مقایسه آی‌پد نسل چهارم اپل با سرفیس مایکروسافت

همین هفته پیش بود که می‌شد تبلت سرفیس RT را با نسل سوم آی‌پد مقایسه کرد اما اپل، نسل چهارم آی‌پد را همین چند روز پیش با سخت‌افزاری قوی رونمایی کرد و دیروز هم تیم کوک مدیرعامل اپل تبلت سرفیس مایکروسافت را محصولی گیج‌کننده دانست تا این بهانه‌ای برای ما شود تا این دو غول صنعت تبلت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

5

فارنت: فناوری روز به روز سرعت بیشتری می‌گیرد و با این سرعت، گجت‌ها در زمانی کوتاهتر، تازه‌تر و قوی‌تر از قبل می‌شوند. همین هفته پیش بود که می‌شد تبلت سرفیس RT را با نسل سوم آی‌پد مقایسه کرد اما اپل، نسل چهارم آی‌پد را همین چند روز پیش با سخت‌افزاری قوی رونمایی کرد و دیروز هم تیم کوک مدیرعامل اپل تبلت سرفیس مایکروسافت را محصولی گیج‌کننده دانست تا این بهانه‌ای برای ما شود تا این دو غول صنعت تبلت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

اندازه

آی‌پد 4 و سرفیس RT دقیقا نازکی و ضخامت یکسانی دارند ولی در بقیه موارد مانند طول و عرض با یکدیگر تفاوت دارند.

تبلت سرفیس تبلتی است که نمی‌توان سایز آن را با آی‌پد 4 مقایسه کرد چون این تبلت از نسبت نمایش 16:9 بهره می‌برد و نگه داشتن آن در حالت عمودی کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد!

وزن

وزن این دو تبلت به یکدیگر شبیه است، ولی سرفیس با کمی اختلاف سنگین‌تر از آی‌پد چهار است.

صفحه نمایش

در این مورد حداقل بر روی کاغذ آی‌پد برنده میدان است چون صفحه نمایش رتینا باعث شده تا تفاوت قابل توجهی بین تعداد پیکسل سرفیس با تعداد پیکسل آی‌پد وجود داشته باشد.

در عین حال سرفیس از تکنولوژی‌های جدیدی بهره می‌برد. مثلا تکنولوژی ClearType که باعث می‌شود تا تصاویر بر روی صفحه نمایش سرفیس RT شارپ‌تر و زنده‌تر از حد معمول به نظر برسند. اما به هر حال رتینای آی‌پد در دید عموم بهتر است!

پردازنده

در این مورد نیز آی‌پد ممکن است برنده میدان باشد. ما قبلا کارکرد پردازنده A6 بر روی آیفون 5 را دیده‌ایم و طبق بنچ‌مارک‌های منتشر شده این پردازنده دو هسته‌ای فوق‌العاده کار می‌کند ، حال آی‌پد 4 با پردازنده A6X که از همان دو هسته پردازشگر به اضافه چهار هسته پردازنده گرافیکی بهره می‌برد ، پردازش فوق‌العاده‌ای را برای کاربر ارمغان خواهد آورد.

پردازنده تگرا استفاده شده در تبلت سرفیس RT نیز یکی از بهترین پردازنده‌های موجود در بازار است و ویندوز RTبه صورت قابل قبول و فوق‌العاده‌ای پردازش می‌شود.

حافظه موقت (RAM)

البته هنوز نمی‌توان نظر قاطعی داد اما سرفیس مطمئنا در این مورد برنده میدان است.

هنوز مقدار رم آی‌پد 4 اعلام نشده اما انتظار می‌رود تا مانند آی‌پد 3 از یک گیگ رم بهره ببرد ، در حالی که سرفیس RT از دو گیگ رم بهره می‌برد.

حافظه

مایکروسافت حسابی در قیمت‌گذاری تبلتش با حافظه‌های مختلف سنگ تمام گذاشته است. سرفیس RT در حافظه 32 گیگ با قیمت 500 دلار آمریکا عرضه شده و آیپد 4 دقیقا با همین قیمت از نسخه 16 گیگابایت عرضه خواهد شد.

این در حالی است که تبلت سرفیس از حافظه خارجی microSD هم پشتیبانی می‌کند! خب برنده این قسمت هم معلوم است دیگر!

ارتباطات بی‌سیم

سرفیس فعلا در ارتباطات بی‌سیم ضعیف عمل کرده و فقط از یک ارتباط Wi-Fi بهره می‌برد ، اما آی‌پد 4 با استفاده از کانکشن Wi-Fi و 3G/LTE برنده میدان ارتباطات است.

همچنین آی‌پد 4 چندین پوشش‌دهنده مخابراتی در آمریکا دارد که به تازگی Sprint نیز به این پوشش دهنده‌ها اضافه شده است.

باتری

آی‌پد از منبع تغذیه بزرگتری بهره می‌برد اما باید به خاطر داشت که این منبع تغذیه باید صفحه نمایش رتینا که 3 برابر بیش از سرفیس RT پیکسل در خود جای داده را تغذیه کند و این عملی بسیار سخت است ، در آخر می‌توان گفت که هر دو باتری مانند یکدیگر هستند!

جشم در برابر چشم!

اپل در آی‌پد 4 از سنسورهای خوبی استفاده کرده و توانسته به فیلمبرداری 1080p در دوربین قاب پشتی برسد.

گرچه مایکروسافت هنوز اظهارنظری در مورد دوربین سرفیس نمی‌کند و فقط به فیلمبرداری 720p بسنده کرده است ، با این تفاسیر ممکن است دوربین سرفیس 1 مگاپیکسل باشد!

