شماره مدل تلویزیون‌های بازار چه چیزی برای گفتن به ما دارند؟

هیچگاه نمی‌توان لیست کاملی از مدل‌ها را رمزگشایی کرد اما همیشه برندها و شرکت‌ها زبان مخصوصی را برای مشخصات محصولاتشان استفاده می‌کنند.

6

مطمئنا یکی از مسائلی که شما هم با آن درگیر شده‌اید این است که نمی‌دانید نام تجاری و یا بهتر بگوئیم کدها و شماره سریال‌های مدل‌های رنگارنگ تلویزیون‌های موجود در بازار چه معنایی دارند یا به‌کار بردن این همه رقم به جه دردی می‌خورد و چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ مطمئنا می‌توان گفت که با پی بردن به فرمول‌هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، تنها با شنیدن نام تجاری یک محصول می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که در میان این همه مدل کدام بهتر هستند؟

هیچگاه نمی‌توان لیست کاملی از مدل‌ها را رمزگشایی کرد اما همیشه برندها و شرکت‌ها زبان مخصوصی را برای مشخصات محصولاتشان استفاده می‌کنند. بعضی شرکت‌ها در مشخصات فقط سال تولید را درج می‌کنند که کار شما راحت شود و خود شرکت نیز می‌تواند با ارتقاء یک مدل هر سال به شماره سال آن اضافه کند. به عنوان مثال شرکت پاناسونیک محصولاتش را اینگونه نامگذاری می‌کند : VT30 برای سال 2011 و  VT50 برای سال 2012

وقتی ما از یک سری محصولات یک برند صحبت می‌کنیم منظور ما یک خانواده است که در سایزهای مختلف با امکاناتی مشابه هم عرضه می‌شوند و مانند یکدیگر کار می‌کنند. حالا می‌خواهیم یک به یک سراغ برندها برویم تا با روش نامگذاری و معنا و مفهوم این حروف و ارقام بکار رفته در نام تجاری محصولات آنها آشنا شوید.

ال‌جی: LG55LM6200

ابتدا از 55 آغاز می‌کنیم : 55 نمایانگر سایز صفحه نمایش تلویزیون است، هرگاه عددی همانند این عدد در محصولات ال‌جی و در نام مدل آن دیدید بدانید که این عدد برای سایز صفحه نمایش است!

LM: این نام یک تکنولوژی است که چیزی بین LCD و LED به حساب می‌آید که از تکنولوژی به نام لبه روشن استفاده می‌کند، همچنین لغت LS نیز برای تکنولوژی روشنایی مستقیم است که در LED ها و LCDها کاربرد دارد. لغت CS نیز نمایانگر LCD های معمولی است، در حالی که PM و PA برای پلاسماها کاربرد دارند.

6200: این عدد مربوط به شماره سری یک تلویزیون است.

پاناسونیک: Panasonic TC-P65GT50

TC : مربوط به نوع محصول است که به معنای تلویزیون است.

P : تکنولوژی تلویزیون است. P به معنای پلاسما و L به معنا LCD.

65 : سایز صفحه نمایش

GT: این نیز به خانواده و سری این محصول برمی‌گردد. حرف  T به معنای سه بعدی بودن این محصول است. در حالی که این محصول از تکنولوژی سه بعدی بهره می‌برد محصولی همچون TC-L55E50 سه‌بعدی نیست.

50 : این به معنای سال عرضه است. 50 برای سال 2012 و 30 برای سال 2011.

سامسونگ: Samsung UN60ES7100F

UN : این لغت مربوط به تکنولوژی محصول است. UN برای LCD و  LED کاربرد دارد ، LN برای CCFL LCD کاربرد دارد و PN به معنای پلاسما است. لغت N نیز به معنای بازار آمریکای شمالی است.

60 : سایز صفحه نمایش

E : E برای سال 2012 است ، D برای سال 2011  ، C برای سال 2010

S : این به معنای نازک بودن بدنه نمایشگر است. همچنین حرف H نیز برای نمایشگرهای ضخیم‌تر کاربرد دارد.

