مختصر و مفید: تمام چیزهای فوق‌العاده‌ای که در اندروید 4.1 جلی‌بین می‌بینیم!

نسخه جدید سیستم عامل اندروید که اندروید 4.1 jelly bean نامید شده همراه با امکانات و قابلیت‌های جدیدی معرفی شده است. در این مطلب قصد داریم قابلیت‌ها و امکانات معرفی شده آن را به طور مختصر به شما معرفی کنیم.

37

مراسم رونمایی از اندروید 4.1 با نام jelly bean در کنفرانس سالیانه توسعه‌دهندگان گوگل تازه تمام شده است و حالا به نظر بهترین زمان برای آن است که به سراغ معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید اندروید 4.1 این نسخه از سیستم عامل اندروید برویم.

رابط کاربری فوق‌سریع در اندروید 4.1

نسخه جدید سیستم عامل اندروید که اندروید 4.1 jelly bean نامید شده همراه با امکانات و قابلیت‌های جدیدی معرفی شده است که شاید بارزترین آنها رابط کاربری جدید این سیستم عامل است که به نظر از سرعت بالایی برخوردار است تا جایی که می‌توان آن را فوق‌سریع خواند.

رابط کاربری فوق‌سریع اندروید 4.1 با سرعت رفرش بالا, زمان پاسخگویی مناسب و آن‌طور که نشان می‌دهد قدرت حفظ باطری بالاست. تمام این چیزها با سرعت 60 فریم در ثانیه صورت می‌پذیرد و با این وجود سرعت نسخه‌های قبلی اندروید در برابر نسخه جدید مانند این است که در حال پخش یک فیلم به صورت آهسته و یا اسلوموشن هستیم. این رابط کاربری همچنین به نوعی می‌تواند حدس بزند که شما قصد رفتن به کجا و کلیک کردن بر روی چه قسمتی را دارید.

صفحه خانگی جدید (والبته تمیزتر) در اندروید 4.1

در رابط کاربری جدید شاهد یک صفحه خانگی جدید هم هستیم که در ان شاهد افزایش قدرت کاربر در سازماندهی ایکون‌ها و برنامه‌ها هستیم. در نسخه جدید شما قادر به تغییر اندازه ویجت‌ها و تقریبا تمام چیزها بر روی صفحه خانگی خود هستید که در این مورد تقریبا صفحه نمایش شما را شبیه رابط کاربری مترو مایکروسافت می‌کند.

به اندروید 4.1 آفلاین دیکته بگوئید!

در نسخه جدید شاهد امکان دیگری با عنوان موتور تایپ صوتی افلاین هستیم که به شما اجازه می‌دهد متن خود را بدون نیاز به اتصال به اینترنت به گوشی اندرویدی خود دیکته کنید. این امکان در ابتدا تنها برای زبان انگلیسی عرضه خواهد شد اما در ادامه زبان‌های دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

اندروید 4.1

دوربین در اندروید 4.1

در نسخه جدید شاهد حضور برنامه جدید دوربین ویژه اندروید هستیم که به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی عکس‌های خود را که گرفته‌اید مدیریت کنید. در این برنامه شما به راحتی با کشیدن انگشتان می‌توانید به عکس قبلی برگردید. وقتی می‌خواهید از دست یک عکس هم خلاص شوید دقیقا کافیست که آن را به گوشه‌ای پرت کنید.

سیستم اعلان (ناتیفیکیشن) جدید در اندروید 4.1

در نسخه جدید اندروید و در امکان اعلان این نسخه شاهد اضافه شدن تصاویر و به‌روزرسانی‌های زنده هستیم. این گوشزد‌ها می‌توانند دقیقا با دو انگشت شما باز شده و بسته شوند به‌علاوه اینکه شما شاهد اطلاعات جدیدی در این گوشزدها هستید.

اندروید را می‌توان اولین سیستم عامل تلفن همراه دانست که قابلیت ناتیفیکیشن را به کار گرفت تا با امکان جدیدی که امشب به آن اضافه کرد سیستم ناتیفیکیشن iOS اپل را به سیستمی کهنه تبدیل کند و البته ما را به یاد سیستم «به یادم بیاور» در لایو تایلز مایکروسافت بیندازد.

موتور جستجوی جدید سبک سیری اپل!

قرار نیست فقط از گوگل تعریف کنیم.قابلیت جستجوی جدید گوگل به سبک قابلیت سیری اپل است که سوال‌ها را به زبان‌های بدیهی از آن پرسید و پاسخ آنها را شنید. صدایی که پاسخ شما را می‌دهد الته بسیار بهتر از سیری اپل است.

