نگاهی گذرا به سیاست‌ شرکت‌های مطرح تولید‌کننده سیستم‌عامل‌ همراه

غول‌های تکنولوژی از جمله مایکروسافت، گوگل و اپل از مدت‌ها پیش از این امر آگاه بوده و هر یک به‌گونه‌ای برای آینده فناوری دنیا برنامه‌ریزی نموده‌اند، در این مطلب سعی داریم سیاست‌هایی که هر کدام از این شرکت‌ها در پبش گرفته‌اند را بررسی و با یکدیگر مقایسه نماییم.

4

فارنت – فرزاد امیرخانی: امروزه تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند جای خود را بین دوستداران فناوری باز کرده‌اند و شاید بتوان گفت روزی جای رایانه‌های معمول و یا همان پی‌سی را نیز خواهند گرفت.

غول‌های تکنولوژی از جمله مایکروسافت، گوگل و اپل از مدت‌ها پیش از این امر آگاه بوده و هر یک به‌گونه‌ای برای آینده فناوری دنیا برنامه‌ریزی نموده‌اند، در این مطلب سعی داریم سیاست‌هایی که هر کدام از این شرکت‌ها در پبش گرفته‌اند را بررسی و با یکدیگر  مقایسه نماییم.

1) سیمبین :

این نام همان نامی است که ما را احتمالا به یاد اولین اسمارت‌فون‌مان  می‌اندازد، سیستم‌عاملی که در طی یک دوره طولانی بر سایرین حکومت می‌کرد اما مدتیست که در سراشیبی سقوط افتاده است که شاید دلیل آن هم در عدم پشتیبانی مناسب نوکیا از آن بوده است، در سال‌های اخیر نوکیا که بازار را انحصاری و از آن خود می‌دانست فروش را پایان معامله دانسته و از ارائه خدمات پشتیبانی مناسب سرباز می‌زد، به علاوه هر جند نرم‌افزارهای موجود برای سیستم‌عامل سیمبین در آن زمان زباد بود اما با ورود سایر شرکت‌ها به این زمینه این بازار نیز در حال افول است و شاید تا چند سال دیگر فقط نام آن باقی بماند!

2) ویندوزفون- مایکروسافت:

ویندوز فون دیر وارد میدان بازی اسمارت‌فون‌ها و تلبت‌ها شد ولی ظاهرا ایده‌ها و استراتژی‌های جالبی در سر می‌پروراند!

بیاید خودمان را جای مدیران ارشد مایکروسافت بگذاریم و به این بیندیشیم که نقطه قوت مایکروسافت در چیست؟ بله سیستم عامل همه‌گیر ویندوز و مجموعه بی‌نقص آفیس، خوب چه استفاده‌ای می‌توان از این نقطه قوت کرد؟ می‌توان با آوردن امکانات ویندوز به تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌ها باعث محبوبیت ویندوزفون شد!

آنچه که از اخبار ویندوز 8 به گوش می‌رسد مایکروسافت همین ایده را در سر می‌پروراند، فقط باید منتظر بود و دید که این ایده ویندوز را پایین خواهد کشید یا ویندوز فون را بالاخواهد بود.

3) اندروید- گوگل:

گوگل نیز در زمینه سیستم عامل  برای گجت‌ها تازه وارد به حساب می‌آید اما گوگل نیز نقاط قوت مخصوص به خود را دارد، مانند جستجوگر، پست الکترونیک جی‌میل، سرویس خوراک‌خوان گوگل‌ریدر و . . . به علاوه گوگل با معرفی مرورگر کروم خود سعی در ورود بیشتر در این زمینه دارد.

به هر حال اندروید به آهستگی پیشرفت نموده و اکنون جزو یکی از محبوب‌ ترین سیستم‌عامل‌های گجت‌هاست و روز به روز نیز بر تعداد اپ‌های آن افزوده می‌شود.

4) IOS- اپل

باید معرفی IOS را از سوی اپل در سال 2007 انقلابی در زمینه سیستم عامل‌های موبایل دانست، در این سال اپل نوع جدیدی از تکنولوژی را به جهان معرفی کرد و در سال بعد با معرفی اپ‌استور سیستم جدید درآمدزایی برای خود و در دسترس بودن نرم‌افزار های مورد نیاز را برای کاربران به ارمغان آورد، استراتژی اصلی اپل در اینجا نوآوری است، عاملی که باقی شرکت‌ها را به کپی از آن وا می‌دارد.

سخن آخر:

به نظر می‌رسد سال‌های آینده برای پیش‌بینی برترین سیستم عامل کار سختی باشد اما هم‌اکنون هر سه‌غول بزرگ فناوری (اپل، گوگل و مایکروسافت) این امر را در راس امور خود قرار داده‌اند و سعی دارند با داشته‌های قبلی خود، نوآوری های جدید و در بعضی موارد کپی‌کاری نظر کاربران را جلب نمایند و تمامی این عوامل  نهایتا به نفع کاربران است زیرا رقبا را مجبور به روکردن به فناوری‌های جدیدشان می‌کند.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. حمید زراندوز می‌گوید

    سلام میخواستم از حضورتان خواهش کنم که گوشی موبایل نوکیا بمن معرفی بفرمایید که اول کیبورد دار باشد و دوم سیستم عامل ویندوز فون 7 داشته باشد, سپاسگزارم.

    1. رضا می‌گوید

      سلام دوست عزیز.
      از قسمت جستجوی سایت gsmarena.com، که در سمت چپ، زیر اسم شرکتهای تولید کننده قرار گرفته استفاده کنید و تمام مشخصات مورد علاقه خودتون رو وارد کنید تا اسم موبایل هایی که اون مشخصات رو دارند بتون بده.

  2. کمیل می‌گوید

    متاسفانه مقاله را باز هم یکی از کشته مردگان اپل و آیفون نوشته است و البته پر از اشتباه.
    برای اطلاع، سیستم اندروید بر پایه سیستم عامل لینوکس نوشته شده است و نه تنها قبل از آی او اس و ویندوز موبایل بلکه در همان روزهای اولیه سیمبین توسط خود شرکت نوکیا بر روی اینترنت تبلت های نوکیا به کار رفت بود.
    تقسیم بندی مقاله یا باید سیمبین، مایکروسافت، لینوکس و اپل باشد یا سیمبین، ویندوز موبایل، اندروید و آی او اس (به جز تمامی آنهایی که جا افتاده اند که البته در بازار هم چندان مطرح نیستند)

    1. احمد می‌گوید

      اگه بنا به این باشه، ios و mac os هم بر مبنای نشخه ای از unix بنام darwin هستش که اونم مبتنی بر bsd unix هست.
      خود لینوکس هم بر اساس یونیکس نوشته شده. در کل استدلال درستی بنظر نمیاد.
      ملاک سیستم عامل های موجود هست نه اینکه کرنل اونها بر اساس چه سیستم عاملی نوشته شده.