معرفی بهترین کاستوم رام‌ها برای گوشی‌های اندرویدی روت شده شما

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

234

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

کاستوم رام چیست؟

از آن‌جایی که سیستم‌عامل اندروید به صورت Open Source یا متن‌باز عرضه شده است هر توسعه‌دهنده و برنامه‌نویسی قادر است آن را به دلخواه خود تغییر دهد. تولیدکنندگان کاستوم رام یا اصطلاحاً کوکرها با دریافت سورس‌های اندروید و یا حتی کاستوم رام‌های دیگر و انجام تغییراتی مانند حذف اپلیکیشن‌های اضافه، تغییرات در آیکن‌ها و تم، انجام بهینه‌سازی‌ها، افزودن Modهای اختصاصی مانند موتور براویای سونی یا Beats Audio اچ‌تی‌سی و همچنین افزودن امکانات مفیدی مانند Halo و Pie Controls یک رام جدید و سفارشی یا کاستوم ایجاد می‌کنند و آن را برای عموم عرضه می‌کنند.


چرا کاستوم رام؟

همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم کاستوم رام‌ها نسبت به رام‌های استاک پیش‌فرض اندروید دارای مزایایی مانند: امکان برگشت به اندروید خالص، سرعت بالاتر، آپدیت‌های سریع‌تر، ارتقا به نسخه‌های بالاتر اندروید، امکانات بیشتر و تغییر کلی رابط کاربری دستگاه هستند.

در این مطلب چندین کاستوم رام مشهور و معتبر را برایتان معرفی می‌کنیم که هر یک برای تعداد زیادی از دستگاه‌ها پورت شده و موجود هستند. البته توجه کنید که این رام‌ها برای کاربران وارد و حرفه‌ای مناسب است که با اصول اولیه روت، کرنل، ریکاوری و بکاپ آشنا هستند.


یک – سیانوژن‌مد CM – CyanogenMod

CyanogenMod

این کاستوم رام که لقب محبوب‌ترین و مشهورترین کاستوم رام را نیز به همراه خود دارد از نسخه‌های اولیه اندروید وجود داشته و حالا آخرین نسخه پایدار آن نسخه CM10.2 مربوط به اندروید 4.2.2 است. از نظر ظاهری CyanogenMod بسیار شبیه به اندروید خالص طراحی شده و سعی شده تا کمترین تغییرات بر روی آن اعمال شود؛ از این جهت این رام برای افرادی که می‌خواهند به نسخه‌های بالاتر اندروید دست پیدا کنند اما سازنده گوشی یا تبلتشان آپدیتی را عرضه نکرده است مناسب می‌باشد.

این رام به صورت رسمی 200 دستگاه اندرویدی مختلف را پشتیبانی می‌کند که می‌توانید لیست آن‌ها را از این‌جا مشاهده کنید اما کاربران سایت XDA-Developers این کاستوم رام را برای بیشتر دستگاه‌های پشتیبانی نشده اندروید پورت کرده‌اند. این نوع رام معمولاً در 4 حالت مختلف به ترتیب پایداری از کم به زیاد Nightly، M Snapshot یا Milestone، Release Candidate یا RC و Stable ارائه می‌شود. به کاربران عادی تنها استفاده از نسخه پایدار یا Stable و همچنین RC توصیه می‌شود چرا که باگ‌ها و اشکالات نرم‌افزاری عمده آن‌ها برطرف شده و برای استفاده روزانه مناسب هستند. اما نسخه شبانه یا Nightly که آخرین امکانات در آن گنجانده شده ممکن است چندین اشکال کوچک داشته باشد. البته اگر بعد از روت کردن و نصب ریکاوری از رام فعلی خود بکاپ بگیرید دیگر هیچ‌گونه نگرانی نخواهید داشت.