صفحه حاوی نتایج هم بسیار جالب و خوب است: این صفحه حاوی پاسخ شماست اما در عین حال کافی است که آن را به سمت راست بکشید تا نتایج کامل جستجوی اینترنتی در گوگل به نمایش دربیاید.

یک گوگل تازه در اندروید 4.1

این قابلیت را می‌توان قابلیتی فوق‌العاده در نسخه جدید اندروید دانست. این قابلیت به شما امکان به‌روز بودن می‌دهد و گوشی اندرویدی شما اطلاعات کاملی از جایی که قرار دارید و موارد دیگری که امکان دارد در طی روز به آنها نیاز داشته باشید در اختیاز شما قرار می‌دهد که بسیار هوشمندانه است.

به طور مثال وقتی شما در یک مسیر مترو زیرزمینی هستید. گوشی به صورت خودکار زمان آمدن ترن بعدی را به شما اطلاع می‌دهد. اگر کلمه پرواز را جستجو کنید گوشی به صورت خودکار به تابلوی اعلانات پروازهای موجود تبدیل می‌شود که زمان‌های تاخیر, فرود و لغو پروازها را به شما نشان می‌دهد. اگر شما به رستورانی بروید از منوی رستوران توصیه‌هایی در خصوص غذاهای مختلف به شما می‌کند.

شبیه این قابلیت‌ها قبلا در سیری اپل بکار گرفته شده بود اما در نسخه جدید اندروید به صورتی باورنکردنی جدید و به‌دردبخورتر به نظر می‌رسد. حداقل در مورد امکان ارائه اطلاعات مکانی که در آن قرار گرفته‌اید. منوها و صفحات بکار گرفته شده در این قابلیت هم بسیار جذاب به نظر می‌رسند که در انها از تایپوگرافی و تصاویر خوبی استفاده شده است.

آپدیت هوشمندانه برنامه‌ها در اندروید 4.1

این فوق‌العاده است: وقتی یک برنامه به به‌روزرسانی احتیاج پیدا می‌کند دیگر نیازی نیست که کل نسخه جدید برنامه را دریافت کنید و تنها قسمتی از برنامه که تغییر پیدا کرده و یا اضافه شده است دانلود شده و نصب می‌شود. این برای کاربران (مخصوصا کاربران ایرانی) فوق‌العاده است که سرعت به‌روزرسانی را بالا برده و پهنای باند کمتری از اینترنت شما را مصرف می‌کند و قطعا به بالارفتن تعداد کاربرانی که از برنامه‌هایی با آخرین نسخه استفاده می‌کنند, کمک می‌کند.

آپدیت اندروید 4.1 کی از راه می‌رسد؟

گوگل اعلام کرد که نسخه جدید اندروید در اواسط جولای تقریبا دو هفته تا سه هفته دیگر و با ارائه آپدیت گلکسی نکسوس, موتورولا زوم و گلکسی اس از راه می‌رسد.

با وجود این امکانات و قابلیت‌های جدید و حتی تغییر برخی چیزهای اساسی به نظر می‌رسید اگر گوگل کلا شماره نسخه خود را نیز عوض می‌کرد و مثلا اندروید 5 را ارائه می‌داد باعث تعجب نبود. راه دور نرویم آیا به‌روزرسانی نسخه جدید iOS ارزش اضافه کردن یک شماره را داشت؟

Source: Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

37 نظر برای این مطلب
  1. مجید می‌گوید

    چرا واسه موتورولا atrix 4g آپدیت ICS گذاشته نمیشه؟

  2. مهران می‌گوید

    دم همه ی اندرویدیها گرم
    پرچم بالا

  3. Reza می‌گوید

    با سلام
    میخواستم بدونم این نسخه از آندروید حداقل سخت‌افزاری که می‌خواد چیه؟
    آیا بر روی گوشی‌هایی مانند Sony Neo L میشه نصبش کرد؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      در مورد گوشی‌های سری اکسپریا سونی معمولا خود شرکت در مورد ارتقاء و آپدیت گوشی به نسخه جدید تصمیم می‌گیره و اعلام می‌کنه. اگرچه شما می‌تونید از نسخه‌های دیگه موسوم به کاستوم رام استفاده کنید.

