تحقق رویای بیست هزار فرسنگ زیر دریای ژول ورن توسط جیمز کامرون

جیمز کامرون برای رسیدن به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس در حدود 2 ساعت در راه بوده و در حدود شش ساعت نیز به کاوش و جستجو و البته فیلم‌برداری در آن نقطه پرداخته است.

0

فارنت: جیمز کامرون کارگردان مطرح سینما که البته به علاقمندی به دانش نیز مشهور است در سفری علمی و اکتشافی با زیردریایی مخصوص خود به عمیق‌ترین نقطه در کره زمین سفر کرد.

بنابر آنچه که در ویکی‌پدیا آمده است این نقطه از اقیانوس که درازگودال ماریانا (Mariana Trench) نامیده می‌شود ژرفترین درازگودال اقیانوس‌های جهان و همچنین ژرفترین مکان پوسته کره زمین است.

آخرین باری که انسان برای رفتن به این نقطه تلاش کرد در سال 1960 بود که یک اقیانوس‌شناس سوئیسی با نام ژاک پیکارد و یک دریانورد با نام دان والش توانستند کمتر از 20 دقیقه را در این نقطه بسر ببرند.

محل آن کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام، در شرق و جنوب جزایر ماریانا است. حداکثر ژرفای آن از سطح دریا ۱۰۹۱۱ متر است. این درازگودال برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ توسط شناور چَلِنجـِر از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بررسی شد و به این خاطر ژرفترین نقطه آن گودال چلنجر نام دارد و در داستان‌های علمی‌- تخیلی گوناگون به صحنه‌هایی مربوط به درازگودال ماریانا برمی‌خوریم.

 بنابر گزارش‌های منتشر شده جیمز کامرون در سفر به این نقطه برای شش ساعت فیلمبرداری و کاوش برنامه‌ریزی کرده بود و  برای این سفر زیردریایی مخصوص یک نفره خود با نام Deepsea Challenger را مهیا کرده بود. این زیردریایی کوچک که کامرون آن را یک اژدر عمودی می‌داند، توانایی فوق‌العاده‌ای در تحمل فشار آب در اعماق دریا را دارد و شاید بتوان گفت در این زمینه در جهان بی‌رقیب است.

این زیر دریایی هفت متری با وزن 11 تن در طی چند سال گذشته به صورت مخفیانه و با هزینه شخصی جیمز کامرون و کمک موسسه نشنال جئوگرافی و شرکت رولکس و چند شرکت دیگر در استرالیا آماده شده است.

جیمز کامرون پیش از سفر خود، هدف از سفر به عمیق‌ترین نقطه زمین را علم و تحقق یک رویا دانسته و اعلام کرده بود که از این سفر خود یک فیلم و مستند تهیه خواهد کرد و همچنین نمونه‌هایی نیز برای مطالعه دانشمندان از عمق آب جمع‌آوری خواهد کرد.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که این سفر با موفقیت انجام گرفته و جیمز کامرون برای رسیدن به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس در حدود 2 ساعت در راه بوده و در حدود شش ساعت نیز به کاوش و جستجو و البته فیلم‌برداری در آن نقطه پرداخته است. با توجه به انتظاری که از سلیقه جیمز کامرون داریم باید منتظر یک فیلم سه‌بعدی زیبا از دراز گودال ماریانا باشیم و رویای بیست هزار فرسنگ زیر دریای ژول ورن را با دوربین جیمز کامرون به تماشا بنشینیم.

پیشنهاد ویژه: تصاویری از سفر جیمز کامرون به عمیق‌ترین نقطه کره‌ زمین

Source: Gizmodo Via Cnet

پایان مطلب/

———————-

—————————-

———————————

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.