Dirt 3 : تور جهانگردی رایگان در 4 فصل سال!

شاید مدت‌ها بود که طرفداران پروپاقرص سری بازی‌های Dirt شرکت کُد مَسترز منتظر عرضه سومین نسخه این بازی بودند و حالا این شرکت انتظار طرفدارن خود را ارج نهاده و بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین بازی رالی تاریخ تاکنون را عرضه کرده است.

2

عنوان: Dirt 3

شرکت تولیدکننده: CodeMasters

پلتفرم: Xbox360،PS3 ،PC

سبک: رانندگی و رالی

تور جهانگردی رایگان در 4 فصل سال!

شاید مدت‌ها بود که طرفداران پروپاقرص سری بازی‌های Dirt شرکت کُد مَسترز منتظر عرضه سومین نسخه این بازی بودند و حالا این شرکت انتظار طرفدارن خود را ارج نهاده و بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین بازی رالی تاریخ تاکنون را عرضه کرده است.

شاید برای کمتر کسی چنین تجربه‌ای پیش بیاید که با یک دستگاه BMV Z4  بر روی شانه‌های خاکی کشور فنلاند با سرعتی بسیار یالا حرکت کند و در عین باریک‌بودن جاده بتواند پرش‌های بلندی را انجام دهد و خوب این بازی این امکان را در کمال امنیت به شما هدیه می‌دهد.

dirt_3_hi_res_white

رابط کاربری:

بر خلاف نسخه‌های قبلی و به خصوص نسخه دوم بازی که از دید سوم شخص  و از داخل یک کاروان که مظهر سفر به دور دنیا بود روایت می‌شد و تمامی عناصر و منوهای بازی در داخل کاروان یافت می‌شد در نسخه جدید یک منوی بسیار ساده و در عین حال بسیار شیک توسط کدمسترز تدارک دیده شده است.

نخستین نشانه در منوی بازی وجود هرم‌های زرد کهربایی سرگردانی است که با هر حرکت ماشین‌ها که به صورت اسلوموشن سینمایی و در عین زیبایی صورت می‌گیرد، هرم‌ها به اطراف پرتاب می‌شوند و این در حالیست که نور چرخ‌های خودرو به چرخیدن خود ادامه می‌دهند.

اینترفیس و یا رابط کاربری بازی دارای ته‌مایه رنگ سبز فسفری و به بهترین شکل ممکن است که دارای چندین زیرمجموعه و شاملDirt Tour  یا همان بخش اصلی بازی، سینگل‌پلیر (تک نفره)، مولتی‌پلیر (چند نفره)،My Dirt ؛ شامل پارکینگ خودرو و بخش‌های جانبی و تنظیمات (آپشن) است و کاربر به خوبی و راحتی در همان مرحله نخست با این رابط کاربری ارتباط برقرار می‌کند.

یکی از نکات آزاردهنده در این بخش همان تاکید بر ثبت Vip Pass است که البته برای کپی‌بازان که کد پشت جلدی برای بازی آنها وجود نخواهد داشت، آزار دهنده است و اگر شما بازی را بصورت ارجینال خریده باشید علاوه بر بازشدن ماشین‌های سفارشی در پارکینگ، دیگر از شر تذکر بازی برای وارد کردن کد در هر بار وارد شدن به بازی خلاص خواهید شد.

هرم‌ها یکی دیگر از امکانات جالب در منوی بازی است که شما 4 هرم اصلی در منوی  Dirt Tour خواهید داشت که یادآور 4 فصل سال است و هر کدام از این هرم‌ها به نوبه خود به 5 مثلث تقسیم می‌شوند که هرکدام از این مثلث‌ها نیز بنا به فراخور خود شامل یک تا 6 مسابقه است و با یک حساب سرانگشتی می‌توان تا 100 مسابقه و رالی مختلف را در این بازی پیش‌بینی کرد.

