آیا سرفیس مایکروسافت نشان می‌دهد که اپل راه را اشتباه رفته است!؟

شرکت مایکروسافت بامداد روز سه‌شنبه از اولین و یا بهتر بگوئیم از دو تبلت اول خود با برند سرفیس Surface رونمایی کرد که می‌توانید جزئیات آن را اینجا ببینید. حالا سوالی که از زمان رونمایی تاکنون یعنی در همین 24 ساعت گذشته مطرح شده این است که آیا تبلت مایکروسافت چیزی فراتر از تبلت آی‌پد اپل است؟ شاید بتوان برای جواب این سوال پاسخی بهتر از این سوال پیدا نکرد که چرا که نه؟

12

در یک کلام؛ مایکروسافت توانسته است بالاخره به الگوی جدید و یا بهتر است بگوئیم به الگوی سوم دست پیدا کند: یک تبلت با قابلیت تغییر حالت! که البته بسیار ناقض این استدلال اپل است که «تبلت و لپ‌تاپ در واقع به همگرایی و همپوشانی بالاجباری رسیده‌اند» (تیم کوک). در محصول مایکروسافت می‌توان به این نکته رسید که در واقع هیچ اجباری وجود ندارد.

مرحوم استیو جابز نیز در واقع بر روی همین ایده همگرایی بالاجبار تاکید داشت و آن را «ارگونومی وحشتناک» توصیف کرده و تاکید داشت که: ما این را بر روی بسیاری از کاربران آزمایش کرده‌ایم و این نتیجه بیرون آمده است که جواب نخواهد داد.

اما واقعا اینطور نبود چرا که بامداد دوشنبه مایکروسافت ثابت کرد که این ارگونومی وحشتناک واقعا می‌تواند جواب دهد! اما صبر کنید این اولین باری نبود که صحبت از یک دستگاه هیبریدی ویندوز 8 به میان آمده بود. پیش از تبلت سرفیس مایکروسافت، ایسوس تبلت تائیچی و لنوو تبلت یوگا را عرضه کرده است اما تفاوت عمده در اینجاست که آنها در واقع در ابتدا یک لپ‌تاپ هستند و بعد یک تبلت!

بله مایکروسافت جسورانه آنچه را که اپل یک ارگونومی وحشتناک می‌دانست بکار گرفت تا بالاخره به محصولی مانند سرفیس برسد. محصولی که در نگاه اول طراحی خوبی دارد و در نگاه دوم صفحه کلیدی دارد که بسیار کارآمد است. در میان تمامی هیبریدی‌ها که با صفحه‌کلیدها سر و کار داشتند تنها مایکروسافت توانست به سادگی نشان دهد که این صفحه کلیدها هستند که باید در یک فرایند به تغییر برسند تا به همگرایی برسند.

تبلت مایکروسافت هنوز عرضه عمومی نشده و من هم بر این باورم که این تبلت برای پایداری در بازار باید به فکر برنامه‌ها و اپ‌های خود باشد اما به هر حال سرفیس مایکروسافت راه خود را شروع کرده، راهی که شاید به گرفتن و یا حداقل به تنگ کردن جای اپل بینجامد و من به این فکر می‌کنم که بالاخره در سرزمین فناوری بد نیست کسی پیدا شود که به اپل بفهماند که یک جای راه را اشتباه رفته است!

مقایسه دوربین گلکسی اس 7 و آیفون 6S در بخش چشم‌انداز و جزئیات


مشاهده نتایج

Loading ... Loading ...
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. شهاب می‌گوید

    بنظر من ویندوز فون هشت یه خطر جدی برای همه پلتفرمای فعلیه. یه سیستم موبایل فوق حرفه ای و پیشرفته با یوزر اینترفیس نو و خلاقانه. خسته شدیم از آیکونهای کلاسیک. محیطی سریع زیبا متفاوت و جذاب کسایی که وینفون 7 رو تجربه کردن شاید حرفمو کاملا قبول دارن. من خودم آندرویدی استفاده میکنم اما خیلی وقته انتظار وینفون 8 رو داشتم صد در صد از اندروید 4 به وینفون 8 تغییر میدم. گوشی گالاکسی نکسوس من با اون تعریف و تمجید هنوز حتی به اندازه آیفون روان و راحت نیست باور کنید. اما وقتی آیفون یا ویندوز فون اچ تی سی رادار داشتم کاملا راضی بودم. اندروید باید هنوزم کپى کنه کار زیاد داره.