گفتیم که CyanogenMod از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسخه استاک اندروید دارد پس اگر به طور مثال یک نکسوس 4 با اندروید 4.3 داشته باشیم چرا باید از کاستوم رام سیانوژن‌مد همان نسخه اندروید استفاده کنیم؟ این کاستوم رام علاوه بر بهینه‌سازی‌های سرعت و پایداری امکاناتی نظیر Gesture های صفحه قفل، تنظیمات Quick Settings قابل گسترش، اکوالایزر صدا، پشتیبانی از تم‌ها، امکان اشتراک اینترنت از طریق WiFi، بلوتوث و USB، آورکلاک و آندرکلاک پردازنده و لانچر جدیدی به نام Trebuchet را دارد. این لانچر به همان سرعت و روانی لانچر پیش‌فرض اندروید است با این تفاوت که می‌توانید از نظر ظاهری تغییراتی مانند تعیین تعداد آیکن‌ها، تغییر انیمیشن صفحات، مخفی کردن نوار وضعیت، نحوه قرارگیری والپیپر و بسیار چیزهای دیگر را روی آن اعمال کنید.


دو – AOKP – Android Open Kang Project

AOKP

این کاستوم رام نیز از جمله کاستوم رام‌های محبوب و مشهوری است که حدود 45 دستگاه را به صورت رسمی پشتیبانی می‌کند. ظاهر AOKP نیز بسیار شبیه به اندروید خالص و CyanogenMod دارد با این تفاوت که از امکانات و تنظیمات بیشتری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

– حلقه Navigation Ring: وقتی دکمه Home مجازی روی صفحه را نگه‌دارید حلقه‌ای ظاهر می‌شود که در بالای آن شرتکات به Google Now وجود دارد. در AOKP می‌توانید شرتکات‌های بیشتری به این حلقه اضافه کنید تا همیشه در دسترستان باشد.

Custom Toggles: قابلیت خوب اندروید 4.2 تنظیمات سریع Quick Toggles است. با AOKP قادرید این دکمه‌ها را تغییر دهید و اضافه و کم کنید و یا حتی دکمه‌هایی به همان صفحه نوتیفیکیشن‌ها اضافه کنید.

– الگوهای لرزشی: این کاستوم رام قابلیت ایجاد الگوهای لرزشی را دارد که با آن می‌توانید بدون نگاه کردن به گوشی وقتی در جیب شما زنگ می‌خورد متوجه شوید تماس‌گیرنده کیست.

– صفحه‌قفل: تغییر رنگ نوشته‌های صفحه قفل، روشن کردن چراغ قوه با نگه‌داشتن شکل قفل، قابلیت چرخش صفحه، اضافه کردن همه ویجت‌ها به تعداد دلخواه و ایجاد افکت سه‌بعدی.

– منوی پاور: با نگه‌داشتن دکمه پاور علاوه بر خاموش کردن می‌توانید دستگاه را ریست کنید، از صفحه عکس بگیرید، چراغ قوه را فعال کنید، پروفایل را عوض کنید و …

– روبان: ایجاد یک روبان از اپلیکیشن‌ها یا عملکردهای مختلف در صفحه‌قفل، نوتیفیکیشن‌ها، صفحه Quick Toggles و یا سوایپ از اطراف دستگاه

از دیگر امکانات این کاستوم رام می‌توان به تغییر عملکرد چراغ LED نوتیفیکیشن، تغییر آیکن‌های باتری، ساعت و آنتن در نوار وضعیت، و تغییر انیمیشن بوت شدن گوشی اشاره کرد.


