بیست‌سالگی www مبارک!

در تاریخ 6 اگوست سال 1991 (پانزدهم مرداد 1370)، یک مهندس بریتانیایی علوم رایانه به نام تیم برنرز لی از سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا یک سایت اینترنتی راه اندازی کرد و در واقع شبکه جهانی وب (World Wide WEB) به صورت رسمی پایه‌گذاری شد.

2

داستان در واقع از این قرار بوده است که تیم برنرز لی یک پروژه سازماندهی اطلاعات را جمع‌آوری کرده و نتایج حاصله از آن را در به صورت خلاصه در یک سرور هایپر تکست قرارداد تا همگان بتوانند نتایج این تحقیقات را مشاهده کنند و از آن روز 20 سال می‌گذرد تا نام تیم برنرز لی به عنوان مخترع اینترنت در تاریخ ثبت شود.

تیم برنرز لی مخترع اینترنت

امروزه شبکه جهانی وب یا همان اینترنت یک سیستم اسناد ابر متن پیوسته است که از طریق اینترنت قابل دسترسی است و در اصل کاربران می‌توانند صفحات وب که شامل اسناد، تصاویر، فیلم‌ها و فایل‌های چند رسانه‌ای است را به وسیله یک مرورگر وب مشاهده کنند و حرکت بین این صفحات نیز از طریق لینک‌های اختصاصی امکان پذیر می‌باشد.

برنز لی که اکنون مدیر کنسرسیوم پهنای شبکه جهانی وب است در ماه مارس سال 1989 یک پیشنهاد را بر اساس استفاده از مفاهیم سیستم‌های هایپرتکست مطرح کرد  که در نهایت به شبکه جهانی وب تبدیل شد و در نوامبر 1990 نیز وی با رابرت کایلایی بلژیکی پیشنهاد استفاده از هایپرتکست برای پیوند بین اطلاعات و دسترسی به آنان مطرح کرد.

این پروژه برای عمومی شدن در سال 1990 در سرن ژنو معرفی شد و برنرزلی یک رایانه next را که توسط استیو جابز تولید شده بود را به عنوان اولین وب سرور جهان مورد استفاده قرار داد و یک مرورگر وب با نام WorldWideWeb را نیز به مرحله تولید درآورد  و با نوشتن اولین صفحات وب، او به صورت اتوماتیک تمامی ابزار لازم را برای ایجاد یک وب سایت فراهم اورده بود.

Happy Birthday World Wide Web turns20-1

گفتنی است که در سال 2003 لقب سر از سوی ملکه الیزابت به تیم برنرز لی اهدا شد و از ان زمان ما او را با لقب سر تیم برنرز لی می‌شناسیم. جالب است بدانید اولین وب‌سایت یا اولین صفحه اینترنتی بخشی از آدرس info.cern.ch بود و در واقع فقط یک صفحه اطلاعات (info) شامل چند لینک بود که اکنون صفحه ذخیره شده آن را اینجا می‌توانید ببینید: اولین صفحه اینترنتی جهان

متشکریم سرتیم برنزلی

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. محمد می‌گوید

    خیلی خوب بود
    فقط ترجمه متن عکس آخر این می شه:
    “این دستگاه یک سرور است ، آن را خاموش نکنید”

  2. مجید می‌گوید

    اینترنت پر سرعتم آرزوست …!؟