7100: مربوط به خانواده و سری محصول است.

F : اطلاعات دقیقی موجود نیست…

شارپ: Sharp LC-80LE844U

LC : این لغت برای دسته‌بندی محصول استفاده می‌شود. به معنای (کریستال مایع) است و به عنوان مثال برای پخش‌کننده‌های بلوری از BD استفاده می‌شود.

80 : سایز صفحه نمایش

LE : نوع محصول. LE برای LED  و LCD کاربرد دارد ، SV برای LCD معمولی.

844 : سری و خانواده محصول

U : در هر کمپانی این چنین لغاتی نمایانگر بازار کشور عرضه شده محصول است. به عنوان مثال کلمه U برای ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود.

سونی: Sony KDL-40EX640

KDL: شرکت سونی این کد را برای دسته‌بندی نمایشگرهایش استفاده کرده است. این کد برای نمایشگرهای LCD است. سونی در عین حال از کدهای XBR و VPL نیز استفاده می‌کند.

40 : سایز صفحه نمایش

EX : مربوط به سری تلویزیون است. سونی در کنار خانواده EX ، خانواده های BX و HX را نیز تولید می‌کند.

640 : این کد نیز برای سال تولید محصول است. به طور مثال کد HX929 برای سال 2011 است، همچنین کد HX950 برای سال 2012 است. این کدگذاری قائده ساده‌ای ندارد و درک فاکتورهای این کدگذاری بسیار دشوار است. همچنین ممکن است مدل‌های مختلفی در سال عرضه شوند که شناخت کدها را دشوار می‌کنند.

توشیبا: Toshiba 55L7200U

55 : سایز صفحه نمایش

L7200 : سری نمایشگر

U : بازار ایالات متحده آمریکا

خب برندهای مطرح بازار را یک‌به‌یک شرح دادیم و نکته‌ای که باید تذکر دهیم این است که شما در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های برخی کشورها، محصولاتی با کدهای متفاوت را پیدا کنید. علاوه بر موضوعی که در شرح شماره سریال‌ها شرح دادیم و به رقم یا حرف بازار عرضه محصولات اختصاص داشت ممکن است شرکت عرضه کننده چندین محصول را به این صورت تغییر کد و به بازار عرضه کنند که در این محصولات کاستی‌هایی موجود باشد و حتی ممکن است نسخه‌های تغییر یافته مشخصاتی بهتر نیز داشته باشند.

در بازار ایران دو شرکت واردکننده محصولات مطرح ال‌جی و سامسونگ تغییراتی را برای نشان دادن اختصاص داشتن این محصول به بازار ایران در این شماره سریال‌ها انجام می‌دهند که این موضوع در محصولات ال‌جی محسوس‌تر است. در عین حال نمی‌توان از این نکته نیز به راحتی گذشت که تغییر شماره سریال و نام تجاری در برخی موارد تنها بهانه‌ای برای فروش محصول جدید آن‌هم با اندکی تغییر فناوری و بهبود در محصول است.

Source: Cnet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. hosein می‌گوید

    باا سلام وخسته نبااشیدتعدادی از کانالها را قفل کردم،اما رمزش یاد م رفته،،چکار باید بکنم؟؟

  2. سعید می‌گوید

    عالی بود ممنون.میشه سایتی رو معرفی کنید که با وارد کردن شماره سریالی که پشت تلوزیونه بشه مشخصات و سال تولید و کشور سازنده و … رو بدست آورد؟مثل شماره سریال گوشی ها که با وارد کردنش میشه مشخصاتش و دید.

  3. مژگان می‌گوید

    عالی بود، مممنونننن

  4. کیوان می‌گوید

    واقعا عالی بود حالت راحت میشه یه محصولو با کدش شناخت ممنون

  5. ايسان می‌گوید

    عالی بود در حد تیم ملی

  6. CCU می‌گوید

    عالی بود ممنون …