شما با پیروزی در مسابقات و تکمیل کردن مثلث‌ها، در نهایت هرم را کامل می‌کنید و با تکمیل یک هرم، هرم بعدی که شامل مسابقات سخت‌تر و هیجان انگیزتری است برای شما گشوده می‌شود.

dirt3

گیم پلی:

اولین نسخه این عنوان بازخورد بسیار خوبی در بین کاربران داشت که بیشتر به خاطر سبک  شبیه‌سازی رانندگی رالی بود. اما در نسخه دوم کدمسترز تصمیم گرفت که سبک بازی را دچار تغییر و تحولات کند و به همین خاطر  سبک بازی  و البته خودروها را هم به سمت و سوی سبک آرکید (Arcade) سوق داد.

با این اقدام کدمسترز، عاشقان سینه‌چاک Dirt  دچار نارضایتی شدید شده و کامنت‌های  فراوانی در این مورد  در صفحه فیس‌بوک این شرکت نوشته شد و ایمیل‌های فراوانی نیز به سوی این شرکت روانه گردید تا در نهایت کدمسترز تصمیم گرفت که در نسخه سوم هر دو گروه آرکید و حرفه‌ای را راضی نگاه داشته و تصمیم را بر عهده خود شما بگذارد که کدام سبک را دوست داشته باشید.

کد مسترز در پاسخ به کاربرانی که عنوان می‌کردند هسته اصلی رالی از بین رفته و محصول این شرکت بیشتر سرگرم کننده شده است با خرید حق امتیاز بازی‌هایWRC جهت‌گیری جدید خود را در بازیDirt  نشان داد.

کنترل بازی بسیار نرم و سریع بوده و گیمر می‌تواند به راحتی در سرپیچ‌ها بپیچد (شاید این بسیار آرکید گونه باشد ولی شما می‌توانید با تنظیم درجه بازی روی سختی زیاد کاملا رالی را به سبک عناوین شبیه‌سازی معروفی مانند گران‌توریسمو و فورزا تجربه کنید).

یکی از نکات جالب در گیم‌پلی بازی این است که وقتی شما از جاده خاکی به سنگفرش و یا آسفالت تغییر جهت می‌دهید لرزش‌های ماشین نیز بر خلاف دو شماره قبلی تغییر خواهند کرد و متناسب با جاده حرکتی شما لرزش را احساس خواهید کرد و کدمسترز تلاش بسیار زیادی کرده است تا حس درست و صحیحی را به کاربر القاء کند.

یکی از نکات واقعا جالب این است که هر خودرو هندلینگ مخصوص خود را دارد و البته نگران نباشید چون با چند دقیقه راندن هندلینگ خودرو به خوبی دست شما می‌آید و دیگر رانندگی اصلا برای شما طولانی نیست و به قول یک ضرب‌المثل اهالی ریسینگ هر خودرو صدای مخصوص و هندلینگ مخصوص به خود را دارد ای گیمر!

شما در بازی داری حالت‌های مختلفی خواهید بود که می‌توان به مودهای رالی کراس، رالی، لندراش، Head2Head، تریل بلازر و مود جدید Gymkhana  است که بنا بر نوع سبک مسابقه، خودروهای آن سبک در اختیار شما قرار می‌گیرند. در این بازی همچنین دارای یک زنگ تفریح به ظاهر آسان و در عمل سخت! با نامGymkhana  هستیم که البته با طی کردن دوره آموزشی کن‌بلاک معروف دیگر برای شما چندان سخت هم نخواهد بود.

شما پس از طی کردن دوره آموزشی با کن‌بلاک، می‌توانید دریک مکان نسبتا کوچک پرش‌های بلند انجام داده و یا زیر یک ترلی دریفت بزنید و با پیچیدن به سبک کن‌بلاک وG  معروفش بالاترین امتیاز را در این حالت بدست آورید .

1

مولتی‌پلیر (چند نفره)

در باره بخش مولتی‌پلیر یا همان چند نفره این بازی به جرات می‌توان گفت که یک بخش بسیار زیبا با نوآوری‌های فراوان در پیش رو دارید.

شما می‌توانید در این بخش به صورت اسپلیت‌اسکرین یا همان تقسیم صفحه نمایش افقی با دوستان خود به جدال بپردازید که دارای محدودیت 2 نفر بوده و دارای مراحلی همچون رالی، رالی کراس و Head2Head است که نسبت به بخش پارتی‌مود دارای تنوع کمتر و مراحل ساده‌تری است.

