تکنیک کومه کردن در عکاسی ماکرو

در عکاسی با استفاده از لنزهای ماکرو در بسیاری از موارد بسته به نوع زاویه عکس قادر خواهیم بود تنها از یک نقطه از بدن آن حشره تصویر را ثبت کنیم و سایر نواحی موجود در عکس که در ورا و پشت و یا حتی فرا و جلوی نقطه فوکس قرار دارند به علت عمق فوق‌العاده کم میدان تار Blur ثبت می‌شوند.

3

فارنت- هاتف خالدی: یکی از مشکلات عکاسی ماکرو، بهره‌مندی مناسب از عمق میدان است. لنزهای ماکرویی که برای عکاسی ماکرو استفاده می‌شوند عموما به خاطر ماهیت فیزیکی‌شان، عمق میدان را در تصاویر به حد بسیار بالایی پایین می‌آورند و عمدتا تصویری هرچند شفاف اما با عمق میدان بسیار کم تنها از یک ناحیه کوچک ارایه می‌دهند.

به طور مثال فرض کنید که می‌خواهیم از یک حشره عکس‌برداری ماکرو کنیم. در این عکاسی با استفاده از لنزهای ماکرو در بسیاری از موارد بسته به نوع زاویه عکس قادر خواهیم بود تنها از یک نقطه از بدن آن حشره تصویر را ثبت کنیم و سایر نواحی موجود در عکس که در ورا و پشت و یا حتی فرا و جلوی نقطه فوکس قرار دارند به علت عمق فوق‌العاده کم میدان تار Blur ثبت می‌شوند.

Focus_stacking_Tachinid_fly

در دو تصویر بالا که از یک مگس گرفته شده، مشاهده می‌کنید که به علت عمق میدان کم لنز، در هر کدام از آنها تنها بخشی از بدن مگس در فوکس قرار داد و سایر نواحی تار است. در تصویر سمت چپ بخش جلویی مگس و در تصویر سمت راست بخش انتهایی مگس در فوکس قرار گرفته‌اند.

برای حل این مشکل عکاسان از تکنیکی استفاده می‌کنند که به تکنیک کومه کردن یا همان Stacking در عکاسی ماکرو معروف است. برای این کار عکاس با استفاده از سه پایه و دوربین و لنز ماکرو خود چند تصویر با نقاط فوکس مختلف از سوژه مورد نظر ثبت می‌کند. در این مرحله سرعت عمل و دقت و عدم جابجا شدن سوژه نقش اساسی دارد. چه اینکه می‌توانید خودتان تصور کنید که یک حشره چقدر باید مهربان و دست و دلباز باشد که بگذارد در نزدیکی‌اش چندین عکس پی در پی با تنظیمات مختلف از او گرفته شود. در واقع عکاسان برای بهره‌گیری از این تکنیک در عکاسی از حشرات علاوه بر سرعت عمل باید از شانس بالایی نیز برخوردار باشند تا با سوژه‌ای همکار و مهربان روبرو شوند!

پس از عکس‌برداری از سوژه با نقاط فوکس مختلف طوری که تمامی بدنش در عکس‌ها در فوکس قرار گیرد نوبت کومه کردن عکس‌هاست. در این مرحله پردازشی و ویرایشی، با استفاده از نرم‌افزارهایی همچون CombineZ5 و یا Helicon Focus می‌توان چند عکس را بر روی هم سوار کرد به طوری که در انتها خروجی یک عکس با عمق میدان بیشتر باشد به گونه‌ای که تمامی نقاط بدن حشره به طور مثال در فوکس و واضح و روشن باشند. نمونه ماحصل این عملیات  در مثال بالا را می‌توانید در زیر و در عکس سمت راست مشاهده کنید:

Focus_stacking_Tachinid_fly2

دو نرم‌افزار فوق‌الذکر هر دو مجانی هستند و می‌توانید با مراجعه به تارنمای آنها، این نرم‌افزارها را دانلود کنید. هم چنین در آن پیوندهای داده شده در همین پست، مثال‌های دیگری از این تکنیک را مشاهده کنید.

همین مطلب در وبلاگ خرچنگ‌زاده

پیشنهاد ویژه: فتوبلاگ هاتف خالدی

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. پویا می‌گوید

    ببخشید این اصطلاح کومه کردن رو از کجا اوردید که ما تا حالا نشنیدیم ؟ معادل انگلیسیش چیه ؟

  2. aliehsan33 می‌گوید

    تارنامی ت منو کشته….

  3. مجید می‌گوید

    پیشنهاد ویژه تون ما رو کشت ، بسیار لینکهای جالتری داشت !