گفتگو با «هیوگو برا»: از آینده درخشان تبلت‌های اندرویدی تا گلایه از تولیدکنندگان

امروز در فارنت گفتگویی با هیوگو برا مدیر محصولات اندرویدی گوگل را می‌خوانید که در مورد آینده درخشان تبلت‌های اندرویدی می‌گوید و از تولیدکنندگان گلایه می‌کند.

6

فارنت: وقتی گوگل موفقیت اپل را با آیپد دید به فکر افتاد تا پلتفرم اندروید را برای اندروید بهینه‌سازی کند تا از قافله عقب نماند هر چند به نظر باید زودتر از این‌ها دست به کار می‌شد. امروز در فارنت گفتگویی با هیوگو برا مدیر محصولات اندرویدی گوگل را می‌خوانید که در مورد آینده درخشان تبلت‌های اندرویدی می‌گوید و از تولیدکنندگان گلایه می‌کند.

Hugo-Barra-Nexus-7

در مراسم معرفی اندروید 4.3 و نکسوس 7 جدید، آقای برا از رشد حیرت‌انگیز تبلت‌های اندرویدی خبر داد و گفت از پایان سال 2012 تا همین ماه میلادی فعال‌سازی تبلت‌های اندرویدی از 10 به 70 میلیون دستگاه رسیده است و حالا تقریباً از هر دو تبلت فروخته شده در جهان یکی از آن‌ها اندرویدی است. جالب این‌جاست که نکسوس 7 به تنهایی سهم 10 درصد از کل تبلت‌های اندرویدی را به خود اختصاص داده و این نشان‌گر تأثیر عالی خانواده نکسوس گوگل است. اما بزرگترین مشکل تبلت‌های اندرویدی این است که علیرغم سخت‌افزار قدرتمند از اکوسیستمی غنی برخوردار نیستند. امسال هم مانند هر سال گوگل بر این اصرار دارد که وضعیت تبلت‌های اندرویدی در حال بهبود است؛ اگر بخواهیم عادلانه به موضوع نگاه کنیم باید قبول کنیم که بیشتر اپلیکیشن‌های ضروری در تبلت‌های اندرویدی هم کیفیت خوبی دارند و نمونه‌هایی مانند Google+، Pocket و Flipboard به بهترین نحو از صفحه‌نمایش‌های بزرگ پشتیبانی می‌کنند اما اپلیکیشن‌هایی مانند Twitter، Spotify و Dropbox نسخه‌هایی بزرگ‌شده از نسخه مخصوص موبایل‌ها هستند.

Android-tablet-growth

هیوگو برا در گفتگو با TheVerge می‌گوید: «موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم موقعیتی است که بیش از 60 درصد اپ‌هایی که در هر دسته قرار دارند دارای رابط کاربری خوبی برای تبلت‌ها هستند.» هرچه باشد 60 درصد رقم خوبی است اما تا 100 درصد فاصله زیادی دارد. گوگل برای جبران این ضعف بی‌کار ننشسته و در 12 ماه گذشته تلاش‌های خوبی انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به مقاله‌ها و ابزارهایی جهت تولید اپلیکیشن‌های مناسب تبلت‌ها و همچنین ایجاد بخش مخصوص تبلت‌ها در گوگل پلی اشاره کرد.

Nexus-7-OpenGL-ES-3

برا می‌گوید که بازی‌ها یکی از زمینه‌هایی است که اندروید سعی در پیشتازی دارد و پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 در اندروید 4.3 برای رندر سریع‌تر و باکیفیت‌تر محیط بازی‌ها و همچنین اپلیکیشن Google Play Games برای اجتماعی‌تر کردن بازی‌ها قدم‌های بزرگی در این راه است. در مقایسه با آیپد هیوگو می‌گوید: «اگر به 20 بازی‌ساز برتر و محبوب iOS نگاه کنید می‌بینید 19 تای آن‌ها با همه یا بیشتر عناوین خود در اندروید هم حضور دارند.» البته ذکر این نکته هم لازم است که معمولاً بیشتر بازی‌های جدید ابتدا برای iOS و سپس با تأخیر برای اندروید عرضه می‌شوند و جای بازی‌های باکیفیتی مانند Infinity Blade هنوز هم در گوگل پلی خالیست.

