چرا تنها آیفون یک iPhone است؟

به شخصه اعتقاد دارم یکی از عوامل موفقیت آیفون ،احساس اطمینانی است که کاربر در هنگام در دست گرفتن آیفون احساس می‌کند و با سادگی و زیبایی خاص و استفاده از قطعات با کیفیت ،علی رغم گران بودن بازهم برای خود طرفدارانی سینه چاک دارد.

0

فارنت: من به عنوان یک خبرنگار حوزه فناوری در حدود چند سال است که اخبار شرکت اپل را پوشش می‌دهم ودر طول این دوره رفتارهای باورنکردنی از کاربران آیفون دیده‌ام و در برخی از موارد وفاداری آنان به یک شور تقریبا مذهبی شبیه می‌شود  و وقتی در مورد آیفون با آنان صحبت می‌کنید به شدت از آن طرفداری می‌کنند و برای من جالب است که واقعا اپل چه ترکیب و چه جادویی در آیفون بکار می‌گیرد که چنین شور مذهبی در طرفداران خود دارد و کمتر آیفون بازی راضی به تعویض دستگاه خود با برند دیگری می‌شود.

به شخصه اعتقاد دارم یکی از عوامل موفقیت آیفون ،احساس اطمینانی است که کاربر در هنگام در دست گرفتن آیفون احساس می‌کند و با سادگی و زیبایی خاص و استفاده از قطعات با کیفیت ،علی رغم گران بودن بازهم برای خود طرفدارانی سینه چاک دارد.

آیفون اپل

به طورکلی شرکت اپل در ساخت تلفن همراه آیفون یک اصل همیشگی را مدنظر داشته است و آن این است که اگر می‌خواهید دستگاهی خوب بفروشد آنرا ساده نگه دارید که کاربر وقتی دستگاه را مشاهده کرد بداند که با تلفن همراه روبرو است نه با دستگاه عجیب دیگری و همین اصل به ظاهر ساده آیفون را به یک موفقیت بسیار بزرگ تبدیل کرده است.

حداکثر کیفیت در آیفون اپل

رویکرد دیگر اپل استفاده از حداکثر کیفیت در سرویسهای ارائه شده در آیفون است و اگر شما یک mp3player هم بخواهید آیفون با بهترین کیفیت و هدفون‌های بسیار با کیفیت در بسته بندی در خدمت شماست . اگر شما خدمات نسل سوم مخابراتی را هم بخواهید آیفون با هماهنگی با اکثر سرویسهای خواسته شده در خدمت شماست.

داستان آوردن موزیک پلیر به تلفن همراه دارای داستان طولانی است و برای نخستین بار توسط سامسونگ در حدود 7 سال پیش اجرا شد و البته موفقیتی به دست نیاورد و پس از آن roker   موتورولا تلفن همراهی بود که سعی در تلفیق یک موزیک پلیر با کیفیت با تلفن همراه داشت و در این راه موفق نشد و البته یک سوال را در ذهن ها ایجاد کرد که چه کار کنیم که یک تلفن همراه بتواند با کیفیت آیپاد موسیقی پخش کند.

یکی از دلایل عدم موفقیت راکر این بود که تلفن همراه خوبی نبود و در پخش موسیقی بسیار ضعیف‌تر از آیپاد اپل عمل می‌کرد و البته موتورولا هیچ گونه پشتیبانی مانند آیتونز نداشت. چوب جادویی استیو بر سر آیفون فرود آمد و او برای تلفیق موزیک پلیر با تلفن همراه ،ظرفیت بالاتر را برای آیفون در نظر گرفت و عمر باطری آن را نیز بهبود بخشید و موتور آیتونز را هم با آیفون عجین کرد.

شرکت اپل به خوبی با تجربه واکمن سونی دریافت که کاربران ترجیح می‌دهند به جای داشتن دو دستگاه موزیک پلیر و تلفن همراه ،یک دستگاه را با خود حمل کنند و برای همین موزیک پلیر معروف آیپاد خود را با یک رابط لمسی بسیار پیشرفته و جدید با همان کیفیت به آیفون اضافه کرد و یک فروشگاه آهنگ بسیار قوی به نام آیتونز نیز برای آن افتتاح کرد.

یک اصل برای تلفن های همراه وجود دارد و آن این است که وقتی یک تلفن همراه در شبکه است کاربران دوست دارند همیشه نشانگرهای مقدار باطری را  پر ببینند و به قولی همیشه موبایلشان روشن و بر خط باشند و جالب است بدانید نتایج یک تحقیق ثابت کرده است یک ارتباط مستقیم بین نشانگرهای درصد باطری و تعداد تماس وجود دارد و اگر درصد باطری به زیر 50 درصد بیاید کاربران ترجیح می‌دهند که به صرفه جویی انرژی تلفن همراه خود پرداخته و تماس کمتری داشته باشند و در نتیجه بازدهی تلفن همراه برای کاربر به نصف می‌رسد.

این موضوع یک فاجعه است زیرا علاوه بر اینکه تماسی گرفته نمی‌شود ممکن است به تماسی نیز پاسخ داده نشود  و این برای کاربری که دوست دارد برخط باشد یک موضع ناراحت کننده و ناگوار است و برای همین نکته است که آیفون دارای بالاترین عمر باطری در مکالمات شبکه‌های نسل دوم و سوم در بین تلفن های همراه هوشمند و مدرن است.

