کاشی‌های «ویندوز 8» مایکروسافت مدعی پیدا کرد!

شرکت سرف‌کست صاحب امتیاز اختراعیست که در سال 2000 ثبت شده در این پتنت این گونه آمده که تعدادی منبع و برنامه به صورت کاشی‌هایی آمده و این کاشی‌ها طی مرور زمان به‌روز و تازه می‌شوند! این دقیقا همان چیزی است که اکنون کاشی‌های مایکروسافت انجام می‌دهند.

2

فارنت: مایکروسافت جدید را همه با رابط کاربری مترو و کاشی‌های پویا و زنده‌اش می‌شناسیم، کاشی‌هایی که ابتدا در ویندوزفون 7 پدیدار شدند و حالا به ویندوزفون 8، ویندوز 8 و ویندوز RT نیز منتقل شده‌اند. حال با عرضه محصولات ویندوزی جدید شرکتی به نام SurfCast پرونده‌ای درباره چند مورد نقض حق اختراع (پتنت) علیه مایکروسافت به راه افتاده است که با وجود آنکه مایکروسافت سعی کرده این قضیه را مخفی نگه دارد با این حال اطلاعاتی هرچند اندک در خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

شرکت SurfCast صاحب امتیاز اختراع و یا پتنت شماره 6,724,403 است که در ماه اکتبر سال 2000 ثبت شده و در آوریل سال 2004 جزئیات آن منتشر شده است. در این پتنت این گونه آمده که تعدادی منبع و برنامه به صورت کاشی‌هایی آمده و این کاشی‌ها طی مرور زمان به‌روز و تازه می‌شوند! این دقیقا همان چیزی است که اکنون کاشی‌های مایکروسافت انجام می‌دهند و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که این پتنت برای یک دستگاه طراحی شده که توسط یک برنامه کنترل می‌شود نه مانند کاشی‌های مایکروسافت برای یک برنامه خالص!

این‌گونه ادعاها بیشتر برای محصولات سخت‌افزاری/ نرم‌افزاری پیش می‌آید. عموما شرکت‌ها نسبت به نقض پتنت در نرم‌افزارها واکنش نشان نمی‌دهند، اما اگر پای سخت‌افزار در میان باشد مطمئنا قضیه تفاوت خواهد داشت. این شرکت نیز تا به حال از مایکروسافت شکایتی مطرح نکرده بود اما این موضوع تنها تا عرضه تبلت سرفیس طول کشید چرا که تا قبل از آن مایکروسافت فقط در حال فروش نرم‌افزار بوده و هدف خوبی برای ادعای شرکت مذکور نبوده است. دقیقا مانند وضعیت اپل و گوگل. گوگل خود هیچ گونه دستگاهی را تولید نمی‌کند به همین دلیل اپل فقط به دنبال به دادگاه کشاندن سازندگان دستگاه‌های اندرویدی است نه خود سازنده نرم‌افزار!

در این صورت شرکت مذکور می‌تواند مایکروسافت را به ترغیب کردن شرکت‌های دیگر برای استفاده از نرم‌افزار مایکروسافت و همکاری با آنها متهم کند. ممکن است بگویید چرا در زمان ویندوزفون 7 این شرکت چنین کاری نکرده است!؟ خب در جواب باید گفت که این شرکت منتظر ایجاد پرونده‌ای قوی‌تر بوده و حال به آن دست یافته است. ممکن است البته بین دو شرکت مذاکراتی نیز انجام شده باشد. SurfCast از سال 2001 مشغول ثبت اختراع بوده و در همان سال‌ها سه پتنت دیگر که با پتنت اولی مشابهت دارند نیز ثبت کرده اما خود چیز خاصی تولید نکرده است، به همین دلیل امکان اتمام دعوی و موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات پیش از برگزاری دادگاه زیاد است.

Source:TheVerge

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. بابک می‌گوید

    با توجه به اینکه به روی پتنت های ثبتی چیزی تولید نشده بعبارتی کاری نشده دریافت غرامت خیلی سخت میشه .

  2. بهمن می‌گوید

    اینا دیگه شورشو درآوردن ، نه به کشور ما که قانون کپی رایت توش کشکه، نه به اینا که هر چیزی رو شامل این قانون می‌دونند . اگه اینجوری باشه که باید اولین شرکتی که ماشین چهار چرخ تولید کرده دیگر شرکت ها نباید ماشین هاشون چهار تا چرخ داشته باشه !!!