معرفی سیستم‌عامل موبایلی اوبونتو: رقیب سرسخت اندروید و iOS از راه رسید

در جنگ سیستم‌عامل های موبایل که فعلاً برنده آن اندروید و iOS هستند و دیگر سیستم عامل‌هایی مانند ویندوزفون و بلک‌بری در جنگ برای رتبه سوم هستند حالا یک سیستم مبتنی بر لینوکس دیگر با نام آشنای اوبونتو Ubuntu از شرکت Canonical معرفی شده است که قصد دارد تا سال 2014 بر روی اسمارت‌فون‌ها عرضه شود.

9

فارنت: در جنگ سیستم‌عامل های موبایل که فعلاً برنده آن اندروید و iOS هستند و دیگر سیستم عامل‌هایی مانند ویندوزفون و بلک‌بری در جنگ برای رتبه سوم هستند حالا یک سیستم مبتنی بر لینوکس دیگر با نام آشنای اوبونتو Ubuntu از شرکت Canonical معرفی شده است که قصد دارد تا سال 2014 بر روی اسمارت‌فون‌ها عرضه شود.

Ubuntu-Mobile-OS

به گفته سازندگان در آینده با سوپرفونی مواجه خواهید شد که همچنین یک PC کامل نیز هست. سیستم عامل موبایلی اوبونتو مانند چیزی که در MeeGo دیده بودیم یک سیستم عامل وابسته به Gesture های لمسی مختلف برای عملکردهای مختلف است. از تمامی گوشه‌های صفحه برای استفاده از این Gesture ها بهره گرفته شده تا بتوانید به سرعت هر چه تمام‌تر بین اپلیکیشن‌های مختلف سوییچ کنید و به تنظیمات و محتواهای مختلف دسترسی داشته باشید.

Ubuntu-multitasking

لیست اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌تان از سمت چپ صفحه باز می‌شود و با کشیدن انگشت به صورت کامل از چپ به راست تمامی اپلیکیشن‌های در حال اجرا و از راست به چپ اپلیکیشن قبلی اجرا شده به سرعت در دسترس شما قرار می‌گیرد؛ حیرت انگیز است، نه؟ تا اینجا جایگزین‌های مناسبی برای دکمه‌های Back و مالتی‌تسکینگ اندروید پیدا شده و با کشیدن انگشت از پایین به بالا نیز عملکردی شبیه به دکمه منو را شاهد خواهید بود.

Ubuntu-desktop

 اوبونتوی برخلاف دیگر شرکت ها یک سیستم عامل واحد را برای دسکتاپ و موبایل در نظر گرفته و قول نهایت استفاده از پردازنده‌های چندهسته‌ای موبایلی را داده که منجر به تجربه‌ای آمیخته از تجربه موبایلی اندروید و تولید محتوای اوبونتوی دسکتاپ خواهد شد. جالب اینجاست که می‌توانید با اتصال گوشی به موس، کیبرد و مانیتور به طور کامل به نسخه دسکتاپ اوبونتو سوییچ کنید.

Search-and-Inbox

جستجو در اوبونتو به صورت کلی و در میان همه چیز صورت می‌گیرد، به این ترتیب چه بخواهید کانتکتی را پیدا کنید، چه یک اپلیکیشن و چه یک پیامک یا موزیک تنها به یک جا مراجعه خواهید کرد. همچنین مکالمات و مکاتباتی مانند پیامک، ایمیل، تماس و پست‌های شبکه‌های اجتماعی همگی در یک‌جا جمع شده‌اند.

در اوبونتو در همان لحظه که عکسی می‌گیرید بلافاصله عکس در فضای رایگان ابری اوبونتو آپلود شده و همچنین از گجت‌های دیگرتان با سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS یا ویندوز نیز قابل مشاهده خواهد بود.

اوبونتوی موبایل هم برای گوشی‌های متوسط و رده پایین و هم برای پرچمداران هوشمند آماده شده است. حداقل سخت‌افزار مورد نیاز اوبونتو برای گوشی‌های ارزان قیمت پردازنده تک‌هسته‌ای یک گیگاهرتزی Cortex-A9، 512 مگابایت رم و 4 گیگابایت حافظه داخلی است در حالی که در پرچمداران اوبونتویی شاید پردازنده‌های چهارهسته‌ای A9 یا اینتل اتم، یک گیگابایت رم یا بیشتر و 32 گیگابایت حافظه داخلی خواهیم بود. لازم به ذکر است که تنها در نوع دوم قابلیت تبدیل به سیستم‌عامل دسکتاپ وجود خواهد داشت.