  4. amirnote می‌گوید

    اپل از لحاظ optimize نرم افزار با سخت افزار نسبت به آندروید خیلی بهتره ولی چون آندروید پایش بر میگرده به لینوکس و open source خیلی انعطاف پذیره و هر کاری میشه روش انجام داد پس نتیجه میگیریم که آندروید پتانسیل پیشرفتش خیلی بیشتر از IOS و اپل دیگه حرفی مقابل آندروید نداره!!!

  5. محمد می‌گوید

    من خودم سونی اس دارم و اندروید رو هم خیلی دوست دارم تنوعش هم نسبت به اپل بیشتره اینو نمیشه انکار کرد اما اولین نسل گوشی های هوشمند رو اپل ساخت نمی گم که اپل بهتره یا اندروید اما همین که اپل اولین نسل اسمارت فون ها رو درست کرد و ساخت واقعا ستودنیه به هر حال هرکی یه نظری داره و باید هم به نظری که اون شخص داره احترام گذاشت . با تشکر

  6. xacco می‌گوید

    گوشی من سونی اریکسون اکسپربا arc s هستش و اندروید4.0.4 هستش
    واسه این اندروید 4.1 میاد?

  7. parsa می‌گوید

    man ke s plus daram
    aslanam delam updat nemikhad
    hamin 2.3.7 az hame rahat tare
    sade rahat

  8. erfan می‌گوید

    vase galaxysi9003 ham miad?

  9. یه مرد تنها... می‌گوید

    بابا این گوشی ملی خودمون GLXبا اون اندروید قدرش!!!!!؟؟؟؟؟روی اپل و اندروید 4.1رو کم کرده این قدر بی خودی بحث نکنید…مگه گوشی روزی 7 بار هنگ کنه چی میشه؟ولی اگه نظر منو بپرسید میگم تنوع بازی ها و برنامه های اندروید نا محدوده ولی کیفیت و سطح بازی و برنامه فقط اپل
    والسلام نامه تمام…

  10. رضا می‌گوید

    به احتمال خیلی زیاد هر گوشی که اندروید 4 رو دریافت کرده 4.1 رو هم دریافت میکنه اگر هم نیومد ناراحت نباشید در عوض کاستوم رام 4.1 برای بیشتر گوشی ها میاد

  11. M.a.N می‌گوید

    به نظر شما برای اکسپریا ری میاد؟

  12. babak می‌گوید

    ایول که تبلت موتورولا زوم جزء سری اولیهاست،
    اینم اضافه میکردین که تو این نسخه به تور کامل از پارسی پشتیبانی میکنه.

  13. مصطفی می‌گوید

    اپل فقط به درد بازی میخوره چون نه نیاز به فایل دیتا داره نه چیز دیگه ای البته با اون صفحه ی نمایش کوچیکش یکم دل ادمو میزنه.. ولی اندروید کلا کارای یه کامپیوتر خانگی رو انجام میده .
    داشتن ویژگیهای خاصی همچون : داشتن تصویر زمینه ی زنده . ویدجت. لانچر .شخصی سازی کردن صفحات .اضافه کردن صفحات نا محدود و خیلی چیزهای دیگه .در کل اندروید خیلی از اپل بهتره

  14. ali می‌گوید

    دوستان توجه
    اینقدر باهم سروکله نزنید بخاطر دوتا اجنبی
    ای ایرانیان
    عشق فقط GLX ایرانی با اون اندروید بیخودش که به هیچ درد نمیخوره…

    1. خودش می‌گوید

      با خودم کاملا موافقم
      آفرین ali

  15. رضا می‌گوید

    به نظر من راحتی کار با ios واقعا لذتبخش تر از آندرویده و هر کسی سلیقه ای داره. ولی خداییش تا حالا کسی رو دیدین که بگه ios هنگ کرده یا مثلا سرعتش پایینه؟؟؟

  16. ar30 می‌گوید

    جی اس ام نوشته اندروید 4.1 از فلش پشتیبانی نمیکنه .. یعنی دلیلیش چیه؟

  17. نام شما می‌گوید

    سلام . خسته نباشید . میخواستم بپرسم برای گوشی motorola milestone هم میشه آندروید 4.1 نصب کرد ؟

  18. اشكان می‌گوید

    ممنون از مقاله.
    به نظر من الان زمانیه که همه از روی هم کپی میکنن. کلا من هیچ چیز جدیدی که خیلی تکون دهنده باشه نمیبینم.
    شخصا از سیستم عامل ویندوز خوشم میاد چه برای رایانه چه برای موبایل و تبلت.