در بخش آنلاین یا همان پارتی‌مود شما می‌توانید با 7 نفر دیگر به انجام مسابقات نفس‌گیر بپردازید که این بخش دارای حالت‌های Outbreak، Transporter وInvasion  است.

در Outbreak  یا همان زامبی‌مود معروف شما با 7 خودروی دیگر در یک محیط نسبتا کوچک یک مسابقه  نفس‌گیر و زیبا را شروع می‌کنید و اولین خودرویی که به منطقه مخصوص سبز رسید آژیر خطر برای خودرویی که عقب مانده است به صدا درآمده و خودرو به نوعی آلودگی دچار می‌شود که باید با زدن خودروی خود به سایر خودروها آلودگی را از خود به خودروی دیگر منتقل کند و این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا تنها یک خودرو در صفحه نمایش باقی بماند.

در Transporter یا همان پرچم جمع‌کن به سبک بازی‌های اکشن، شما به محض اینکه یک پرچم را با دوست خود گرفتید رنگ خودروی شما به رنگ پرچم درمی‌آید و آنقدر باید بچرخید تا بتوانید پرچم را در نقطه مخصوص و با فشار دکمه قرار دهید و البته می‌توانید مانند حالت قبلی با زدن خوردوی خود به سایر خودروها آنها را از دور رقابت خارج کنید.

درInvasion  یا همان تهاجم؛ زمین انسانها را نشان می‌دهد که توسط روبات ها مورد هجوم قرار گرفته و آسمان خراش‌ها و ساختمان ها در حال فرو ریختن هستند و شما می‌توانید با زدن هر روبوت یک امتیاز بدست اورید و البته با برخورد با آسمان خراش‌ها و ساختمان‌ها نیز یک امتیاز از دست می‌دهید پس مواظب باشید و البته این بخش دارای تم آرام تری نسبت به دو حالت قبلی است.

به صورت کلی حالت مولتی‌پلیر و پارتی مود در بازی بسیار سرگرم کننده است که در این سبک بازی‌ها یعنی ریسینگ بسیار کم و نادر دیده شده است.

کلکسیون خودرو

لیست ماشین‌ها بسیار وسیع  و گسترده است و شما می‌توانید سوار مینی‌کوپر  پت‌موس که سریال عروسکی پت پستچی به افتخار او ساخته شد، شده و فیات لانسیا را که خود شخصا سوار آن شده‌ام تا پژو 207s200 که نسخه ساده و اریجینال آن به بازارهای ایران راه پیدا کرده است را نیز تجربه کنید.

به طور کلیشه‌ای می‌توانید گنجینه بهترین خودروی‌های 50 سال اخیر را در این بازی بیابید که لانچیا استراتوس دهه 70 ، خودروهای معروف کلاسB  مانند پژو 205 دهه هشتادی نیز در این میان هستند و البته خودروهای دهه نودی مانند سلسیا را نیز نباید از یاد ببریم.

شما می‌توانید تمامی این خودروها را برانید البته ممکن است برخی خوردوها را فقط بتوانید در جاده‌های خاکی تست کنید و یا با گذاشتن یک مسابقه در کلاس آزاد با خودروهای مدرن به یک رالی جاندار بپردازید.

در بازی با معجونی از ماشین های کلاسیک و پیشرفته مواجه هستیم  و می توانید در آن مینی ماشین‌هایی که در دهه‌های 60 و 70 بسیار معروف بودند را نیز در گنجینه خودروهای خود جا بدهید.

گرافیک

این بازی یک شاهکار به تمام معنا در گرافیک بازی‌های سبک ریسینگ است، طراحی‌ها خیره‌کننده بوده و کیفیت بالای بافت‌های شهری به خصوص در میشیگان چشمگیر و نفسگیر است و وقتی در یک روز بارانی در حال مسابقه با سایر خودروها  هستید با برخورد باران به شیشه خودروی خود، در مناطقی که باران بر روی شیشه پراکنده شده است تصاویر محیط اطراف منکسر و شکسته شده است.