سه – AOSPA – Paranoid Android

AOSPA-Paranoid-Android

پارانوید اندروید یک کاستوم رام محبوب دیگر است که علیرغم ظاهر ساده و شبیه به استاک امکانات بسیار جذاب را در خودش جای داده است. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده این رام را می‌توانید از اینجا ببینید. اما AOSPA چه امکانات منحصر به فردی دارد؟ مهم‌ترین ویژگی این رام که از نسخه اولیه کاربران زیادی را جذب کرد قابلیت تنظیم هیبریدی یا Hybrid Settings است. با این ابزار می‌توانید DPI صفحه‌نمایش، رابط کاربری و یا اپلیکیشن‌های خاصی را عوض کنید؛ اما مزیت آن چیست؟ می‌توانید تمامی المان‌های رابط کاربری اندروید مانند آیکن‌ها، نوشته‌ها، منوها و خلاصه همه چیز را کوچک یا بزرگ کنید یا رابط کاربری تبلت‌ها با نوار وضعیت پایین صفحه را به گوشی خود بیاورید. بعضی اپلیکیشن‌ها دو رابط کاربری متفاوت برای گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند؛ با این ابزار می‌توانید محیط تبلت  را در گوشی خود اجرا کنید یا برعکس. این قابلیت برای گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ بسیار مفید و جذاب خواهید بود. همچنین می‌توانید رنگ آیکن‌ها و پس زمینه نوار وضعیت و نوار گردش (حاوی دکمه‌های نرم‌افزاری) را در هر اپلیکیشن یا کل محیط کاربری تغییر دهید.

یک ویژگی بسیار خوب دیگر این رام کنترل‌های Pie می‌باشد که مناسب کاربرانی است که از نوار گردش و فضایی که اشغال می‌کند خوششان نمی‌آید و همچنین با دکمه‌های سخت‌افزاری نیز میانه خوبی ندارند و یا گوشی آن‌ها اصلاً فاقد این دکمه‌هاست. با کنترل‌های Pie یا کیکی می‌توانید با سوایپ از لبه‌ی دلخواهی از صفحه دکمه‌های Home، Back، Multitasking یا حتی منو، جستجو و سوییچ به اپلیکیشن قبلی را در اختیار داشته باشید. وقتی قابلیت تمام صفحه این رام را برای مخفی شدن نوارهای وضعیت و گردش فعال می‌کنید استفاده از Pie می‌تواند برای نمایش ساعت و تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تنظیمات سریع بسیار مفید باشد، بدون آنکه فضای با ارزش صفحه اشغال شده باشد.

ویژگی جدید و جذاب دیگر این رام Halo است. هالو یک دایره کوچک است که در گوشه‌ای دلخواه از صفحه جای می‌گیرد و هنگامی که نوتیفیکیشنی مانند پیامک یا ایمیل دریافت می‌کنید بیرون آمده و نمایان می‌شود. با لمس آن می‌توانید اپلیکیشن مربوطه را به صورت پنجره‌ای کوچک اجرا کنید بدون آن‌که تمام صفحه را اشغال کند.


چهار – MIUI

MIUI

این رام توسط شرکت چینی Xiaomi تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به همین نام تولید شده است. برخلاف کاستوم رام های قبلی MIUI رابط کاربری را به کلی دگرگون می‌کند. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده را در اینجا می‌توانید ببینید. در این رام نه تنها لانچر بلکه تمامی نوارهای مختلف، اپلیکیشن‌های اصلی گوشی و عملکردهای مختلف در MIUI به نحو متفاوتی صورت می‌گیرد. در MIUI چیزی به نام کشوی اپلیکیشن‌ها یا App Drawer وجود ندارد و مانند آیفون همه اپلیکیشن‌ها در صفحه خانگی جای می‌گیرند اما خوشبختانه امکان قرار دادن ویجت‌ها کماکان وجود داشته و ویجت‌های زیبای متفاوتی نیز وجود دارد.

اپلیکیشن‌های مختلفی مانند شماره‌گیر، ایمیل، ساعت، دفترچه یادداشت، چراغ قوه، هواشناسی، گالری، موزیک پلیر و … همگی ظاهر زیبای متفاوتی دارند و شاید بهترین قابلیت این رام تم‌های مختلف و متنوع آن باشد که تمامی رابط کاربری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر امکانات این رام می‌توان به صفحه‌قفل‌های زیبا و کاربردی و تنظیمات ریز اما مهمی مانند نمایش دائمی سرعت اینترنت فعلی در نوار وضعیت، رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها، آنتی ویروس داخلی، یافتن گوشی گم‌شده و یک کلیک برای خالی کردن حافظه رم اشاره کرد.