Google-Play-Games

شاید از دانستن نظر هیوگو برا در مورد اکوسیستم تبلت‌ها متعجب شوید، جایی که این مدیر گوگل اصلاً از عملکرد تولیدکنندگان تبلت‌های اندرویدی رضایت ندارد و اعتقاد دارد مخصوصاً در مورد طراحی و کیفیت ساخت همه تلاش خود را انجام نداده‌اند. “دیو برک” یکی از مهندسان گوگل می‌گوید خانواده نکسوس صرفاً برای پول در آوردن گوگل به وجود نیامده، بلکه هدف اصلی گوگل این بوده که به شریک‌ها و تولیدکنندگان نشان دهد یک دستگاه اندرویدی می‌تواند چقدر خوب باشد. هیوگو می‌گوید: «اگر به کاری که اچ‌تی‌سی با وان انجام داد نگاه کنید می‌بینید که چقدر تازه و انقلابی است. چرا کسی آن کار را با تبلت‌ها انجام نمی‌دهد؟». قسمتی از جواب این سوال به هزینه تولید باز می‌گردد، مسلماً تولید یک تبلت با چنین کیفیت ساختی امکان درنظر گرفتن یک قیمت رقابتی را پایین می‌‌آورد. اما برا در این زمینه هم اعتقاد دارد تولیدکنندگان باید سود کمتری را در نظر بگیرند و با اشاره به قیمت 230 دلاری نکسوس 7 معتقد است اگر تولیدکنندگان بخواهند تبلت‌هایشان را حدود 300 تا 400 دلار قیمت‌گذاری کنند می‌توانند چنین کیفیتی را ایجاد کنند.

در نهایت گوگل با نکسوس 7 جدید و ویژگی‌های سخت‌افزاری عالی و قیمت فوق‌العاده می‌تواند مستقیماً وارد رقابت شود و حالا که نکسوس 10 جدید نیز در راه است تولیدکنندگانی مانند سامسونگ، ایسوس، سونی و حتی اچ‌تی‌سی شاید به فکر افتاده‌اند تا محصولی قدرتمند و قابل رقابت رو کنند. هیوگو برا معتقد است با یک قیمت 400 دلاری می‌توان یک تبلت عالی اندرویدی خلق کرد و با این‌که قبول دارد اکوسیستم اندروید نسبت به اپل عقب مانده است اما به زودی خودش را بالا خواهد کشید. هرچه باشد وجود باریک‌ترین، سبک‌ترین و سریع‌ترین تبلت به تنهایی و بدون وجود اپلیکیشن‌هایی بهینه نمی‌تواند اندروید را به آیپد نزدیک کند.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. امیر حسین می‌گوید

    باسلام
    یک پیشنهاد هم مید..خالی از لطف نیست و واقعا در استفاده مفید از بودجه به یوزرها کمک شایانی کردید
    لطف کنید به گوشیهای عالی و تبلتهای عالی همچون Xiaomi m2s و zopo zp990 و Zte nubia z5 mini و یا حتی pipo m9pro 3g و pipo m6 3g ,….. هم بپردازید

    باتشکر

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      ممنون از پیشنهادتون
      حتما اگر بتونیم به اطلاعاتی در این زمینه دسترسی پیدا کنیم دریغ نمی کنیم

  2. Nanchu می‌گوید

    فارنت جان الان سایت شما اکثرا خبری هست. گاهی اوقات آموزش و معرفی برنامه و اکستنژن و …
    اینا خوبه و باید باشه
    اما جای مقاله های تحلیلی خالی هست. مطالبی تقریبا مثل همین اما لزوما از منبع خاصی نباشه
    مثلا نویسنده های فارنت نظرشون رو درباره محصولات جدید یا یک موضوع داغ فناوری توی یک مطلب بنویسن

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      حتما در نظر می گیریم دوست عزیز
      ممنون از پیشنهادتون

  3. اربابي می‌گوید

    اپن سورس تلاش انسانها باهم.ای کاش اندروید بومی مثل روسیه میساختید

  4. میرزا می‌گوید

    آینده یعنی اندروید