با کلیر پیکسل و فناوری‌های بکار رفته در دوربین موتو ایکس موتورولا آشنا شویم

موتو ایکس از تکنولوژی جدیدی به نام Clear Pixel در دوربین بهره می‌برد که بنابر ادعای موتورولا باعث می‌شود در نور کم هم تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت داشته باشید.

0

فارنت : موتو ایکس گوشی جذاب و جدید موتورولا بالاخره معرفی شد و اکنون زمان آن فرا رسیده که دوستداران گوشی‌های اندرویدی به بررسی قابلیت‌های مختلف این گوشی هوشمند بپردازند. یکی از فاکتورهای اصلی که دوستداران گوشی‌های همراه، همواره توجهی خاص به آن دارند، دوربین آن است. موتو ایکس، از تکنولوژی جدیدی به نام Clear Pixel در دوربین بهره می‌برد که بنابر ادعای موتورولا باعث می‌شود در نور کم هم تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت داشته باشید. اما به واقع Clear Pixel چگونه می‌تواند باعث بهبود کیفیت تصاویر گرفته شده در نور کم شود؟

moto_x_camera

Clear Pixel به فیلتر خاصی به نام RGBC بر روی سنسور دوربین موتو ایکس مرتبط است. به طور معمول فیلترهای استفاده شده در دوربین‌ها از لکه‌های رنگدانه‌ای به رنگ‌های قرمز، سبز و آبی تشکیل شده که به طور متفاوتی به جذب نور می‌پردازند و نتیجتا به سنسور امکان تمییز بین رنگ‌ها و شدت نورهای مختلف داده می‌شود. اما مشکل این روش آنست که در مواقعی که نور محیط کم است، نور کافی از طریق فیلتر RGB به سنسور نمی‌رسد و در نتیجه عکسی پر از نویز و با کیفیت پایین خواهیم داشت. با استفاده از روش RGBC، فیلترها به نوعی وضوح بیشتری پیدا می‌کنند و در نتیجه نور بیشتری در مقایسه با حالت قبلی دریافت می‌شود و خب کیفیت تصویر افزایش می‌یابد.

Motorola-DROID-Clear-Pixel-Camera

در دوربینی با فناوری Clear Pixel اندازه پیکسل‌ها 1.4 میکرون است. برای گلکسی اس 4 در مقام مقایسه این مقدار 1.1 میکرون و برای اچ تی سی وان، 2 میکرون است.  به طور کلی، با افزایش سایز پیکسل، نور بیشتری به سنسور می‌رسد و تصاویر کیفیت بهتری خواهند داشت اما اگر اندازه پیکسل‌ها خیلی بزرگ شوند، نمی‌توان تعداد کافی از آنها را بر روی سنسور جای داد و همین امر باعث کاهش رزولوشن می‌شود. این مسئله دقیقا همان دلیلی است که باعث شده اچ تی سی وان از رزولوشن 4 مگاپیکسل بهره ببرد. به هرحال باید منتظر ماند و دید آیا Clear Pixel در عمل هم به خوبی آنچه موتو بیان کرده هست یا خیر!

Aptina-9352-575px

در قسمت ویدئو، موتورولا از حالت فیلمبرداری 4XHD در این گوشی بهره برده که راهی برای تجمیع 4 پیکسل مجاور در یک پیکسل، برای ایجاد ویدئوهایی با وضوح بالاتر و نویز کمتر است. نوکیا از تکنولوژی مشابهی در نوکیا لومیا 1020 بهره برده اما این شرکت فنلاندی توانسته 7 پیکسل را در یکی تجمیع کند و تکنیک‌هایی دیگر نیز به آن افزوده است. نقطه ضعف این تکنیک هم کاهش رزولوشن ویدئوی نهایی است اما حتی در 2.5 مگاپیکسل هم (10 تقسیم بر 4) این ویدئو برای اکثر صفحه نمایش‌های اچ دی، عالی به نظر می‌رسد.

کاربران موتو ایکس می‌توانند از یک حرکت اشاره‌ای خاص برای فعال کردن قابلیت عکسبرداری یا فیلمبرداری سریع بهره ببرند و نهایتا قابلیت جالب دوربین این گوشی هوشمند امکان فیلمبرداری اچ.دی با نرخ 60 فریم در ثانیه و فیلمبرداری به صورت تصویر آهسته با نرخ 30 فریم در ثانیه است.

Source: Androidauthority

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.