گاف بزرگ فناوری امنیتی «قفل بر مبنای تشخیص چهره» اندروید 4

اخیرا تصاویر ویدیوئی منتشر شده است که در آن این قابلیت اندروید به راحتی توسط عکس به نمایش درآمده توسط یک صفحه نمایش دیگر از کار افتاده و به قولی فریب می‌خورد.

7

فارنت: همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید یکی از قابلیت‌های جدید اندروید 4 موسوم به Ice Cream Sandwich، شناسایی چهره برای باز کردن قفل صفحه نمایش است که در آن کاربر با قرار دادن تلفن همراه در برابر صورت خود و شناسایی چهره توسط گوشی، قفل تلفن همراه خود را باز می‌کند اما به نظر می‌رسد این روش اندرویدی چندان هم امن نیست.

اخیرا تصاویر ویدیوئی منتشر شده است که در آن این قابلیت اندروید به راحتی توسط عکس به نمایش درآمده توسط یک صفحه نمایش دیگر از کار افتاده و به قولی فریب می‌خورد.

در این تصاویر ویدیوئی دقیقا تصویری از همان چهره که برای قفل کردن صفحه کلید یک گلکسی‌نکسوس از آن استفاده شده در صفحه نمایش تلفن همراه دیگری که یگ گلکسی‌نات است به نمایش در می‌آید و تنها با قرار دادن صفحه نمایش گلکسی‌ نوت در برابر صفحه نمایش گلکسی نکسوس قفل صفحه نمایش باز می‌شود! به همین راحتی!

بلاگری که این تصاویر ویدیوئی را ضبط نموده و در یوتیوب قرار داده در توضیح آن آورده است که: در حالی که بسیاری از شما فکر می‌کنید که من شما را فریب می‌دهم و تصویر خودم را بر روی گلکسی‌نکسوس برای باز کردن قفل صفحه نمایش ثبت نموده‌ام تنها می‌توانم به شما این‌طور اطمینان دهم که خودتان این موضوع را بیازمائید.

این تصاویر در حالی منتشر شده است که تلفن همراه گلکسی‌نکسوس هنوز به صورت رسمی به بازار عرضه نشده است و اگر این موضوع صحت داشته باشد دردسر تازه‌ای برای اندروید گوگل به حساب خواهد آمد. گوگل تقریبا پس از انکه متوجه شد دیگر نخواهد توانست به دلیل ثبت امتیاز فناوری اسلاید تو آنلاک از آن برای تلفن‌های همراه اندرویدی استفاده کند به این فناوری روی آورده بود.

این اولین باری نیست که نگرانی در خصوص امنیت پائین این فناوری امنیتی! خبرساز می‌شود. ماه گذشته کوشیک داتا یکی از توسعه‌دهندگان اندروید در توئیتی اعلام کرده بود که فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل تلفن همراه واقعا بسیار راحت قابل هک شدن است. به آن تنها یک عکس نشان بدهید. پس از این توئیت تیم بری یکی از اعضای تیم اندروید در صفحه توئیتر خود این‌گونه پاسخ داد که : نه هرگز! مدرک معتبر ارائه دهید!

اگر چه این پاسخ توانست به قول نکست‌وب خیال کاربرانی را که نگران هک شدن تلفن همراهشان توسط تصویر پروفایل صفحه فیس‌بوک خود بودند راحت کند اما مثل اینکه باید نگرانی را دوباره در آنها سراغ گرفت.

به هر دلیل فعلا این فناوری از لحاظ امنیتی نمره پائینی را کسب کرده است چرا که کافیست فردی شبیه به شما باشد و یا حتی فرد دیگری تصویری دیجیتالی از شما در اختیار داشته باشد تا به محض اینکه شما تلفن همراه‌اتان را تنها گذاشتید به مقصود شوم خود دست بزند!

Source: Cnet

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. hamid می‌گوید

    کلا آندروید مشکل مادرزادی امنیتی داره هیچ کاری هم نمی شه براش انجام داد.

  2. amir می‌گوید

    از اول هم مشخص بود که یه چیز فانتزیه مگه ندیدید که حتی توی کنفرانس هم درست کار نکرد در ضمن این ازمایش روی نسخه نمایشگاهی گالاکسی نکسوس تست شده و هنوز رسما وارد بازار نشده به نظرم این فناوری هنوز جا واسه تکمیل شدن داره ولی در کل فناوری امنی نیست حالا فرقی نداره که برای کدوم سیستم عامل باشه

  3. hamid می‌گوید

    حالا که گندش دراومده شده فانتزی ولی سیستم های عامل دیگه بود تو بوق و کرنا بود.

  4. احسان می‌گوید

    شما فکر میکنید سازندگان این فناوری نمیدونستند مشکلاتش چیه ؟
    این بیشتر بدرد وقتی میخوره که میخوای اگه گوشیت گم شد کسی نتونه ازش استفاده کنه. و همش هم مجبور نباشی رمز وارد گوشیت کنی.

  5. امیر کامجوفر می‌گوید

    فکر نمی کنم فقط همین یک قفل رو داشته باشه نکسوس یا آندروید – این به نظر خیلی ساده میاد و مثل شناسایی کننده های مردمک چشم و اثر انگشت قوی نیست و مطمعناَ هم بیشتر یک بازیه – ولی اگر قابلیت اصلی و ویژه این تلفون باشه فکر کنم حسابی کار خرابی باشه

  6. بهروز می‌گوید

    دقیقاً
    اسلاید که با کشیدن یه انگشت کار میکنه
    حالا تهیه عکس و نشون دادن به گوشی که پروسه طولانی تره

  7. وحید می‌گوید

    همچین میگی هک انگار چی هست حالا!! این بیشتر یه قابلیت فانتزی هست تا کاربردی..شما گوشی رو همینطوری بدی دست یه نفر با اسلاید تو آنلاک راحت تر بازش می کنه ها!!