پنج – رام‌های ترکیبی

Rootbox

اگر از امکانات این رام‌ها خوشتان آمده و دوست دارید اکثر آن‌ها را داشته باشید می‌توانید رام‌های ترکیبی معتبر را امتحان کنید. این رام‌ها معمولاً قابلیت‌های سه رام اول را با کمی تغییر با خودشان دارند. از جمله رام‌های ترکیبی معتبر می‌توان به PAC Man، RootBox، SlimBean، Jelly Bam و Liquid Smooth اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و دستگاه‌های پشتیبانی شده خاص خود را دارند. بهترین راه آزمایش تمامی رام‌های پشتیبانی شده دستگاهتان و انتخاب رام مناسب شرایط شماست، به طور مثال به شخصه امکانات، سرعت و پایداری رام RootBox در گلکسی اس 3 را پسندیدم.


یک نکته: رام‌هایی که ذکر شد همگی بر اساس و پایه اندروید خالص و یا CM کوک شده است که با نصب آ‌ن‌ها امکانات نرم‌افزاری خاصی که در بعضی گوشی‌ها موجود است را از دست می‌دهید. به طور مثال Blinkfeed یا Zoe در اچ‌تی‌سی وان و قابلیت مالتی‌ویندو و Air Gesture ها در گلکسی اس 4. اما بعضی کاستوم رام‌ها با همان اساس رام استاک و با تغییرات اندک در رابط کاربری و بهینه‌سازی‌هایی کوک می‌شوند و با این‌که سرعت رام‌های مذکور را ندارند اما امکانات بعضاً مفید پیش‌فرض را حفظ خواهند کرد.


مطالب پیشنهادی:

روت چیست و چرا باید دستگاه اندرویدی خود را روت کنیم؟

معرفی 14 اپلیکیشن عالی برای دستگاه های اندرویدی روت شده + دانلود

ده اپلیکیشن و ترفند مفید برای افزایش سرعت و کارایی اندروید

Sources: CyanogenMod, XDA-Developers, MIUI, AOKP, PhoneArena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

234 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    گور بابای همشون بابا اه…هیچکدومشون گوشی منو ساپورت نمیکنن حتی یکیشون واقعا جای تاسف باسه همه برنامه نویساشون… تبلت Lenovo A-3500 HV من چه گناهی کرده که هیچکدومشون ساپورت نمیکنن …حالا این به کنار از این لجم میگیره که حتی برند های چرت و پرت BQ و Nvidia و Oppo و YU و smartfren که فکر کنم تو جهان کلا دو نفر خریده باشد رو پشتیبانی میکند حالا مارک معروف lenovo رو پشتیبانی نمی کنه اه…یعنی فکر کن گوشیت از بین هر پنج تای اینا ساپورت نشه به کنار…توسط (clock work mod(cwm و TWRP هم ساپورت نشه و بیشتر از اون از این لجم میگیره که هر مارک چرت و پرتی رو رام اختصاصی براش داره حالا مارک معروف لنوو یه رام غیر اختصاصی هم نداره (unofficial) اااااااههههههههه یعنی باید اندروید ۴.۴.۲ باشه در صورتی که اندروید ۷ منتشر شده اه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز ارتباط زیادی به برند خاصی نداره. شرکتی مثل oppo با سایانوژن همکاری داشته. ضمن اینکه بیشتر محصولات میان رده و بالارده ارزش صرف وقت برای توسعه رو دارن و محصولات ارزان قیمت تر رو توسعه دهنده ها پشتیبانی نمی کنن.

