ارتقای پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس وان برای رقابت با پلی‌استیشن 4

همان‌طور که می‌دانید کنسول بازی نسل جدید مایکروسافت یعنی Xbox One از نظر گرافیکی تقریباً توانی نصف کنسول پلی‌استیشن 4 سونی دارد. اما مایکروسافت تصمیم گرفته تا پردازنده گرافیکی آن را کمی ارتقا دهد.

7

فارنت: همان‌طور که می‌دانید کنسول بازی نسل جدید مایکروسافت یعنی Xbox One از نظر گرافیکی تقریباً توانی نصف کنسول پلی‌استیشن 4 سونی دارد. اما مایکروسافت تصمیم گرفته تا پردازنده گرافیکی آن را کمی ارتقا دهد.

XBOX-ONE

به طور دقیق پردازنده گرافیکی Bonaire در ایکس‌باکس وان توان پردازشی 1.23 ترافلاپس را دارد و پردازنده گرافیکی Pitcairn در پلی‌استیشن 4 توانی معادل 1.84 ترافلاپس؛ از این رو کنسول مایکروسافت در هر ثانیه 12.8 گیگاپیکسل و کنسول سونی 25.6 گیگاپیکسل را پردازش می‌کنند. حالا مایکروسافت تصمیم گرفته تا به نظر مشتریان احترام بگذارد و سرعت پردازش Bonaire را از 800 مگاهرتز به 853 مگاهرتز ارتقا دهد که این در تئوری به معنای افزایش 6.5 درصدی سرعت می‌باشد که هنوز فاصله زیادی با پلی‌استیشن 4 دارد. مایکروسافت البته تنها به افزایش سرعت بسنده نکرده و درایور گرافیکی جدیدی به نام mono driver را عرضه کرده که کار را برای سازندگان بازی‌ها آسان‌تر می‌کند.

PS4-vs-Xbox-One-GPU

شاید بگویید حتی با این وجود پردازنده گرافیکی در پلی‌استیشن 4 بسیار قوی‌تر است و قاعدتاً گزینه مناسب‌تری است چون گرافیک بازی‌ها در این کنسول بهتر خواهد بود اما باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. خوب است بدانید پلی‌استیشن 3 نیز نسبت به ایکس‌باکس 360 قوی‌تر بود اما بازی‌ها در هر دو کنسول با گرافیک مشابه و حتی در برخی موارد در ایکس‌باکس بهتر عرضه شدند اما دلیل آن چه بود؟ از آن‌جایی که تولیدکنندگان وقت و هزینه لازم برای بهینه کردن بازی برای هر دو سخت‌افزار ضعیف‌تر و قوی‌تر را ندارند معمولاً بازی‌ها را سازگار با کنسول ضعیف‌تر می‌سازند که در این مورد ایکس‌باکس است. البته از آن‌جایی که ساخت بازی‌ها این‌بار به دلیل معماری رایج‌تر x86-64 در پلی‌استیشن جدید ساده‌تر از نسل قبلی است ممکن است روال قبلی دیگر صادق نباشد.

به هر حال افزایش حتی اندک سرعت پردازشی گرافیکی Xbox One می‌تواند خبر خوبی برای تمامی گیمرها باشد.


پایان مطلب/

Sources: Gizmodo, GameChup, GSMArenaBlog

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. ارمان می‌گوید

    من خودمps4دارم تازه ایکس باکس وآن هم خریدم تلوزیون ما جوری هست که بتوان هر دو کنسول رو بهش وصل کنیم و صفحه رو به دو قسمت تقسیم کنیم چندتا بازی مشابه دست دوم از مغازه دار کلا با 100تومان گرفتم گذاشتم دیدم تو جی تی ای وی و فیفا16 و اساسین سندیکا وان بهتر بود ولی تو کال اف فرقی نداشتن اما تو کال گوست فور بهتر والبته این به این دلیل نیست که سخت افزار فور بهتره چون سرکت سونی با اکتیویژن قرارداد بسته به نظرم من گرافبکن فرقی نثاره اما وان تو احرای طبیعی رنگ ها بهتره اما فور چشم آدم رو اذیت میکنه ایکس باکس وآن عالیه تازه بازی های رایگان خوبی میده من رزیدنت اویل رو رایگان دانلود کردم تو فور اصلا حال نمیکنم تازه دستع پی اس فور خیلی عرق نیکنه یک ساعت باهاش بازی میکنم پررعرق میشه اما وان ضد عرقه کلا به نظرم وان بهتره این قطعات ابگس باکس وآن جوری هستن که با کنسول هماهنگ باشن تازع کارت گرافیک ایکس باکس وآن بهتره بهتون پیشنهاد میکنم ایکس باکس وآن بگیرید ضرر نمیکنید عالیه

  2. hosein می‌گوید

    Man khodam ham x360dashtam ham ps3 x360 behtare vali to in nasl ps4 terekondeeee

  3. hosein می‌گوید

    Faghat ps4

  4. شایان می‌گوید

    ایکس باکس وان بهتره

  5. مهبد می‌گوید

    کنسول جدید سونی بهتره همینو بس

  6. علی می‌گوید

    گرافیک بازیهای اختصاصی ps3 خیلی بالاتر x360 بود.

  7. shahram می‌گوید

    معماری مایکروسافت اصلاً فرق داره، و تنها عامل که همین توان هسته گرافیکی نیست !
    تازه از کی ۱٫۸۴ دو برابر ۱٫۲۳ شده که ما خبر نداشتیم. این میشه 49 درصد بیشتر!!