  2. مهدی می‌گوید

    اگه برنامه های کاربردی مثل آفیس و فتوشاپ و غیره بدون باگ روی آیپد اجرا بشن اپل نجات پیدا میکنه
    آیپد تنها فرقش با آیفون صفحه نمایش بزرگشه که واقعا ارزش حمل نداره این تفاوت.
    بدون شک من آیپدم رو خواهم فروخت و یک سرفیس خواهم خرید که هم نرم افزارهای ویندوزم رو اجرا کنم و هم یک تبلت قابل حمل با توانایی های صدبرابر آیپد داشته باشم
    و البته در کنارش از آیفونم لذت ببرم

    1. رضا می‌گوید

      من تا حالا جلو خودم رو گرفتم و تبلت نخریده بودم تا ویندوز 8 بیاد، خوشحالم که مایکروسافت سنگ تموم گذاشت و خودش یه سخت افزار خوب هم زد. من یه ترکیب دیگه از گجت ها رو استفاده کردم و راضی هم هستم. یه گوشی ویندوز فون (htc HD7) و یه iPod touch. پیشنهاد میکنم ویندوز فون رو هم در نظر بگیری، به ویژه ویندوز فون 8 رو که با امکانات جدیدش واقعاً وسوسه کننده ست. البته تا اون موقعه باید گوشی های وین فون 8 رو با آیفون 5 مقایسه کرد، تصمیم سختی میشه..

    2. شهاب می‌گوید

      همه باید قبول کنیم لااقل منطقی باشیم که سرفیس مدل جدیدی از پی سی را ارائه داد. حرکتی نوآورانه و خلاقانه. تبلتهای اپلی یا آندرویدی باید سر تعظیم در مقابل این خلاقیت فورودآورند. آیپد محصول جذابی بود اما سرفیس ثابت کرد که همه چیز میتونه تغییر پیدا کنه بیایید مقایسات روی کاغذ رو که بیشتر صدمی هستت رو ول کنیم. به این فکرکنید که با سرفیس چه کارهایی میتونید انجام بدین. کارایی که هر روز با دسکتاپ یا لپ تاپ انجام بدین. این یعنی قدرت کاربردی بودن با مشخصات بی نظیر. مایکروسافت راه رو درست انتخاب کرد. رهبری محصولات مبتنی بر ویندوز 8 بشدت دوست داشتنی. امیدوارم بزودی سرفیس رو در دستانم حس کنم. این یه تبلته واقعیه نه اسمارت فون 7+ اینچی. قبول دارم که تکنولوژیهایی از این قبیل فعلا با آمارهای صدم درصد و… رقابت میکنن. اما احساسی که از داشتن سرفیس خواهید داشت با چیزی قابل قیاس نخواهد بود. بینظیره فوق العادس.

  3. امیری می‌گوید

    سلام
    خیلی معذرت می خوام ولی من هیچی از مطلبتون نفهمیدم. میشه یه نفر لطف کنه ساده تر توضیح بده؟ ممنون میشم.(هیبریدی یعنی چی؟)

  4. حسین می‌گوید

    آخه تورو خدا با منطق نظر بدین.چه ربطی به کیبرد داره آخه.منظور نویسنده آوردن پی سی رو تبلت هاست.وگرنه اگه قرار به کیبورد باشه خوب ملت میرن الترابوک یا نت بوک میخرن خوب.اصلا خاصیت اصلی تبلت به لمسی بودن هست.یعنی اپل اگه اشتباه رفته باشه باید بیاد و مک رو روی آیپد بیاره که من بعید میدونم چنین کاری بکنه.من خودم عاشق اپل هستم ولی واقعا عقیده دارم که باید یه خورده اپل سیستم عامل تبلت هاش رو با ایفونش عوض کنه که مثل هم نباشن.

  5. محمدرضا می‌گوید

    من یه طرفدار سرسخت اپلم اما باید اعتراف کنم که استدلال خوبی کردید. ازتون ممنونم

  6. مهسا رضائي می‌گوید

    نه اتفاقا اپل قبلا با کیبردهایی که جداگانه میشد وصل کرد این کارو کرده بود اینا همش از اپل تقلید می کنن

    1. یوسف می‌گوید

      منظورتون کیبردهای جانبی هست که واسه اپل اومده؟
      عزیزم کیبرد 3 میلیمتری لمسی کجا و کیبردهای مسخره اپل که فکر نکنم طراحی اپل باشه کجا

      1. محمد می‌گوید

        مهسا خانم، “اینا همش دارن از اپل تقلید می کنن” !!!!!!
        این عجیب ترین جمله ای بود که تا حالا شنیدم!
        من با این مقاله کاملا موافق نیستم، چرا که شرکت ایسوس هم چندیم مدل تبلت هیبریدی اندروییدی داره که 1سرو گردن که چه عرض کنم، 100 سر و گردن از این سرفِیس ویا آی پد بالاتر هستن!
        کافیه توی اینترنت این عبارت ها رو جست و جو کنید:
        Asus EEE pad Transormer و Asus EEE pad Transormer Prime که مدل جدیدترین و بهتر هستش. این تبلت های هیبریدی اندرویید 4 هستند! من که واقعا عاشقشون شدم و حتما یکشون رو می خرم!

  7. حسین می‌گوید

    کاملا موافقم.
    اپل باید یه فکری بکنه.

    1. معبوديان می‌گوید

      این جور شرکت ها بعد از چنین محصولاتی معمولا پتنتش رو ثبت می کنن. فکر نکنم کسی از این به بعد بتونه کیبرد روی کاور بده بازار. اپل دیگه چه فکری کنه؟