  2. حسین می‌گوید

    سلام روی گوشی هواوی ۵۳۰_y چی خوبه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توصیه نمی کنیم روی پایین رده ها کاستوم رام نصب کنید چون توسعه دهنده های اصلی اونا رو پوشش ندادن

  3. علی می‌گوید

    برای گوشی galaxy s3 neo چی خوبه؟

  4. هواوی جی 750 می‌گوید

    چه کاستوم،رامی خوبه که گوشی هواویg750_u10 رو به اندروید 5 ارتقا بدمم؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      معمولا کاستوم رام ها رو برای گوشی های پرچمدار ساخته میشن. برای این گوشی کاستوم رام مشهور و مطمئنی نیست و اطلاعی نداریم

  5. meysam می‌گوید

    اندروید 5 برای نوت 2 از کدوم سایت باید گرفت

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به صورت رسمی عرضه نشده اگر میخواید نسخه های کاستوم رام CM رو نصب کنید که البته روی نوت 2 بدون اشکال (مخصوصا مصرف زیاد شارژ) نیست از انجمن XDA-Developers پیدا کنید

  6. محبوبه ملکی می‌گوید

    سیانوژن با تایید دو مرحله ای گوگل مشکل داره
    2 step verification
    و password App رو قبول نمیکنه و نمیشه اکانت گوگل پلی رو ساین این کرد
    با خاموش کردن این ویژگی لاگین میشه .

  7. عرفان می‌گوید

    سلام خسته نباشید ممنونم از سایت خوبتون.برای گلکسی اس 3 i9300 رام کاستوم اندروید 5 خوب سراغ ندارید اگه لینک بدید خیلی خیلی ممنون میشم.خواهشا اگر دوستان میدونید بگید

  8. عمران می‌گوید

    سلام خسته نباشید ممنونم از سایت خوبتون.برای گلکسی اس 3 i9300 رام کاستوم اندروید 5 خوب سراغ ندارید اگه لینک بدید خیلی خیلی ممنون میشم.خواهشا اگر دوستان میدونید بگید

  9. Kardinal می‌گوید

    سلام دوست عزیز گوشیه من هوا وی y220 هست.می خوام به اندروید 4ارتقا بدم. ایا امکانش هست؟؟؟اگه امکانش هست چه رام کاستوم رو برام پیشنهاد میکنید.لطفا کمکم کنید..

  10. محمد جواد می‌گوید

    با عرض سلام و سپاس از سایت زیبا تان!
    من تلفن IQ6.3 با سیستم عامل اندروید 4.3 میباشد.
    من نمیدانم از کدام کاستوم رام استفاده کنم کنم در ضمن در سایت CyanogenMod من مدل گوشیمو پیدا نکردم!
    میخواستم بدانم ایا کاستوم رام وجود دارد که با تمام گوشی ها سازگار باشد؟

  11. علیرضا می‌گوید

    سلام گوشی من huawei g510-0010 هست رام کاستوم رام پیدانکردم براش شما سراغ دندارید براش؟

  12. Matchless می‌گوید

    برای گوشی من چی پیشنهاد می کنید ؟؟
    برای گوشی 4.2.2 Samsung galaxy Ace 3 s7272
    اندروید بالای 4.3 باشه

  13. bikaraneh می‌گوید

    سلام
    میتونید تو این لینک از هواوی درخواست ارتقای اندروید g750 u10 رو بکنید
    و حتما جواب شما رو به ایمیلتان می فرستند من امتحان کردم و جوب دادند
    http://consumer.huawei.com/my/contact-us/index.htm?tag=email
    و همچنین تواین لینک اندروید لالی پاپ برای g750 قرار داد شده است
    http://www.lollipopupdate.xyz/upgrade-update-huawei-honor-3x-g750-to-5-0-lollipop.html

