عملکرد پردازشی این دستگاه در بنچمارک‌های Sunspider و Google Octane بهتر از آیپد 4 و نکسوس 10 بوده و در بنچمارک‌های گرافیکی 3D Mark، BaseMark X و GFXBench نیز تمامی رقبای اندرویدی را جا گذاشته و در برخی موارد از آیپد 4 و پردازنده گرافیکی Adreno 330 در اسنپ‌دراگون 800 نیز بهتر عمل می‌کند.

Nvidia-Shield-T-Rex

شارژ کردن شیلد با هر شارژر MicroUSB استاندارد صورت می‌گیرد و باتری این کنسول بسیار عالی عمل می‌کند. به طوری که گرافیکی‌ترین بازی‌های اندروید را بیش از 5 ساعت می‌توانید یکسره انجام دهید و در استفاده‌های دیگر نیز می‌توانید روی بیش از 10 ساعت استفاده مداوم حساب باز کنید.


کنسول، تبلت، اسمارت‌فون!

همان‌طور که گفتیم شیلد با اندروید 4.2.1 عرضه شده و هر اپلیکیشنی را می‌تواند از پلی‌استور گوگل اجرا کند. به لطف پردازنده قدرتمند و رم دو گیگابایتی رابط کاربری اندروید نیز بدون لگ و کندی کار می‌کند. شیلد از هر نوع دوربینی بی‌بهره مانده و خبری از برقراری تماس‌های تصویری اسکایپ و آپلود عکس در اینستاگرام نخواهد بود؛ هرچند که با میکروفون موجود می‌توانید به صورت اینترنتی تماس برقرار کنید. شیلد قابلیت استفاده از سیم‌کارت را ندارد و باید به وای‌فای اکتفا کنید. این کنسول همچنین مجهز به GPS بوده و از قابلیت چندکاربری اندروید پشتیبانی می‌کند.

Nvidia-Shield-Portrait

توانایی اجرای اپلیکیشن‌ها و قابلیت استفاده از آن‌ها دو داستان متفاوت است. به علت طراحی خاص انویدیا شیلد استفاده از اپلیکیشن‌ها بر خلاف انجام بازی و تماشای فیلم اصلاً کار آسان و لذت‌بخشی نیست. بیشتر اپلیکیشن‌ها و بعضی بازی‌ها برای حالت عمودی طراحی شده‌اند و از آن‌جایی که استفاده از شیلد در حالت عمودی تقریباً غیرممکن است بهتر است روی این قابلیت‌های شیلد حساب زیادی باز نکنید.

البته در مقایسه با PS Vita کنسول انویدیا قابلیت‌های بسیار بسیار بیشتری دارد اما جایگزین مناسبی برای تبلت اندرویدی شما محسوب نمی‌شود؛ حتی با این وجود که تبلت‌های اندرویدی نیز در حال حاضر بهترین عملکرد و اکوسیستم را ندارند.


وقت بازی!

Nvidia-Shield-Games

حالا وقت آن است که بدانیم شیلد وظیفه اصلی خود، بازی را چگونه انجام می‌دهد. اندروید بعد از iOS غنی‌ترین اکوسیستم موبایلی را از نظر بازی دارد و شیلد به راحتی از پس همه آن‌ها بر می‌آید. تمامی بازی‌ها را می‌توانید با صفحه‌لمسی شیلد انجام دهید اما دکمه‌ها چطور؟ متأسفانه هنوز بیشتر بازی‌های گوگل پلی از دکمه‌های شیلد پشتیبانی نمی‌کنند و بعضی عناوین جذاب را شاید مجبور شوید با لمس صفحه بازی کنید اما بازی‌های جذاب و با کیفیتی نیز وجود دارند که شیلد تجربه بازی شگفت‌انگیزی را برایتان فراهم کند.

عناوینی مانند Dead Trigger، Dead Trigger 2، Shadow Gun: DeadZone بسیار عالی به نظر می‌رسند و سری بازی‌های GTA نه تنها به خوبی توسط دکمه‌ها کنترل می‌شوند بلکه از نسخه پلی‌استیشن2 نیز بسیار بهتر به نظر می‌رسند. بازی‌های کلاسیک PC مانند مکس‌پین نیز تجربه لذت‌بخشی خواهد بود و بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر با استفاده از شبیه‌سازها بسیار جذاب خواهد بود.

