کنفرانس اپل؛ IOS5 و دیگر هیچ…!

کنفرانس سالانه امسال اپل (WWDC2011)که در شب گذشته برگزار شد، به اعتقاد برخی کسالت‌آورترین کنفرانس‌ سالانه اپل در چند سال اخیر بود.

13

فارنت: شب گذشته بالاخره تمام پیش‌بینی‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت و اپل در کنفرانس سالانه خود هیچ سخت‌افزار و یا بهتر بگوئیم به عبارتی تلفن همراه آیفون جدید خود را معرفی نکرد تا ضمن سنت‌شکنی در این زمینه، سیل هواداران امیدوار خود برای معرفی آیفون جدید را سرخورده کرده و رقبای گاها تا بن دندان مسلح خود را خوشحال کرده باشد.

مهمترین اتفاقات کنفرانس سالانه امسال اپل (WWDC2011)که در شب گذشته برگزار شد و به اعتقاد برخی کسالت‌آورترین کنفرانس‌ سالانه اپل در چند سال اخیر بود، معرفی سیستم عاملIOS 5 ، سرویس iCloud و نسخه جدید سیستم‌عامل مک یعنیLion  بود.

در ابتدای مراسم شب گذشته استیو جابز چهره پرطرفدار اپل روی صحنه آمد و از تمامی افرادی که نتوانسته بودند به علت نبود بلیط به سالن کنفرانس راه پیدا کنند، عذرخواهی کرد. جابز مدعی شد که این سالن بزرگترین جایی بوده است که شرکت اپل توانسته برای این کنفرانس دست و پا کند. او در ادامه معرفی مهمترین نوآوری‌ها را در OS X Lion و iOS 5 در مراسم امسال نوید داد.

stevejobswwdc2011liveblogkeynote0545

معرفی سیستم عامل مک‌لیون:

پس از استیو جابز نوبت فیل‌شیلر مدیر بازاریابی اپل بود تا به روی صحنه بیاید و و پس از اعلام آماری از سیستم عامل مک در جهان به معرفی نسخه جدید آن یعنی سیستم عامل مک لیون بپردازد. شیلر اعلام کرد که 54 میلیون کاربر سیستم‌عامل مک در جهان وجود دارد. او در ادامه تاکید کرد که اگر سخت‌افزار مغز یک محصول باشد نرم‌افزار را می‌توان روح آن دانست.

شیلر مدعی شد که در یک سال گذشته ویندوز در حدود یک درصد دچار افت کاربر شده و این درحالیست که سیستم عامل مک در حدود 28 درصد رشد کاربر داشته است. وی در ادامه اعلام کرد که در حال حاضر 75 درصد فروش سیستم عامل مک مربوط به نوت‌بوک‌ها و گجت‌های پرتابل است. شیلر همچنین خاطرنشان کرد که بزرگترین فروشگاه نرم‌افزاری سیستم عامل در جهان فروشگاه مک اپ‌استور شرکت اپل است. وی در ادامه به معرفی برخی قابلیت‌های جدید نسخه جدید سیستم عامل مک یعنی مک لیون پرداخت.

ویژگی‌های سیستم عامل مک لیون:

– نمایش تمام صفحه برنامه‌ها ( Full screen applications) : توسعه‌دهندگان برنامه‌های مک همواره از مشکلات و سختی‌های عرضه برنامه‌هایی با قابلیت نمایش تمام صفحه سخن گفته بودند. اپل اکنون یک قابلیت جدید به لیون اضافه کرده که به راحتی هر برنامه‌ای را به صورت تمام صفحه نمایش خواهد داد و با این قابلیت یک برنامه توانایی استفاده از تک‌تک پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش را خواهد داشت.

– Mission Control:  امکانی مانند عملکرد شورتکات‌های (Alt + Tab) در ویندوز را به سیستم عامل مک داده است که اپل نام آن را میشن کنترل گذاشته و آن را مانند چشم تیزبین یک عقاب ناظر بر همه برنامه‌های باز و در حال اجرا در سیستم عامل توصیف کرده است که ترکیبی از اکسپوس و اسپیس در نسخه‌های قبلی مک او.اس.ایکس به حساب می‌آید. با این قابلیت دسترسی به اپلیکیشن‌ها برای کاربران آسان‌تر شده است.

– LaunchPad: با قابلیت لانچ‌پد دیگر اگر برنامه‌ای را ببندید، هنگام بازکردن مجدد، دوباره آن‌ برنامه را در همان وضعیت مشاهد خواهید کرد.

– عرضه یک راهکار جدید برای جابجایی بین صفحات وب که این کار را با سرعت بسیار بالا انجام می‌دهد.

– بزرگنمایی هوشمند که با این قابلیت و با 2 تب می‌توانید بزرگنمایی و کوچک کردن تصویر را انجام دهید.

– قابلیت ذخیره خودکار: با عرضه این قابلیت دیگر با خاموش شدن ناگهانی و یا خاموش کردن لپ‌تاپ یا دستگاه دارای سیستم عامل مک نگران از دست دادن اطلاعات خود نخواهید بود. این قابلیت تنها در اسنادی اتفاق خواهد افتاد که شما این قابلیت را در آن فعال کرده باشید.

– رابط کاربری مک لیون تا حدود زیادی شبیه سیستم عامل آیفون یعنیIOS   شده است و این نشان از توجه اپل به دستگاه‌های لمسی دارد.

– اضافه شدن قابلیت بازگشت به نسخه قبلی برای نرم‌افزارهای مک در هر زمان.