لوازم جانبی

سرفیس در این مورد تا حدودی خوب عمل کرده است. سرفیس با عرضه کاور/کیبورد فوق‌العاده‌اش یکی از بهترین خلاقیت‌ها و محصولات سال را معرفی کرد. این کاور در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و فوق‌العاده مناسب برای تایپ کردن است. در مقابل اسمارت‌کاور آی‌پد چنین قابلیتی را ندارد و فقط می‌توان گفت در رنگ‌ها شاید تشابهی داشته باشند. البته مشکل اینجاست که برای این کاور/کیبورد زیبای تبلت سرفیس باید چیزی حدود 100 دلار خرج کنید.

اپل نیز محصولات جانبی خوبی را عرضه می‌کند اما حالا با تعویض پورت قدیمی 30 پین به 8 پین مشتریان مجبورند تا لوازم جانبی قبلی را دور انداخته و نسخه جدیدی را تهیه کنند که این باعث می‌شود سودی کلان برای اپل ایجاد شود!

سیستم عامل

مقایسه این دو تبلت بدون مقایسه سیستم عاملشان اساسا راه به هیچ کجا نمی‌برد. آی‌پد از سیستم عامل iOS6 بهره می‌برد که همگی آوازه این سیستم عامل را شنیده‌ایم. این سیستم عامل از نظر محتوی اپلیکیشن‌ها غنی‌ترین سیستم عامل صنعت موبایل و تبلت‌هاست اما متاسفانه سرفیس RT از اپلیکیشن‌های ویندوزهای قبلی پشتیبانی نمی‌کند و فقط به اپ‌های ویندوز استور محدود می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود آیپد برنده این گوشه از میدان باشد!

حرف آخر

سرفیس را نمی‌توان به طور کامل رقیبی برای آی‌پد معرفی کرد، چون همانطور که دیدید در برخی نقاط کاملا با یکدیگر تفاوت دارند و کاربران آنها نیز متفاوت است! سرفیس را می‌توان یک محصول کاملا جدید دانست که تعریفی دوباره از تبلت‌ها را شرح می‌دهد. شاید خیلی از کسانی که در تعطیلات قصد خرید یک تبلت را دارند سراغ این محصول نیایند اما مایکروسافت اعتقاد دارد که این محصول موجی نو در بازارها به وجود خواهد آورد. اما فعلا چیزی که ما از این تبلت می‌دانیم این است که این تبلت چیزی کاملا نو و انقلابی است و طراحی فوق‌العاده جذاب را یدک می‌کشد!

با این حال آی‌پد ، هنوز هم رهبر بلامنازع دنیای تبلت‌ها خواهد ماند چون خیلی‌ها تبلت را با آی‌پد شناخته‌اند و دل کندن از اکوسیستم اپل برایشان سخت است. همچنین همانطور که گفتیم آی‌پد 4 از سخت‌افزاری فوق‌العاده بهره می‌برد و محتوای فوق‌العاده غنی را در اپ استور خود جای داده است که مطمئنا هر خریداری را به خودش ترغیب می‌کند.

اما فاکتوری که تمام مسائل را مشخص می‌کند نیاز خریدار است، مطمئنا مشتریان معمولی که از تبلت خود بیشتر برای سرگرمی استفاده می‌کنند به سمت سرفیس نخواهند آمد چون سرفیس تبلتی برای مصرف محتوا نیست و برعکس برای تولید محتوا است گرچه ممکن است در آینده با افزایش توسعه‌‌دهندگان ویندوز RT این مسئله هم تغییر کند. ما هم مثل شما منتظر می‌مانیم!

Source: Gizmag

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. pooyacom.ir می‌گوید

    عکس‌ها چقدر خوب بصورت تصویری حرف را می‌زنند.
    این مقاله را لینک کردم.
    و چقدر خوب بود به جایی می‌دادید این همه عکس را بصورت یک عکس جی‌آی‌اف در بیاورد.

    1. پویاکام می‌گوید

      عکس‌ها را متحرک کردیم. اینجا را نگاه کنید:
      http://www.pooyacom.ir/post/106

  2. سعید می‌گوید

    نمیشه گفت آی او اس به خاطر تعداد بیشتر برنامه ها برندست!! اگه فقط بحث سیستم عامل باشه ویندوز rt بدون شک برندست. هم محیط آشنای دسکتاپ قدیمی رو داره و هم رابط کاربری جدیدش بسیار بهتر از iosئه. از نظر اپلیکیشن هم مطمئن باشین به زودی rt با اختلاف رقباشو پشت سر میزاره. ios حالا حالاها اپلیکیشن قدرت مندی برای تولید محتوا نخواهد داشت ولی در rt این مورد تضمین شدست. در مورد مصرف محتوی هم به نظر میرسه ویندوز به زودی به ios خواهد رسید.
    به هر حال ios در اصل برای موبایل طراحی شده و بعد به تبلت اومده. ولی rt از ابتدا هدفش این گونه دستگاه ها بوده.

    1. ehsan می‌گوید

      دوست عزیز. این سیستم عامل ابتدا برای آیپد در سالهای 2004 تا 2006 ساخته شد. ولی به خاطر ریسک بزرگی که وجود داشت و همچنین بازاریابی های شرکتهای این چنینی مانند اپل باعث شد که اول آیفن رو عرضه کنند.
      و من از نویسنده میخوام بپرسم که سرفس چه انقلابی کرده؟ ممنون میشم به این سوال جواب بدین.

  3. علی حیدرزاده می‌گوید

    خسته نباشید !
    واقعا جالب بود !