  14. جواد می‌گوید

    من galaxy s3 gt-l9305 دارم کدوم رام برام مناسبه؟؟لطفا پاسخ بدید.
    در ضمن یه اشتباهی هم تو متنتون بود این که نوشته بودید s3 اندروید کیت کت دریافت نمی کنه ولی من اندروید کیت کت 4.4.4 رو دارم.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توی متن منظور نسخه i9300 بود نسخه ای که شما دارید یک سال بعد عرضه شد یک گیگابایت رم بیشتری داره و به همین دلیل آپدیت شده.
      توصیه من رام Resurrection Remix هست:
      http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/development-i9305/rom-resurrection-remix-4-4-2-kitkat-v5-t2704828

  15. arman rey می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    من گوشیم HTC desire 616 دوسیمکارتست
    اندرویدش 4.2.2 میخواستم بدونم راهی برای ارتقأ
    اندرویدش هس یااگه بخوامبخوام از رام کاستوم استفاده کنم حتما باید گوشیمو روت کنم یا نه
    لطفا راهنمایی کنین

  16. حورانوش می‌گوید

    درود
    گوشی من Prestigioهست ،روت کردم،میخوام ورژن اندرویدش بالا ببرم امکانش هست برام بفرستید

  17. فاطمه می‌گوید

    سلام خسته نباشین میخواستم ببینم با روت گوشی میشه خیلی راحت گوشی روت شدرو هک کرد و به اطلاعات دست پیدا کرد ؟؟؟؟ اگر اینطور اینکارو نکنم.. گوشیم htc desier eye اصلا نیاز هس روت کنم؟؟

  18. رئوف عبدالحسین پور می‌گوید

    با سلام به همه شما عزیزان سوالی دارم
    گوشی سامسونگ گلکسی ترند به مدل GT-S7560 با اندروید 4.0.4
    آیا برای این گوشی رام غیر رسمی هم وجود داره یا رام رسمی اصلاح شده
    خیلی هنگ میکنه و دفعات بسیاری ریست فکتوری شده ولی مشکل برطرف نشده
    لطفا راهنماییم کنید
    سپاسگذارم.

  19. علی می‌گوید

    سلام من گوشیم نوت 2 اندرویدشم 4.4.2میشه لینک بالا ترین رام کاستوم موجود رو واسم ایمیل کنی

  20. rezgar می‌گوید

    برای اندروید 4.4.2 htc desire616 dual چه رامی پیشنهاد میکنید

  21. مهتا می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من مدل گوشیم htc disire 500 هستش
    چند هفته پیش هیچ برنامه ای تو گوشیم اجرا نمیشد و مدام با خطای has been stoped مواجه میشدم
    برای همین گوشیمو ریست فکتوری کردم ولی گوشیم روی لوگوی htc گیر کرد و سیستم عامل بالا نمیومد.
    گوشیمو بردم تعمیرات موبایل گفت برات فلش میزنم درست میشه ولی نشد.
    گفت بوتت پریده باید برات باکس بزنم .
    باکس زد و درست شد و یک هفته ای درست بود
    ولی الان چند وقته مدام اروره com.google.process.gapps دارم
    با ریست فکتوری هم مشکلم حل نشد.
    امروز که بردم گفت باید رامت عوض بشه و از نو روش سیستم عامل بریزم
    میخواستم بدونم واقن اینکار لازمه ؟
    حتمن باید رام تعویض بشه؟
    بعدش مشکلی پیش نمیاد؟

  22. DH 1999 می‌گوید

    سلام میشه یه آدرس بدین این رام هارو از کجا گیر بیاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  23. younes می‌گوید

    slm.goshie man A3 hast ram castum hast ke roye in goshi nasb konm?mishe id line chizi bdid?❤❤??