موتور گرافیکی بازی همانند شماره قبلی موتور گرافیکیEgo  است با این تفاوت که کدمسترز  این موتور گرافیکی را به‌روز کرده است و Ego2  در این بازی برای گرافیک در نظر گرفته شده است.

شما می‌توانید به معنای تمام در این بازی کلمه چهار فصل سال را در زیر پوست خود احساس کنید و در بیابان‌های کنیا احساس گرما و تشنگی بر شما مستولی شده و در پیست‌های یخی آسپن احساس سرما و یخ زدگی را در زیر پوست خود احساس کنید.

جنگلهای وسیع فنلاند با آن درختان وسیع و سرسبزش که غروب خورشید به زیباترین وجه در آن منعکس می‌شود و پوشش فراوان درخت‌ها به خوبی به کاربر حس جنگل‌های انبوه را  القا می‌کند که  به همراه پیست‌های بسیاز زیبای مونت کارلو  با آن جزئیات فراوان و ریز با  بافت‌های درخشانش به خوبی شاهکار کد مسترز را با موتور گرافیکی Ego2  نشان می‌دهد.

موسیقی و صداگذاری

موسیقی به‌کار گرفته شده در بازی که بنا بر اخبار منتشر شده در سایت‌های اینترنتی تماما با لایسنس و مخصوص این بازی هستند به خوبی حس عظمت و بزرگی بازی را به کاربر القاء می‌کنند و هماهنگی موسیقی بازی و حال و هوای آن به خوبی در بازی خود را نشان می‌دهد.

از صدا گذاری بازی به خصوص در قسمت موتور ماشین هرچقدر بگوییم کم گفته‌ایم که این بخش در شماره دوم این عنوان نیز یک شاهکار بود.

شما در پیست‌های پربرف به خوبی صدای لیز خوردن بر روی برف را احساس می‌کنید و به محض فرو افتادن در یک چاله پر ازآب، صدای برخورد لاستیک خودرو با آب به گوش شما می‌رسد و بنا بر منطقه‌ای که در آن رانندگی می‌کنید صدای پرندگان و حیوانات آن منطقه به خوبی در گوش شما طنین‌انداز می‌شود فقط کافی است چند لحظه‌ای گاز ندهید!

راستی از تماشاگران بازی برای شما بگویم که خنثی نبوده و حتی اگر شما یک مسیر را چند بار تکرار کنید صدای تماشاگران متفاوت بوده و فرق خواهد کرد و همیشه یک گوینده شما را از امکانات خودروی انتخاب شده با صدای گرم خود آگاه می‌کند و در برخی مواقع که امتیاز لازم را نیز  بدست نیاورده‌اید به شما دلداری هم می‌دهد!.

3

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای روان بازی در رایانه های شخصی :

داشتن پردازنده AMD Athlon 64 X2 2,8 GHz یا Intel Pentium D 2.8 GHz،2 گیگابایت رم ،کارت گرافیکی AMD Radeon HD 2000 256 MB یا Geforce 8000 Serie 256 MB به همراه سیستم عامل ویندوز ویستا به بالا به همراه دایرتکس 11 از جمله حداقل های لازم برای اجرای روان بازی در رایانه های شخصی است.

نتیجه گیری:

Dirt 3  یک تجربه بسیار عالی  در زمینه ریسینگ و به خصوص در کلاس خودروهای رالی با جاده ها و سبک های متنوع رانندگی است که با نوآوری در بخش مولتی‌پلیر به خوبی ممتاز بودن عنوان خود را یادآوری می‌کند و یک فرصت استثنایی و مغتنم برای کسانی است که دوست دارند با راندن خودروهای دهه 60 و 70 دوباره به خاطرات قدیمی و یا جوانی خود بازگردند.

نویسنده:مهدی صحافی

Editor@farnet.io

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. حمید می‌گوید

    نقد خوبی بود.

    ممنون

  2. ali می‌گوید

    به به
    واقعاً نقد زیبایی بود
    حقا که آقا مهدی هم داداش آقا محسن به زیبایی مینویسند. ایول حال کردیم

    مرسی