عنصر زیبایی در آیفون اپل

رابط کاربری آیفون اپل در ابتدای عرضه برای آیفون اریجینال  یک تحول شگرف را در بین تلفن های همراه لمسی بوجود آورد و قبل از آیفون سونی اریکسون با سری P خود مفهوم لمسی البته از نوع قلم را به تلفن همراه آورده بود ولی با اراده رابط کاربری و لمسی  آیفون که بسیار  کاربر پسند بود یک تحول شگرف در صنعت تلفن های همراه لمسی بوجود آمد و رقبا به تکاپو افتادند تا محصولی شبیه محصول اپل طراحی کنند.

نتایج یک تحقیقات که موسسه Hunch آنرا منتشر کرده و بر روی کاربران آمریکایی انجام شده است نشان می‌دهد کاربران گوشی‌های مبتنی بر پلتفورم اندروید محافظه‌کارتر و بدبین‌تر از کاربران آیفون اپل هستند و کاربران  آندروییدی به پس انداز مالی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و البته دلشان نمی‌آید برای طراحی و زیبایی گوشی خود هزینه زیادی صرف کنند و از سوی دیگر برای به روز بودن و دسترسی به فناوری‌های جدید حتی حاضرند گوشی‌هایی با ترکیب زشت و بدفرم هم در دستان خود بگیرند.

از این سو،کاربران آیفون حاضرند برای طراحی گوشی به هر میزان از جیب خود پول خرج کنند هر چند گجت مورد علاقه آنان دارای ویژگی‌های فنی زیادی هم نباشد.

قیمت و فروش جهانی آیفون اپل

آیفون اپل در حال حاضر در 51 کشور به فروش می‌رسد که تا پایان سال جاری این تعداد به 70 کشور خواهد رسید و این شرکت فقط در 3 ماهه سال جاری میلادی درآمدی در حدود 806 میلیون دلار ازآیفون و محصولات جانبی آن داشته است.

برای بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون اپل فرم و طراحی از اولویت بیشتری هنگام خرید برخوردار است و البته جالب است بدانید که اختلاف میان آندرویید و اپل تنها بر روی امتیازات انحصاری آنها نیست بلکه خواسته‌های شخصی و نیازها و سلیقه‌ها نیز عوامل دیگری است که این گوناگونی را تشدید می‌کند.

فاکتور مهم در خرید قیمت دستگاه مورد نظر است  که در میزان فروش گوشی‌های مختلف سهم بسزایی دارد بر اساس گزارش اپراتورهای مخابراتی تلفن های همراه اندرویدی گران‌قیمت در بسیاری از موارد اگر ویژگی‌های زیاد و کاربردی و رابط کاربری ساده‌ای نداشته باشد فروش بالایی نخواهند داشت و این در حالی است که آیفون در هر شرایطی میزان فروش خود را در دنیا حفظ می‌کند و تقریبا همیشه استقبال زیادی از آن صورت می‌گیرد.

 AppStore  فروشگاه معجزه‌گر اپل

نخستین بار شرکت اپل بود که دریافت یکی دیگر از عوامل موفقیت یک تلفن همراه ،بودن یک پشتیبان خوب نرم افزاری و بودن برنامه های کاربری و در دسترس همگان است و برای همین هم بیش از 3 سال است که این فروشگاه نرم افزاری را افتتاح کرده است و پس از اپل نیز رقبا با فروشگاه هایی مانند اندروید مارکت ،appworld ،مارکت پلیس و.. به فکر تقلیداز این ایده ماهرانه و استادانه اپل افتادند.

این شرکت اولین جایزه خود به یک میلیاردمین دانلود برنامه از این فروشگاه را در سال ۲۰۰۹ اهدا کرد. در آن زمان تنها ۹ ماه از افتتاح این فروشگاه گذشته بود. برنده آن زمان مسابقه اپل یک نوجوان ۱۳ ساله بود که اپل به او یک آی‌پاد تاچ، یک دستگاه مک‌بوک پرو و یک تایم‌کپسول (هارد وایرلس) بعلاوه یک کارت هدیه آی‌تونز ۱۰ هزار دلاری هدیه داد.

در ضمن شرکت اپل به عنوان قطعه‌ای از استراتژی فراگیر شدن جهانی ،اپل در حال گسترش فروشگاه نرم افزاری app storeخود در ۳۳ کشور دیگر است تا در مجموع غول کوپرتینو به کاربران ۱۲۳ کشورجهان امکان خرید برنامه و بازی بر اساس خصوصیات بومی ملیت های خود را بدهد

چندی پیش استیو جابز در پاسخ یک سوال که چگونه توانسته است آیفون را به عنوان یک کنسول بازی پرتابل مطرح کند او در پاسخ بازی‌های فراوان و ارزان با قیمتی با کمتر از یک دلار و استراتژی خاص اپل را عوامل این کارکرد خاص آیفون اعلام کرده بود.

در ضمن جای خوشحالی است که اعلام کنیم که چندی است برنامه‌های فارسی که بدست برنامه نویسان وطنی نوشته شده در این فروشگاه در حال افزایش است. گفتنی است که اپل در حال حاضر سومین کارخانه بزرگ سازنده تلفن همراه در جهان بعد از نوکیا و سامسونگ است و پس از شرکت اپل نیز سونی اریسکون و ال جی قرار گرفته‌اند. همانطور که از این دستگاه فضایی انتظار می‌رود آیفون دارای کاربری آسان ،گرافیک عالی،طراحی خوب و آینده‌نگرانه  ،سخت افزار با کیفیت و  یک فروشگاه نرم افزاری عالی است و برای همین است که نام آن همراه هوشمند یا همان آیفون است.

منبع: ضمیمه کامنت روزنامه ایران

نویسنده: مهدی صحافی

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.