دانشمندان «پــا» را به بدن ماهی‌ها بر می‌گردانند!

پژوهشگران ژنتیک مدت زیادی بر روی مرحله تکاملی پیچیدهای که امکان رشد پا برروی بدن ماهی را می‌دهد کار کرده‌اند , حالا به این مهم دست پیدا کرده‌‌اند و توانسته‌اند برروی بدن ماهی پاهایی رشد دهند. این تغییر به انتقال حیات از آب به خشکی در بیشتر از 300 میلیون سال پیش و ایجاد گونه‌هایی که توانایی راه رفتن داشتند و ادامه حیاتشان برروی قسمت خشکی کره زمین و آسمان‌ها، منجر شد.

1

فارنت: پژوهشگران ژنتیک مدت زیادی بر روی مرحله تکاملی پیچیده‌ای که امکان رشد پا برروی بدن ماهی را می‌دهد کار کرده‌اند. این تغییر به انتقال حیات از آب به خشکی در بیشتر از 300 میلیون سال پیش و ایجاد گونه‌هایی که توانایی راه‌رفتن داشتند و ادامه حیاتشان برروی قسمت خشکی کره زمین و آسمان‌ها، منجر شد.

حالا محققان به این مهم دست پیدا کرده‌ اند و توانسته اند برروی بدن ماهی پاهایی رشد دهند. رمز این تغییر HOXD13 است. قسمتی از ژن‌هایی که دستورالعمل‌های مربوط به مورفوژن‌ها در موجودات را رمزگذاری می‌کنند.

به بیان دیگر این ژنها ساختار بدن ما را از تعداد و شکل انگشتان دست گرفته تا شکل پاها کنترل می‌کنند. وقتی که این ژن‌ها آسیب ببینند منجر به ناهنجاری‌های اندامی شدید می‌شوند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وجود بیش از اندازه این ژن می‌تواند منجر به رشد اندام‌ها شود.

در مقاله‌ای که در مجله علمی Developmental Cell منتشر شد ،تیمی از محققین ژنتیک از دانشگاه Pablo de Olavide University در سویل اسپانیا کشف کردند که HOXD13 همچنین می‌تواند برای تبدیل باله‌های ماهی به عضوهای دیگر در نوعی از ماهی‌ها استفاده شود.

تلفیق 5 ژن تکثیر شده Hoxd به عنوان روشی در ایجاد مکانیزم تکاملی موجود در تبدیلات مورفولوژی ارائه شده‌است. در اینجا از افزایش hoxd13a در گورخرماهی استفاده شده تا تاثیر افزایش Hoxd در روند ایجاد باله‌های ماهی مورد تحقیق قرار گیرد. این عمل منجر به افزایش تکثیر، توسعه بافت‌های غضروفی و کاهش ساخت باله‌ها شد.

به بیان دیگر با دستکاری این ژن، محققان توانستند به رشد پا برروی بدن گور‌خرماهی نائل آیند که نظیر چیزی است که در پروانه چهار ‌پا قبلا انجام گرفته بود، جانورانی خارق‌العاده که جزئی از دوزیستان، خزنده‌ها، پرندگان و پستانداران منقرض شده هستند.

در واقع حالت گرد این پاها شبیه آن چیزی است که در باله ماهی می‌بینیم. تئوری که این محققان بیان می‌کنند این است که جهشی که در ماهی‌های اولیه اتفاق افتاده‌است باعث شروع فعالیت ژن hoxd13 شده که منجر به تغییر مکان این جانداران از دریا به خشکی گردیده است و تکامل این مسئله به ایجاد جاندارانی که راه می‌‌روند و پرواز می‌کنند منجر شده است.

این اخبار واقعا جالب هستند ولی چیزی که ما به آن نیاز داریم تغییر همه ژن‌های مورد نیاز برای ایجاد یک دایناسور از یک ماهی گلدفیش است.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. hoda می‌گوید

    بله مطلب بسیار جالبی بود ولی من اصلا متوجه نمیشم که چرا باید یه همچین کاری بکنن ! چرا اینقدر دستکاری ژنتیکی میکنن؟ اگه روی انسانهایی که با عضو ناقص به دنیا می آن انجام بشه خوبه ولی ماهی اگه بتونه به خشکی بیاد کل طبیعت بهم میخوره!! یکی منو توجیه کنه!!!!