آیا می‌دانید چه کسی «دکمه ESC» را ابداع کرد؟

همین امروز نیز احتمالا بارها از سر عصبانیت و شاید ناامیدی و در واقع به خاطر انصراف از یک فرمان، انگشت بر سر این دکمه زده‌اید، دکمه‌ای که از ابتدا و بر روی صفحه کلیدهای اولیه نبود. اما آیا می‌دانید این دکمه را چه کسی اختراع کرده است؟

4

فارنت: احتمالا شما تاکنون بارها از دکمه اسکیپ (ESC) بدون اینکه به این موضوع فکر کنید، استفاده کرده‌اید! همین امروز نیز احتمالا بارها از سر عصبانیت و شاید ناامیدی و در واقع به خاطر انصراف از یک فرمان، انگشت بر سر این دکمه زده‌اید. دکمه اسکیپ در واقع یکی از دکمه‌هائیست که با وجود پیشرفت صفحه کلیدها همچنان جایگاه خود را در بالاترین قسمت گوشه بالای چپ صفحه کلید به عنوان عضوی ارزشمند حفظ کرده است. این دکمه از ابتدا و بر روی صفحه کلیدهای اولیه نبود. اما آیا می‌دانید این دکمه را چه کسی اختراع کرده است؟

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به این موضوع پرداخته است:
این دکمه در سال 1960 اختراع و یا متولد شد. هنگامی که یک برنامه‌نویس شرکت آی.بی.ام با نام باب بمر (Bob Bemer) سعی در حل چنین مشکلی اساسی را داشت: رایانه‌هایی از سازندگان متفاوت با کدهای برنامه‌نویسی مختلف وجود داشتند. بمر در واقع کلید اسکیپ را به عنوان راهی برای برنامه‌نویس‌ها برای تغییر و سوئیچ از یک نوع کد به نوع دیگر و مابین کدها ابداع کرد. پس از آن و زمانی که کدهای رایانه‌ها یکپارچه و در واقع استاندارد شد، که بمر نیز در آن نقشی اساسی داشت، دکمه اسکیپ نقشی جدیدتر را برعهده گرفت و در واقع برای اعلام توقف فرایند در حال انجام و اعلام پایان فرمان به پی سی کار خود را آغاز کرد.

شاید بیشترین استفاده از این دکمه در این روزها استفاده از آن برای پایان دادن به حالت نمایش فول اسکرین باشد اما سایر نقش‌های ترکیبی این دکمه مانند CTRL+ SHIFT+ ESC را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در واقع این دکمه در کنار سایر دکمه‌ها نظیر دکمه Shift، Ctrl، Alt و Enter از محبوبیت خاصی برخوردار است! اما آیا دکمه‌ای هم هست که از آن متنفر باشیم؟

Source: Gizmodo via NYT

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. مهرداد می‌گوید

    از Scroll Lock متنفرم!

    1. نام شما می‌گوید

      اونم همینطور

  2. ar30 می‌گوید

    همین امروز بازی کال رو انجام دادم چند بار از این دکمه استفاده کردم واسه استپ بازی .

  3. Hamid می‌گوید

    کپس لاک
    اعصاب ادم رو خورد میکنه
    یک متن انگلیسی رو مینویسی بعد میبینی با حروف بزرگ بوده …