آیا گلکسی اس 4 سامسونگ در بنچمارک‌ها تقلب می‌کند؟

یکی از معیارهای سنجش قدرت پردازنده یک گوشی استفاده از بنچمارک‌ها و یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های موجود پردازنده هشت‌هسته‌ای Exynos 5 Octa در گلکسی اس 4 است. اما به نظر می‌رسد سامسونگ برای فریب بنچمارک‌ها تقلب کرده است!

0

فارنت: یکی از معیارهای سنجش قدرت پردازنده یک گوشی استفاده از بنچمارک‌ها و یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های موجود پردازنده هشت‌هسته‌ای Exynos 5 Octa در گلکسی اس 4 است. اما به نظر می‌رسد سامسونگ برای فریب بنچمارک‌ها تقلب کرده است!

 

Galaxy-S4-Cheater

 

مدل هشت‌هسته‌ای گلکسی اس 4 با شماره مدل GT-i9500 مجهز به پردازنده Exynos 5 Octa با چهارهسته Cortex-A15، چهارهسته Cortex-A7 و پردازنده گرافیکی PowerVR SGX544MP3 است. در بنچمارک‌ها نسخه i9500 مخصوصاً در قسمت پردازنده گرافیکی سریع‌تر از نسخه i9505 با پردازنده گرافیکی Adreno 320 عمل کرده و به نظر می‌رسد برای گیمرها گزینه بهتری باشد. اما Anandtech ادعا می‌کند سامسونگ در بنچمارک‌های گرافیکی تقلب کرده به طوری که نتایج نشان داده شده 10 درصد بهتر از چیزی است که واقعاً در کار با گوشی تجربه خواهید کرد؛ اما مدرک چیست؟

سامسونگ گلکسی اس 4 را طوری برنامه‌ریزی کرده تا هنگام اجرای بنچمارک‌ها پردازنده گرافیکی را با فرکانسی بالاتر کلاک کند و بدین ترتیب نتایج بالاتری حاصل شود. سامسونگ سرعت دقیق کلاک پردازنده گرافیکی PowerVR SGX 544MP3 را اعلام نرده اما با بررسی‌های انجام شده معلوم شد این پردازنده روی سرعت 480 مگاهرتز کلاک می‌شود مگر در مواقعی که اپلیکیشن بنچمارک را اجرا می‌کنید! در این حالت سرعت به 532 مگاهرتز افزایش می‌یابد تا موقعی که اپلیکیشن را ببندید. بنابراین نتایج بنچمارک‌ها فوق‌العاده‌اند اما در واقعیت و در بازی‌ها نتایج کمی ضعیف‌تری می‌گیرید و این یعنی تقلب!

شاید بپرسید چرا سامسونگ همیشه کلاک پردازنده را روی 532 مگاهرتز قرار نداده است؟ هنوز دلیل این امر کاملاً مشخص نیست اما دلایل احتمالی می‌تواند کمک به نگهداری شارژ باتری و خصوصاً جلوگیری از داغ کردن بیش از حد دستگاه باشد (موردی که حتی با سرعت پایین‌تر نیز توسط کاربران گزارش شده است.) طبعاً اجرای چند دقیقه‌ای بنچمارک این معایب را آشکار نخواهد کرد. این ترفند زیرکانه ساسونگ البته در همه اپلیکیشن‌های بنچمارک اجرا نمی‌شود اما اپلیکیشن‌های مشهوری مانند AnTuTu، Quadrant، GLBenchmark، BenchmarkPi و LinPack تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

شاید سامسونگ قصد دارد با این کار پردازنده‌های خودش را قوی‌تر از پردازنده‌های رقبایی مانند کوالکام و انویدیا جلوه دهد. به هر حال امیدواریم این حرکت تبدیل به عادت میان پرچم‌داران مختلف نشود و بتوان کماکان روی بنچمارک‌ها به عنوان یک ابزار خوب سنجش قدرت پردازنده‌ها حساب باز کرد.

پایان مطلب/

Source: GSMArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.