گوگل رسما همگام سازی جیمیل در ویندوزفون را متوقف می‌کند

برای کاربران ویندوزفون، اخباری که هفته گذشته از طرف گوگل منتشر شد نمی‌توانست از این بدتر باشد. گوگل هفته گذشته اعلام کرده بود که پشتیبانی از پروتکل همگام سازی فعال تبادل داده‌ها را برای دستگاه‌های جدید ویندوز‌فون از تاریخ 30‌ام فوریه 2013 قطع خواهد‌ کرد.

3

برنامه‌های گوگل برای حساب‌های تجاری شامل این تغییر نخواهند شد و دستگاه‌هایی که برای به‌روزرسانی خودکار ایمیل‌ها، تقویم و مخاطبین زمان‌بندی شده‌‌اند به کار خود ادامه خواهند ‌داد، اما دستگاه‌های جدید قادر به استفاده از پروتکل Exchange ActiveSync  نخواهند بود.

برای iOS راه حل استفاده از سرویس ایمیل گوگل، پشتیبانی از IMAP و استفاده از یک برنامه مختص جی‌میل یا CalDav برای تقویم و CardDAV برای مخاطبین است.

اپل و گوگل هردو به ‌طور پیش‌فرض از CalDav و CardDav پشتیبانی می‌کنند اما مایکروسافت از این استاندارد در ویندوزفون 8 پشتیبانی نمی‌کند. این‌جاست که کاربران ویندوزفون 8 در تنگنا قرار می‌گیرند.

درحال حاضر دوگزینه برای ایجاد یک حساب کاربری گوگل در اختیار آنها قرار داده شده‌است. گزینه اول که تنها همگام‌سازی ایمیل را ممکن می‌سازد و گزینه دوم که ترکیبی از ایمیل،تقویم و مخاطبین را به طور خودکار به‌روز رسانی می‌کند.

گزینه اول یعنی همگام سازی ایمیل، ارتباطی با استاندارد IMAP با جی میل برقرار می‌کند که در بهترین شرایط هر15 دقیقه یک‌بار ایمیل‌های جدید را چک می کند و اجازه همگام‌سازی دستی را هم فراهم نمی‌کند.

 

activesync213

 

دومین گزینه که شامل تقویم و مخاطبین هم می‌شود به کاربران اجازه می‌دهد که با استفاده از Exchange ActiveSync یک حساب جی‌میل ایجاد کتند ،این گزینه شامل قابلیت‌های کنترل و همگام‌سازی دستی برای ایمیل‌ها،تقویم و لیست مخاطبین می‌شود.این همان گزینه‌ای است که از 30‌ام ژانویه‌ دیگر قابل استفاده نخواهد‌بود. مایکروسافت تقریبا یک‌ماه زمان دارد تا جایگزینی قابل‌قبول برای کاربران ارائه کند.

شاید این هم ضربه‌ای دیگر به ویندوزفون و قسمتی از عداوت بین این دو شرکت در چندماه گذشته باشد. گوگل حتی برنامه جی‌میل را برای کاربران ویندوزفون فراهم نکرده و اخیرا اعلام کرده که هیچ قصدی برای منتشر کردن برنامه‌های تحت سیستم‌‌عامل جدید ویندوز ندارد. البته این شامل برنامه Search موجود بر‌روی ویندوز 8 و ویندوز‌فون نمی‌شود.

 

google-sync-windows-phone-7

 

Clay Bavor مسئول مدیریت محصولات نرم‌افزاری شرکت گوگل می‌گوید: ما با دقت به بررسی زمینه‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در آنها داریم می‌پردازیم و تنها جایی حضور پیدا می‌کنیم که کاربران حضور دارند اما از نظر ما کاربران، ویندوزفون و ویندوز 8 را انتخاب نکرده‌اند.

وضعیت اپل و کاربران  iOS با توجه به اینکه این شرکت به طور پیش‌فرض از Exchange ActiveSync  استفاده نمی‌کند خوب است، ضمن اینکه CalDav و CardDav به طور کامل از طرف گوگل پشتیبانی می‌شوند. اگر مایکروسافت هم تصمیم داشته باشد همچنان پشتیبانی از جی‌میل را ادامه دهد، استفاده از CalDac  و CardDav گزینه‌های خوبی هستند.

گزینه دیگر این است که مایکروسافت پشتیبانی ازهمگام‌سازی جی‌میل، تقویم و مخاطبین را در ویندوزفون 8 حذف کند، اما این عمل آنها منجر به سوق دادن کاربران جی‌میل به سمت سیستم‌عامل‌های دیگر و استفاده نکردن از ویندوز‌فون توسط کسانی که نیاز‌مبرم به سرویس‌های گوگل‌ دارند خواهد شد.

 

wp-gmail-resized

 

این موقعیتی‌ست دشوار برای مایکروسافتی که باید زودتر از این‌ها این مشکل را پیش‌بینی می کرد. گوگل اخیرا صفحات آموزشی در مورد استفاده از قابلیت‌های Exchange ActiveSync را از وب‌سایتش حذف کرده بود و با این کار حدس‌هایی درمورد قطع کردن این سرویس به وجود آمده بود.

این دو شرکت درحال رقابت در بازار مرورگرها، موتورهای جستجو، گوشی‌های همراه و حتی کامپیوترهای شخصی هستند. مرورگر کروم رفته‌رفته با رشدش باعث کم‌شدن سهم بازار اینترنت‌اکسپلورر می‌شود، درمورد موتورهای جستجو هم گوگل سلطه بی‌چون و چرایی دارد و سیستم‌عامل اندروید این شرکت هم بزرگترین مانع ویندوزفون برای رسیدن به مقام اول بازار محسوب می‌شود.

این اقدام گوگل بعد از انتشار آگهی‌ای توسط مایکروسافت که درآن مدعی شده بود موتورجستجوی گوگل ، کاربران را فریب می‌دهد انجام می‌گیرد. جنگ بین این دوشرکت وقتی شروع شد که مایکروسافت در مورد استفاده گوگل از حق ثبت‌اختراعات مربوط به مایکروسافت در گوشی‌های اندروید شکایت کرد.

مایکروسافت همچنین ادعا می‌کند گوگل اجازه نمی‌دهد کاربران ویندوزفون بتوانند آنچنان که باید وشاید از یوتیوب استفاده کنند.جدا از اینکه کدام شرکت در این بین مقصر است ،اگر مایکروسافت راه‌حلی برای مشکل استفاده کاربران ویندوزفون از ایمیل ارائه ندهد ، تنها کسانی که در این بین ضرر می‌کنند کاربران این سیستم‌عامل نوپا خواهند بود.

Source: TheVerge

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. فرزاد می‌گوید

    کسی که وینفون می گیره از امکانات مایکروسافت استفاده می کنه و نیازی به گوگل به هیچ وجه نداره گوگل جاسوس از همه کارهاش معلومه

  2. مسعود569 می‌گوید

    تیتر را عوض کنید. بذارید “گوگل حال به هم زن می شود”

  3. سعید می‌گوید

    گوگل تو ویندوز فون زیاد جدی نیست. کسی که میره سراغ ویندوز فون چنان تو خدمات مایکروسافت غرق میشه که خودش بعد از چند وقت تمامی کارهاشو با اونا انجام میده. این کارهای گوگل تنها بار تبلیغاتی زیادی داره.
    کلا سیستم عامل ویندوز فون با اندروید و ios خیلی فرق داره. شاید خیلی از برنامه ها و خدمات اندروید و ios دارای نام های مشابه باشن ولی تو wp این نام ها اکثرا حرفی برای گفتن ندارن.