  24. amir می‌گوید

    سلام. میخوام روی گلکسی نوت ۴ رام ترکیبی از گلکسی اس۶ و نوت ۴ و یه رام رده بالا نصب کنم بهترین پیشنهادتون چیه دوستان. اگر لینکی دارید کار منو راه بندازه قید کنید ممنونم از همتون با تشکر

  25. علی رضا می‌گوید

    کسی میدونه چطور میشه این رام رو رو گوشیه glx g3 نصب کرد

  26. amir می‌گوید

    سلام من سامسونگ گلکسی ace1دارم میتونم از کاستوم ها استفاده کنم

  27. محسن می‌گوید

    سلام.گوشی من pierre cardin مدل p7 هست.می خواستم ببینم کاستوم رام داره؟اگه داره باید از کجا بگیرم اگر هم نداره میشه کاستوم رهم گوشی دیگه ای رو براش نصب کرد؟

  28. hadi می‌گوید

    سلام گوشی من سونی اکسپریا ال هستش با اندروید 4.2.2
    بهترین کاستوم رام برای گوشیم چی هستش لطفا راهنمایم کنید
    و اگه براتون امکان داره اموزش کامل نصبشو قرار بدید
    ممنونم
    منتظرم

  29. ali می‌گوید

    سلام.من گوشی HTC one x دارم. اخرین نسخه اندرید ارایه شده 4.2.2 هستش. اگه بخوام به نسخه بالاتر ارتقا بدم چکار کنم .با روت کردن یا نصب کاستوم رام میشه ممنون میشم راهنمایی کنیید.

    1. assassin می‌گوید

      داداش روت و رام دو معقوله جدا هستن و شما باید اول گوشی رو روت کنی و از طریق محیط ریکاوری رام رو فلش بزنی رام رو از xda دانلود کن اموزشش هم راحته یه جستجو تو گوگل بکن ریکاوری و نصب رام رو یاد میگیری

  30. amir می‌گوید

    من تبلت سامسونگ مدل Galaxy tab 3 lite T111 دارم با ااندروید4.2.2 کدوم رو میتوانم نصب کنم برایم ایمیل کنید

    1. assassin می‌گوید

      عزیز دل بهترین رام به نظر من سیانوزنه که میتونی از xda دانلود کنی

  31. حسن می‌گوید

    سلام گوشی من گلکسی s2plusi9105هستش اندروید اون هم 4.2.2هست میتونم اندرویدشو ارتقا بدم چه کاستوم رمی نصب کنم

    1. assassin می‌گوید

      عزیز دل الان میتونی به نسخه لالی پاپ از طریق سیانوزن اپ کنی گوشی من هم s2 هست

  32. حسین می‌گوید

    سلام و عرض خسته نباشید
    من گوشی هوآوی مدل hohor3c_H30_U10دارم میخواستم بگم این رام سیانوژن مد روی موبایل من میشه نصب کرد یا خیر

  33. rezashah می‌گوید

    سلام من رضاشاه استم برای samsung galaxy duos gt 8262 چی نوع ورژن بهتر است پاسخ ضروری است تشکر

  34. نیما می‌گوید

    سلام تبلت من Lenovo A3000 هست میخواستم ببینم کاستوم رامی هست واسه این مدل لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. حسن کریمی می‌گوید

      بله در صورتی که سری به انجمن xda برنبن میتونین کاستوم رامهای این تبتل رو مشاهده کنید.

      1. نیما می‌گوید

        ممنون از این که سریع جوابمو دادین خدا خیرتون بده

  35. علی می‌گوید

    سلام خسته نباشید مرسی سایتتنون خییییییییییییلی علیه
    ی سوال داشتم اونم اینکه برای گوشی samsung galaxy young s5360 کدوم کاستوم رام بهتره؟؟؟

  36. هومن می‌گوید

    بعد یه سوال دیگه
    بعذ اینکه رام رو عوض کردم آیا راهی هست که رام قبلیم رو برگرذونم؟

    1. assassin می‌گوید

      بله عزیز هست از طریق دانگرید

  37. هومن می‌گوید

    سلام برای گوشی هواوی هانر 3c کدوم رام بهتره
    با شرایطی که الان انروید 5 اومده ولی برای گوشی من تا اندروید 4.4 بیشتر ذر ذسترس نیست
    لطفا کمک کنید

