رونمایی از “iBall” توپ هوشمند مورد تائید رسمی فیفا

فیفا سرانجام و پس از جنجال‌های فراوان پذیرفت که با پروژه iBall به دنبال پایان دادن به بحث عبور توپ از خط دروازه در طول بازی است و بدین ترتیب یکی از مشکل‌ترین وظایف کمک داوران از دوش آنان برای همیشه برداشته شد.

0

فوتبال محبوب‌ترین ورزش مردمی در جهان است و البته سردمدار این ورزش بسیار زیبا نیز فدراسیون جهانی فوتبال فیفا است که سرانجام و پس از جنجال‌های فراوان پذیرفت که با پروژه iBall به دنبال پایان دادن به بحث عبور توپ از خط دروازه در طول بازی است و بدین ترتیب یکی از مشکل ترین وظایف کمک داوران از دوش آنان برای همیشه برداشته شد.

از توپ آی بال در سیستم موسوم به GoalRef چند ماهی است که به صورت آزمایشی استفاده می‌شود  و در حال حاضر به صورت رسمی برای استفاده در فوتبال حرفه‌ای و بازیهای رسمی ملی تائید شد. در داخل این توپ هوشمند سنسور هایی در هر دو طرف توپ بکار  گرفته شده است که در هنگام رد شدن توپ از خط دروازه فعال می‌شوند و بدین ترتیب بحث همیشگی عبور یا عدم عبور توپ از خط دروازه را پایان می‌دهد.

این حسگرها در حقیقت در شبکه‌ای از سیم های مسی بکار گرفته شده‌اند که به یک آنتن در روی دروازه ارتباط برقرار می‌کند و به محض عبور توپ از خط دروازه سیگنال را به یک ساعت مچی که در دستان داور اصلی بازی است می‌فرستد و بدیون وسیله داور می‌تواند به راحتی در مورد رد شدن توپ از خط دروازه تصمیم گیری کند.

پیتر تاپ مدیرعامل شرکت سلکت سازنده این توپ هوشمند در این مورد می‌گوید: “کار طراحی این توپ بسیار چالش برانگیز بود که البته باید در مقابل ضرباتی مانند رونالدو مقاوم بوده و در عین حال قادر به برقراری با سیستم روی خط دروازه باشد و ما بیش از 65 سال است که به توسعه توپ فوتبال ادامه می‌دهیم و همیشه به دنبال کیفیت بهتر در توپ‌های فوتبال بوده‌ایم”.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.