  19. آرش می‌گوید

    گوشزد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
    یعنی چی الان؟
    درسته باید برگردونیم به فارسی ولی دیگه نباید هر چی سلیقه خودتون هست رو وارد کنید که
    به نظرم اخطارها از همه بهتره، توی سایت‌های بزرگی مثل جی اس ام هم همین کلمه اخطارها به کار میره.
    موفق باشید.

    1. عیسی می‌گوید

      اخطار یک واژه عربیه جایگزین پارسیش هم میشه هشدار…گوشزد واژه ی خوبی برای جایگزین کردن هست.

  20. محمد می‌گوید

    اىن اپدىت واسه گوشى هاى رده پاىىنتر هم مىاد؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      معمولا خود شرکت‌ها اعلام می‌کنن که برای کدوم گوشی‌هاشون این آپدیت‌ها به صورت رسمی عرضه میشه اما اگه گوشی‌تون خیلی قدیمیه زیاد امیدوار نباشین. این قدیمی که می گم بیشتر از یک سال پیش منظورمه

  21. ar30 می‌گوید

    دمش گرم غوغا کرد ..

  22. امید می‌گوید

    “گوگل اعلام کرد که نسخه جدید اندروید در اواسط جولای تقریبا دو هفته تا سه هفته دیگر و با ارائه آپدیت گلکسی نکسوس, موتورولا زوم و گلکسی اس از راه می‌رسد.”
    گلکسی اس هم آپدیت میشه؟؟؟ این بیچاره که IceCream رو هم نگرفته؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      احتمالا این موضوع فقط به دو عضو آخر خانواده گلکسی اس یعنی گلکسی اس 2 و گلکسی اس 3 محدود خواهد بود.

  23. mh می‌گوید

    با اون کارایی اپل با ما ایرانیا کرده چطوری روت میشه بگی فقط اپل،فقط ios???

  24. مهدی صحافي می‌گوید

    حالا تو هم هی تیکه بیا
    توی جمع خصوصی بهت گفته بودم که IOS 6 من رو ناامید کرد و 5.2 براش بهتر بود

    1. محسن صحافی می‌گوید

      به هر حال دیگه برادر.. دی:

  25. M می‌گوید

    با شما موافقم. گوشزد واژه مناسب پارسی برای جایگزینی عبارت ناتیفیکیشن است.

  26. مهرداد مطیع می‌گوید

    آقا خیلی ممنون حوصله خوندن وبلاگ نویسی زنده اون هم با این سرعت اینترنت اینور اونور نداشتم همه چی رو یه جا اشاره کردید.

  27. منصور می‌گوید

    iOS6.0 باید بره جلو بوق بزنه. اپل امشب غوغا کرد

  28. سعید می‌گوید

    اپل با اون نیمچه آپدریتش یه شماره نسخه iOS رو برد بالا. گوگل این همه آپدیت رو فقط یه مینور بالا برد. این مینور نمایش رو بروزرسانی‌ها تاثیر زیادی میزاره. به نظر من بهتر بود نسخه 5 میشد!

  29. فقط اپل می‌گوید

    آخه یه چیزی رو نمی دونید چرا ادعا می کنید اپل با اون همه امکانات جدید کجاش لایق یه شماره به روزرسانی نبود. اگه استیو جابز نبود الان کجا اندروید به فکر همچین سیستم عاملی می افتاد. فقط استیو جابز

    1. فقط بلک بری می‌گوید

      حالا که استیو مرده اپل هم مرده.من خودمم هیچ کدمشونو کامل قبول ندارم. هر دو نقصای خودشونو دارن.

      آندروید رو فقط به خاطر تنوعش دوس دارم.ولی اپل همیشه یکجوره.

      این وسط فقط سلیقه مهمه و بس.هیچ فرقی بینشون نیست.

      من خودم بلک بری رو خیلی دوس دارم.اگه کل کلاس باشه بلک بری یه چیز دیگس…

    2. Sensation می‌گوید

      اهای تو که میگی فقط اپل…توجه کن که هیچ وقت اپل حاضر نشده پاشو از همین سیستم عامل قدیمی و خسته کنندش فراتر بذاره…اگه بعد از اینهمه وقت یه سیری رو هم نمیذاشت که باید میرفت غاز میچروند…این گوگل ه گه از آپدیت 4.0 به 4.1 داره کل چیزا رو عوض میکنه…اپل اون موقع که رو بورس بود برای برنامه هاش رو بورس بود وگرنه که IOS که دیگه چیزی نداره…Android بدون روت کردن هم کاربردیست…ولی IOS بدون Jailbreak هیچی نیست…