البته اگر به بازی‌های اچ‌دی علاقمند هستید باید بدانید شیلد تنها 12 گیگابایت حافظه در دسترس دارد و امکان نصب بازی‌های پرحجم یکی دو گیگابایتی بر روی مموری کارت هنوز وجود ندارد اما انویدیا قول آپدیتی مشابه گلکسی اس  4 را برای این‌کار داده است.


به اندروید محدود نیستید

خب حالا که کلکسیون بازی‌های سازگار آن‌چنان وسیع نیست و استفاده از اپلیکیشن‌ها نیز آن‌قدر راحت نیست چرا باید شیلد را به جای یک تبلت اندرویدی مانند نکسوس 7 جدید خریداری کرد؟ یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد شیلد استریم بازی‌های کامپیوتر است. بسیاری از بازی‌های فوق‌العاده PC با کنترل ایکس‌باکس به خوبی سازگار است.

Nvidia-Shield-PC-Streaming

اگر یک کامپیوتر دسکتاپ گیمینگ قدرتمند با کارت گرافیک عالی مانند سری GeForce GTX 600 در اختیار دارید و یک روتر دو بانده سریع هم در خانه دارید لازم نیست همیشه برای بازی‌کردن پای سیستم بنشینید و می‌توانید در هر جای خانه بازی‌های جذاب PC با گرافیک حیرت‌انگیز را روی شیلد بازی کنید. البته توجه داشته باشید شیلد با کارت گرافیک‌های AMD سازگار نیست. البته برای اجرای بازی‌ها و لاگین کردن به شبکه‌هایی مانند Steam باید ابتدا با کامپیوترتان سر و کله بزنید اما بعد از آن می‌توانید با کنسول دستی خودتان تجربه لذت‌بخشی را داشته باشید و یا با اتصال آن از طریق پورت mini-HDMI به تلویزیون سرگرمی را به اوج برسانید.


کلام آخر

Nvidia-Shield-Controls

اگر به بازی کردن علاقه دارید و یک کامپیوتر خانگی با گرافیک قدرتمند Nvidia دارید، شیلد می‌تواند برای شما با قیمت 299 دلاریش بسیار جذاب باشد. در نبرد کنسول‌های دستی بدون شک شیلد بهتر از PS Vita عمل کرده و با سخت‌افزار و همچنین امکانات بیشتر گزیته مناسبی است.

البته اگر آن‌چنان هم به کنسول‌های دستی و بازی کردن علاقه شدیدی ندارید یک نکسوس 7 با قیمت 239 دلار با یک دسته ایکس‌باکس می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.


مزایا:

– صفحه‌نمایش عالی

– کنترل و ارگونومی فوق‌العاده

– عمر شارژ بالا

– استریم بازی‌های PC

معایب:

– اندروید بهترین پلتفرم بازی نیست

– استریم از PC به سخت‌افزار گران نیاز دارد

– استفاده دشوار خارج از محیط بازی یا فیلم


پایان مطلب/

Sources: TheVerge, Anandtech

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. حسین می‌گوید

    سلام
    پیشنهاد میکنم یک توضیح و یا مقاله هم در مورد نمونه مشابه که کمتر به ان پرداخته شده است هم بنویسید و حتی با این شیلد مقایسش کنید

    iReady Much i4/i5

    ممنون

  2. محسن می‌گوید

    سلام لطفا امکان چاپ گیری را به مطالب مفیدتان اضافه کنید. خسته نباشید.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      ممنون از پیشنهادتون
      حتما بررسی می کنیم

      1. محسن می‌گوید

        با سلام دوباره و تشکر از پاسخ سریعتان، یک سوال : آیا برای کار روی پروژه های انیمیشن سه بعدی حرفه ای سیستم های بخصوصی لازم هست یا اینکه سیستمهای با قدرت و سرعت اجزای بالاتر کافی میباشد.البته در مورد حجم و لازمه سرعت پردازش در کیفیتهای اچ دی و غیره اطلاعات جامعی دارم فقط میخواهم بدانم چیز خاصی نیاز هست یا با همین سیستمهای موجود بازار حل شدنی است؟ متشکرم

        1. محسن صحافی می‌گوید

          تا اونجایی که من اطلاع دارم معمولا از سیستم‌های مخصوصی برای انجام این گونه امور استفاده میشه که از کانفیگ خاصی برخوردار هستند. مطمئنا این سیستم ها در مقایسه با سیستم های موجود در بازار (هر چند با قیمت بالا) پاسخ بهتری به شما خواهند داد.
          موفق باشید

  3. امیر می‌گوید

    خیلی شیکه