جنگ سیستم‌عامل‌ها این بار بر روی داشبورد خودروی شما

این تغییر تمرکز از چیزی که داخل کاپوت است به چیزی که روی داشبورد است جنگی پنهانی را در صنعت خودروسازی و در زمینه سیستم ­عامل­‌هایی که می­‌توانند این دستگاه‌ها را کنترل کنند به ­وجود آورده­است، همانطور که در بازار گوشی­های هوشمند شاهد هستیم که خط مقدم جنگ بین نرم‌افزارهای منبع باز و اختصاصی است.

0

audi-A7

 

فارنت: رقابت در صنعت خودروسازی همیشه بر سر این بوده که کدام خودرو قدرت بیشتری دارد، کدام بیشترین شتاب را دارد و کدامیک توان بیشتری برای بکسل کردن دارد! اما  این روزها بحث بر سر داشتن سیستم سرگرمی برپایه اطلاعات (Infotainment) قوی‌تر و خودروهائیست که بهتر بتوانند در ارتباط با دیگر خودروها  قرار بگیرند.

این تغییر تمرکز از چیزی که داخل کاپوت است به چیزی که روی داشبورد است جنگی پنهانی را در صنعت خودروسازی و در زمینه سیستم عامل‌هایی که می‌توانند این دستگاه‌ها را کنترل کنند به‌وجود آورده است، همانطور که در بازار گوشی‌های هوشمند شاهد هستیم که خط مقدم جنگ بین نرم‌افزارهای منبع باز و اختصاصی است. خروجی این جنگ مشخص خواهد کرد که این سیستم‌ها چه شکلی خواهند بود، چگونه کار خواهند کرد و چقدر متمایز هستند و اینکه سازندگان خودروها سیستم­های بسته یا باز را انتخاب خواهند کرد.

اهمیت داشتن چنین سیستم‌هایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تعداد این نرم‌افزارها به طور چشمگیری در خودروها افزایش یافته است (یک نمونه از خودرو 100 میلیون خط برنامه و کد دارد). باید ظهور سیستم ابری هوشمند سرگرمی بر پایه داده‌ها (cloud-connected infotainment systems) را هم اضافه کنیم.

نرم‌افزار به عنوان جنبه رقابتی و برگ برنده برای شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و تویوتا در آمده است همانطور که برای اپل و گوگل این مورد صدق می‌کند. مسئله اینجاست که فرآیندهای توسعه در صنعت خودروسازی هرچند سال یک‌بار مورد محاسبه قرار می‌گیرند در حالیکه این مورد در صنعت الکترونیک هر چند ماه بررسی می‌شود.

tesla-model-s-190

Derek Kuhn مسئول ارشد فروش و بازاریابی سیستم‌های نرم‌افزاری QNX در این باره می‌گوید: مطلبی که بارها و بارها از مشتریانمان شنیده‌ام این است که می‌گویند به ما کمک کنید تا قدم به قدم مشتریان محصولات الکترونیکی گام برداریم. به هیچ وجه پذیرفته نیست که همگام با پیشرفت کند صنعت خودروسازی حرکت کنیم.

نرم‌افزارهای بسته و اختصاصی در این صنعت همچنان حرف اول را می‌زنند این را از قبضه شدن بازار بوسیله Microsoft و QNX می‌توان فهمید. ویندوز معروف‌ترین پلتفرم است که در سیستم همگام‌سازی فورد موفقیت‌آمیز بوده است. همانطور که سیستم‌های مشابهی را در فیات، کیا و 15 خودروساز دیگر پشتیبانی می‌کند.

QNX سیستم‌های نرم‌افزاری برای آئودی، بی.ام.و، جی.ام، هوندا، مرسدس بنز، تویوتا توسعه می‌دهد و در میلیون‌ها وسیله نقلیه بکار رفته است.

اما در این میان لینوکس هم با تشکیل گروه Automative Grade Linux که شامل نیسان، تویوتا و شرکت‌هایی مانند هارمان، اینتل و انویدیاست وارد بازی شده است. سیستم عامل‌های منبع باز خیلی سریع‌تر رشد کرده و محبوب می‌شوند. از سال 2009 گروهی شامل بی.ام.و، جی.ام، هوندا، هیوندای، نیسان و همین‌طور شرکت‌هایی مانند هارمان، بوش و کانتینتال و شرکت‌هایی دیگر برای ساخت پلتفرمی منبع باز برای بکارگیری درخودروها تلاش می‌کنند. به علاوه اینکه خودروسازهایی مانند فورد و بی.ام.و به ترتیب از ابتکاراتی اپن سورس مانند OpenXC  و Webinos استفاده کرده‌اند.

LAauto

خودروسازها به سیستم منبع باز علاقه دارند زیرا کنترل بیشتری در اختیار آنها قرار می‌دهد و می‌توانند قابلیت‌‌ها را برای رضایت مشتریانشان تغییر دهند و محصولاتی که می‌خواهند را توسعه دهند نه محصولاتی که به آنها داده می‌شود.

مشکلاتی که در مسیر سیستم‌های منبع باز قرار دارد بازیگرانی بزرگ مانند مایکروسافت هستند. خودروسازان نمی‌خواهند ریسک کنند و سیستم عامل‌هایی می‌خواهند که قابل اعتماد باشند. این به مایکروسافت که در زمینه سیستم‌عامل‌ها تجربه و اطلاعات بیشتری دارد یک امتیاز مثبت می‌دهد.

Windows Embedded سیستم‌عامل به کار رفته در خودروها سیستم‌عاملی نیرومند برپایه پلتفرمی است که سالانه در میلیون‌ها دستگاه و وسیله استفاده می‌گردد. این سخنی است که  Walter Sullivan مدیر ارشد برنامه Windows Embedded می‌گوید.

وی اضافه می‌کند که ما می‌توانیم از تجربه‌مان در دستگاه‌هایی که تولید کرده‌ایم استفاده کنیم و سیستم‌عاملی پایدارتر بسازیم. قدمت پلتفرم ما و روشی که ما استفاده می‌کنیم به ما کمک می‌کند نرم‌افزاری تولید کنیم که کمتر کسی می‌تواند تولید کند.

حامیان سیستم‌های خصوصی عقیده دارند که این سیستم‌ها برای به‌روز­رسانی هم مشکلات کمتری دارند. کاربران از سیستم‌های الکترونیکی وسایل نقلیه انتظار دارند که قابلیت‌هایی برای بروز رسانی دقیقه به دقیقه به آنها ارائه دهد، اینجاست که سرویس دهندگان تلفن همراه هم وارد بازی می‌شوند.

اخیرا شرکت ورایزون، شرکت Hughes Telematics که در زمینه تولید محصولات برای مرسدس بنز فعالیت می‌کند را خریداری کرده است. اسپرینت هم در حال تدارک برای عرضه سیستم شتاب ارتباطی نقطه به نقطه برای خودروسازان است، سیستمی که در حال حاضر با نام Unconnect Access  ارائه شده است. این سیستم ترکیبی است از خدمات کامپیوتری مانند تماس اضطراری با 911  و عیب‌یابی خودرو با استفاده از سیستم وای‌فای داخل خودرو و برنامه‌های موجود در خودرو است که خودرو را به شرکت‌های خودروسازی متصل می‌کند.

Source: Wired

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.