تصویری از مرگ یک ستاره در 1500 سال پیش!

هر چند هزار سال یکبار این ستاره، پوسته تقریبا کروی شکل گازی خودش را که لایه‌ای از گاز هلیم در حال آمیخته شدن در اطراف هسته آن است را به بیرون فوران می‌دهد. گاز بیرون داده شده به عنوان لایه آخر این ستاره در این تصویر به شکل یک حباب ضعیف در اطراف ستاره دیده می‌شود.

11

فارنت: این تصویر ستاره کربنی U Camelopardalis است که 1500 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی با همین نام یعنی صورت فلکی زرافه (Camelopardalis) در نزدیکی قطب شمالی آسمان قرار دارد. این ستاره که با نام یوکم (U Cam) ‌شناخته می‌شود در این تصویر در لحظات پایانی زندگی خود به‌سر می‌برد و لایه‌های مواد موجود در آن در حال از دست رفتن هستند.

برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید.

هر چند هزار سال یکبار این ستاره، پوسته تقریبا کروی شکل گازی خودش را که لایه‌ای از گاز هلیم در حال آمیخته شدن در اطراف هسته آن است را به بیرون فوران می‌دهد. گاز بیرون داده شده به عنوان لایه آخر این ستاره در این تصویر به شکل یک حباب ضعیف در اطراف ستاره دیده می‌شود.
باید ممنون ناسا و تلسکوپ فضایی هابل به خاطر ثبت این تصاویر بود.

Source: Gizmodo via NASA

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. سعید فرخی می‌گوید

    14,200,920,000,000 کیلومتر از ما فاصله داره
    WOW

  2. نام شما می‌گوید

    1500 سال نوری 1500 سال زمینی نمی باشد!

    1. امیر می‌گوید

      سال نوری یک واحد مسافت هست مثل کیلومتر … ولی به طور باور نکردنی از کیلومتر بزرگتره.
      حالا تعریف سال نوری چی می گه؟ میگه که مسافتی که نور با سرعت زیادش در مدت یک سال میتونه طی کنه. این یک سال هم که می دونین تقریبا 365 روز هستش.
      سرعت نور : 300000 کیلومتر در هر ثانیه
      حالا یک سال 31558150 ثانیه هستش.
      یعنی فرض کردنش برای خودمم سخته تو یک سال ، نور هر ثانیه 300 هزار کیلومتر بره و …

  3. امیر می‌گوید

    آفرین به فارنت . ممنون از اطلاع رسانیتون :) مطالب فضا و نجوم شما عند مطلبن.
    __________________________
    چون سوخت کمی در این ستاره باقی مانده است، ستاره رو به ناپایداری و تزلزل می رود. این ستاره هر چند هزار سال سرفه میکند یعنی نیرویی تکان دهنده ایجاد می کند که اثر ضربه ی آن را مشاهده می کنید. این سرفه ی ستاره از لایه ای تقریبا کروی به وجود می آید که در اطراف هسته ی اصلی قرار دارد و این لایه از جنس هلیم می باشد. این ضربه ستاره به لایه های بیرونی خود باعث قرار گرفتن غباری کم نور در اطراف ستاره می شود که به وضوح در تصویر بالا می بینید.
    این نمونه ای از یک ستاره ی کربنی است . ستاره های کربنی یک نوع نادر در میان ستاره ها هستند که در اطراف خود کربن بیشتری نسبت به اکسیژن دارا هستند.با توجه به قدرت جاذبه ی کم سطح این ستاره، بیش از نیمی از جرم کربن این ستاره توسط بادهای قدرمند ستاره ای دفع می شوند!

    این ستاره که در صورت فلکی زرافه در نیمکره شمالی آسمان قرار دارد ، جرم کمی دارد و برخلاف ظاهرش بسیار کوچکتر از نوری است که در مرکز تصویر می بینید. در واقع، ستاره به راحتی در درون تنها یک پیکسل در مرکز تصویر جا می شود. و دلیل نورانی بودن مرکز این تصویر هم میزان زیاد جمع شدن نور روی لنز دوربین هابل است.

  4. صادق می‌گوید

    واقعا خند داره چقدر سطح فکری بعضی از خوانندگان فارنت پایینه.
    :(

  5. حمید می‌گوید

    اصلا علمی نیست
    به سادگی با فوتوشاپ قابل شبیه سازیه
    گیریم که 1500 سال طول بکشه تصویرش به هابل برسه
    هابل چوری تونسته یه تصویر متمرکز از فاصله ای بسیاااااار دور در حد 1500 سال نوری بگیره ؟؟؟؟؟
    شدنی نیست

    1. SQR می‌گوید

      عجب نادانی هستی تو دیگه!

    2. امیر می‌گوید

      دوست عزیز همه ی اینها رو با تحصیل در علم فیزیک میتونید 100% برای خودتون اثبات کنید. به طوری هیچ شکی نکنید!
      همچنین تشکیلات ستاره شناسی و رصدخانه های جهان اینقدر گسترده هست که کسی بودجه دهن بستن و دروغ گفتن این موضوعات رو نداشته باشه…
      خود دانشمندان ناسا هم اینو مدام تو سایت ناسا اعلام میکنن که اندازه گیری های فاصله رو نمیتونن خیلی دقیق ارائه بدهند. اما با درصد خطا هم که حسابش کنیم جهان هستی مشاهده شده میلیارد ها سال نوری پهنا داره…

  6. Ali می‌گوید

    khob 1500 sal tul keshide nuresh berese be zamin, pas in ettefagh 1500 sal pish oftade. hamuntor ke gofte mishe ma tasvire khorshide 8min 20 sec e pish ro hamishe mibinim.

  7. mikel می‌گوید

    chera migin 1500 sale pish,sale nori wahed masafat hast na zaman

    1. امیر می‌گوید

      دوست عزیز سال نوری چیزی جز واحد مسافت (مثل متر یا کیلومتر) نیست . اما سال نوری به مسافتی گفته میشه که نور طی یک سال طی میکنه (حدود 9460730472581 کیلومتر) و از اونجا که برای دیدن یک تصویر باید نور اون به چشم ما برسه….
      حالا خبر دهنده ی عزیز هم گفته 1500 سال نوری (حدود 14191095708870000 کیلومتر) و این یعنی ما که الان به این ستاره نگاه میکنیم تصویرش 1500 سال تو راه بوده تا به نقطه ی کوچکی به نام زمین برسه :*)