  38. nahal می‌گوید

    سلام با تشکر از سایت خوبتون.
    گوشی من گلکسی اس پلاس مدل GT-I9001
    هستش. بنظرتون میتونم روت کنم و کاستوم رام نصب کنم؟؟؟

  39. مجتبی می‌گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون من گوشی Xperia v دارم بعد از روت کردن گوشی خود به خود گوشی بعد از نصب هر برنامه ریستارت میشه و هی خاموش روشن میشه تا وقتی که باطری شو در بیارم به من پیشنهاد کردن که کارتون رام نصب کنم منم زیاد سرم نمیشه اگه میشه کمک کنید مرسی از سایت خوبتون و مدیریت عالیتون.

  40. محسن می‌گوید

    سلام من گوشی htc sensation xe دارم کاستوم رام cm-12 رو دانلود کردم حالا وقتی اونو نصب کردم بعد از ریستارت گوشی فقط یه صفحه ظاهر شده که مال کاستوم رام cyanogen ه و هرجی صیر میکنم این صفحه نمیره به طوری که شارژ گوشیم از صد تا صفر اومد ولی این صفحه نرفت و همونجوری مونده حالا چکار کنم کسی میدونه مشکل از کجاس
    ممنون میشم اگه کسی کمک کنه

  41. امین عطایی می‌گوید

    سلام
    من گوشیم Nokia x هستش آدمین لطفا راهنمایی کنید کدوم رام مناسب تره برای گوشیم

  42. ramin می‌گوید

    سلام.خسته نباشید.من گوشیم برند smart هست.مدل i4750.میخوام ببینم رامی واسش اومده؟اگه نیومده نمیشه هیچ رام دیگه ای روش نصب کنم؟با تشکر

  43. محمداکبرزاده می‌گوید

    سلام من رام اصلی گوشیمو می خوام txl -k502 یا کاستوم رام

  44. ابوالفضل می‌گوید

    با سلام می خواستم بدونم چه کاستوم رامی برای galaxy y young GT-S5360 مناسب هست؟
    با تشکر.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توصیه نمی کنیم روی Galaxy Y کاستوم رام نصب کنید. حافظه رم و پردازنده مناسبی نداره. توقع زیادی هم نمیشه از کارایی این گوشی داشت یا اینکه با کاستوم رام اوضاع بهتر بشه

  45. محمداکبرزاده می‌گوید

    با تشکر از سایتتون

  46. محمداکبرزاده می‌گوید

    می تونی برام پیدا کنی

    1. علی ارغوان می‌گوید

      پیدا نکردم دوست عزیز. شما به تنظیمات کارخونه برگردونین شاید مشکلتون حل شد

  47. محمداکبرزاده می‌گوید

    الان اکه گوشیم فلش بخواد یا رامش بپره دیگه خوب نمی شه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ممکنه توی بعضی فروم های چینی پیدا بشه رام رسمیش

    2. محمداکبرزاده می‌گوید

      اگه میشه رامشو برام پیدا کنید

  48. محمداکبرزاده می‌گوید

    می تونین رام رسمی برای من پیدا کنین

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر متاسفانه. اگر آپدیتی باشه از software update گوشی قابل دریافت هست

  49. محمداکبرزاده می‌گوید

    نصب کنم مشکلی پیش می اد؟می شه توضیح بدینچ

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کاستوم رام های برندهای معتبر تست شدن ولی برای مدل های چینی اعتباری ندارن.

  50. محمداکبرزاده می‌گوید

    سلام من گوشی چینی اندروید txl -k502 دارم می خوام کاستوم رام روش نصب کنم چه رامی باید نصب کنم چون سرعت گوشیم پایینه رنج می برم کمکم کنید. ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ما پیشنهاد نمی کنیم روی گوشی های چینی کاستوم رام نصب کنید