20 درصد پردازش و دو برابر گرافیک سریع‌تر در نسل جدید Exynos 5 Octa

سامسونگ روز جمعه در اکانت توییتر Exynos از آماده‌سازی چیپست جدید موبایلی خود خبر داد و امروز وقت آن رسیده تا Exynos 5 Octa 5420 با قدرت پردازش 20 درصد بهتر و گرافیک دوبرابر سریع‌تر معرفی شود.

0

فارنت: سامسونگ روز جمعه در اکانت توییتر Exynos از آماده‌سازی چیپست جدید موبایلی خود خبر داد و امروز وقت آن رسیده تا Exynos 5 Octa 5420 با قدرت پردازش 20 درصد بهتر و گرافیک دوبرابر سریع‌تر معرفی شود.

Exynos-5-Octa-5420

در مورد CPU سامسونگ این‌بار از همان فناوری big.LITTLE استفاده کرده اما چهارهسته پردازشی ARM Cortex-A15 به جای 1.6  گیگاهرتز در Exynos Octa 5410 روی 1.8 گیگاهرتز کلاک شده و چهارهسته Cortex-A7 نیز به جای 1.2 گیگاهرتز تا 1.3 گیگاهرتز کلاک می‌شوند. کماکان مانند نسل قبلی در واحد زمان تنها چهارهسته فعال هستند اما سامسونگ ادعا می‌کند عملکرد پردازشی در نسل جدید 20 درصد بهبود یافته است.

اما تفاوت اصلی به قدرت و سرعت گرافیکی مربوط می‌شود؛ جایی که سامسونگ دوباره به ARM و پردازنده گرافیکی Mali آن بازگشته است. این بار به جای PowerVR SGX544MP3 از ARM Mali-T628MP6 استفاده شده که گرافیکی جدید 6 هسته‌ای بهره برده شده که به ادعای سامسونگ دوبرابر سریع‌تر از نسل پیشین خود است که در گوشی i9500 Galaxy S4 به کار گرفته شده است. این پردازنده گرافیکی به طور کامل از OpenGL ES 3.0 و OpenCL 1.1 پشتیبانی می‌کند که با اندروید 4.3 می‌تواند تجربه شگفت‌انگیزی خلق کند. اگر ادعاهای سامسونگ صحیح باشد Mali-T628MP6 قادر است به راحتی PowerVT SGX544MP4 در آیپد 4 و همچنین Adreno 330 در اسنپ‌دراگون 800 کوالکام را پشت سر بگذارد و تاج پادشاهی را از آن سامسونگ کند.

 پهنای باند مموری 14.9 گیگابایت بر ثانیه ای با حافظه دوکاناله LPDDR3 با فرکانس 933 مگاهرتز پشتیبانی از پخش WiFi فول اچ‌دی را فراهم کرده و امکان فیلم‌برداری 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه را ممکن می‌سازد. همچنین با فناوری فشرده‌سازی چندگانه تصویر MIC باعث می‌شود هنگام کار با وضوح بالا مانند WQXGA (2500×1600) شارژ مصرفی کمتری نیاز باشد.

Exynos-5-Comparison

در جدول بالا مقایسه‌ای بین نسل‌های مختلف پردازنده Exynos 5 مشاهده می‌کنید که نسل اول مربوط به تبلت نکسوس 10، نسل دوم گلکسی اس 4 و نسل سوم پردازنده تازه وارد سامسونگ را تشریح کرده است.

Exynos 5420 قرار است از ماه آینده میلادی به تولید انبوه برسد اما هنوز مشخص نیست این پردازنده قدرتمند در چه گجت‌هایی به کار رود. انتظار داریم سامسونگ برای رقابت با فبلت‌هایی نظیر Xperia Z Ultra و نسل جدید آیپد اپل این چیپست را در گلکسی نوت 3 و نسل جدید تبلت گلکسی نوت 10 اینچی به کار ببرد؛ البته تعجب نخواهیم کرد اگر سامسونگ باز هم مدل دیگری از گلکسی اس 4 را با این پردازنده روانه بازار کند.


پایان مطلب/

Source: PhoneArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.