Ubunto-OEMs

اوبونتو این وعده را به اپراتورها و تولیدکنندگان می‌دهد که بتوانند اوبونتوی موبایلی را به سلیقه خود تغییر دهند و امکانات مورد نظرشان را به آن بیفزایند؛ به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی سنس و سامسونگ تاچ‌ویز را در اوبونتو نیز خواهیم دید.

Ubuntu-OS

اوبونتو همچنین به اکوسیستم نیز اهمیت زیادی داده و این قول را می‌دهد که همه اپلیکیشن‌های مورد نیاز را در اختیار داشته باشید و برنامه‌نویسان نیز می‌توانند با HTML5 و زبان‌های تحت وب و یا به صورت native برای اوبونتو برنامه‌نویسی کنند. هم اکنون بسیاری شرکت‌های معتبر بازی‌سازی مانند EA و Valve نیز برای تولید بازی در اوبونتوی موبایل ابراز علاقمندی کرده‌اند.

نظر شما چیست؟ آیا اوبونتو می‌تواند یک رقیب جدی و بالاخره حریفی باشد که به اندروید مهارنشدنی دست پیدا می‌کند؟


پایان مطلب/

Sources: Ubuntu, Lifehacker, TheVerge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    من که منتظرم زود تر بیاد

  2. علی می‌گوید

    به نظر من ابونتوی موبایل می تونه موفق باشه.

  3. diego می‌گوید

    Fagat windose phone 8

  4. حسین می‌گوید

    یه مشکل عمده در سر راهش مسائل پشتیبانی مالی هست
    آیا Canonical توانایی نحمل فشار مالی ایتدای کار خودش که قطعا فروش کافی نخواهد داشت، رو داره!؟ این یه سوال بزرگه اما قطعا تجریه سیستم عامل دوست داشتنی اوبونتو فوق العاده لذت بخش خواهد بود و عامل فوق العاده مهمی در رشد اوبونتو در دسکتاپ هم خواهد بود

  5. دانیال بهزادی می‌گوید

    البته این که نوشتین « اوبونتوی موبایل بر اساس سیستم عامل اندروید گوگل ساخته شده» اشتباهه. این سیستم‌عامل همون سیستم‌عامل اوبونتوی دسکتاپه و فقط تنها تغییرش در رابط کاربری اونه. حتا نرم‌افزارهای اجرایی این دو هم با هم یکسان هستند و فقط از این به بعد توسعه‌دهنده‌ها می‌تونن علاوه بر رابط گرافیکی معمولی، رابط گرافیکی موبایل رو هم به برنامه‌شون اضافه کنن تا اگه خواست روی موبایل اجرا بشه اون رابط به جای رابط اصلی بالا بیاد

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز توی سایت لایف هکر دقیقاً ذکر شده:
      The mobile version of Ubuntu is built around Google’s Android OS

      1. دانیال بهزادی می‌گوید

        متأسّفانه سایت لایف‌هکر در این مورد اشتباه کرده و «تلفن اوبونتو» رو با «اوبونتو برای اندروید» که پروژه‌ی دیگه‌ی اوبونتوست اشتباه گرفته.
        سایت خود اوبونتو صریحاً اعلام کرده:
        ‪ّt’s the same Ubuntu OS on the desktop and on the phone, so a single native application can work on both.

        منبع: http://www.ubuntu.com/devices/phone/app-ecosystem

        1. علی ارغوان می‌گوید

          بله حق با شماست؛ اصلاح شد.

  6. Mahan می‌گوید

    رابط کاربریش که بسیار زیبا هست و به نظر سبک و سریع هم میاد ، البته باید باهاش کار کرد .
    ولی در کل تنوع سیستم عامل ها خیلی جالبه ، چیزی که توی چند سال گذشته زیاد نبوده ، یا سیستم عامل ها بهم نزدیک نبودند یا گوشی های هوشمند به معنای امروزیشون هوشمند نبودند .
    همچنین تایزن هم نباید از یاد برد ، ببینیم این دو تا چه می کنن .