– قابلیتAirDrop : شما امکان سوئیچ کردن بین اسناد و کپی پیست سریع را خواهید داشت  و با این کار در زمان شما صرفه‌جویی خواهد شد. این قابلیت شباهت نام عجیبی به دراپ‌باکس دارد. این طور نیست؟

– امکانات جدید پست الکترونیکی در سیستم عامل مک که شامل جستجوی کامل در پست‌های الکترونیکی بر حسب موضوع، شخص و تاریخ و سایر فیلدها بوده و حتی شما می‌توانید استاندارد خودتان را برای جستجو در ایمیل‌های خود در نسخه جدید مک تعریف کنید.

– ارائه 3 هزارAPI  جدید که توسعه‌دهندگان مک بتوانند برنامه‌های بهتری برای سیستم عامل لیون بنویسند.

نهایتا فیل‌شیلر پس از معرفی این ویژگی‌ها اعلام کرد که سیستم عامل جدید مک  بر رویDVD فروخته نخواهد شد و تنها به صورت دانلود و بارگذاری از مک اپ‌استور در ماه آینده میلادی و با قیمت 30 دلار قابل دریافت خواهد بود. حجم به‌روز رسانی مک به این سیستم عامل در حدود 4 گیگابایت خواهد بود.

گفتنی است اپل در کنفرانس شب گذشته خود در حدود 10 ویژگی جدید سیستم عامل مک را تشریح کرد اما خبر از 250 ویژگی جدید در نسخه جدید این سیستم عامل داد. کشف باقی ویژگی‌ها بر عهده خودتان!

کنفرانس سالانه اپل، IOS5  و دیگر هیچ!

پس از فیل‌شیلر و معرفی نسخه جدید مک این بار نوبت اسکات فورستال مدیر تیم طراحی و توسعه سیستم عامل iOS بود که به روی صحنه بیاید و به معرفی نسخه جدید سیستم عامل همراه اپل یعنیIOS5  بپردازد.

وی در ابتدا اعلام کرد که تا به امروز در حدود 200 میلیون دستگاه دارای سیستم عاملIOS به فروش رفته است که در این صورت دارای سهم 44 درصدی در بازار تلفن های همراه هوشمند است. وی خاطرنشان کرد که در حدود 130 میلیون دانلود از فروشگاه کتاب و در حدود 15 میلیارد تراک و قطعه صوتی به فروش رسیده است.

ویژگی‌های جدید IOS5 :

اسکات فورستال در ادامه به معرفی ویژگی‌های جدیدIOS5 پرداخت. اول از همه یادتان باشد که اپل مژده داد که مشکلات فعلی IOS4  مرتفع شده‌اند!

– وجود مرکز هشدار یا همان Notification Center که همانند اندروید گوگل شما می‌توانید هشدارها را بر روی صفحه نمایش خود مشاهده کنید. حالا دیگر همه اطلاعیه ها و هشدارهای شما در صفحه قفل جمع شده و دیگر از اعداد مزاحم خبری نخواهد بود. این پیام‌ها و اطلاعیه‌ها با کشیدن انگشتان دست از بالا به پایین قابل دسترسی خواهند بود. حتی اگر سرگرم بازی هستید یک نوار انیمیشنی ظاهر خواهد شد که در بالای صفحه به شما هشدار می‌دهد که خبر آمد خبری در راه است!

– قابلیتNewsStand  که یک کیوسک مطبوعاتی همانند iBook است. با این تفاوت که شما به جای کتاب شاهد نشریات و روزنامه‌ها خواهید بود. این اشتراک به صورت پولی خواهد بود و نشریات به صورت خودکار به‌روز رسانی شده و در قفسه‌ها جای می‌گیرند.

– ادغام شبکه اجتماعی توئیتر در سیستم عامل IOS5: شما می‌توانید از برنامه‌های مختلف مانند نقشه‌ها، تصاویر، موسیقی و… توئیت کنید.

– افزوده شدن دکمه ریدر: با استفاده از این قابلیت می‌توانید محتوای صفحات وب را بدون حاشیه‌های دست و پاگیر و با سرعت پایین اینترنت مشاهده کنید.

– افزوده شدن قابلیت Reminders: دیگر هیچ مناسبتی را فراموش نخواهید کرد و با انتخاب یک موقعیت یا مکان، به محض رسیدن به آن منطقه به کاربر یادآوری می‌شود که کار مخصوص را انجام دهد.

– افزوده شدن یک میانبر برای دوربین که بر روی صفحه قفل تلفن همراه شما قرار گرفته خواهد شد.

– اضافه شدن قابلیت مستقیم ویرایش تصاویر در IOS

-افزوده شدن امکان iMessage  که تمامی کاربرانIOS  می‌توانند بدون درنظر گرفتن مدل دستگاه خود با هم پیام و عکس مبادله کنند. (مشابه سیستم پیام رسانی بلک‌بری)

نهایتا اعلام شد که پنجمین نسخه سیستم عامل آیفون در پاییز ارائه خواهد شد.

stevejobswwdc2011liveblogkeynote0350

سرویس Icloud

شرکت اپل نهایتا در این کنفرانس سرویس Icloud خود را معرفی کرد که تبلیغات بسیاری در خصوص آن به راه انداخته بود. یک سرویس مبتنی بر ابرهای دیجیتال که کاربران می‌توانند به صورت نامحدود فایل‌های خود را بر روی این سرورها ذخیره کنند و اپل بدین منظور سومین سرور عظیم خود را نیز در دست افتتاح دارد که راه‌اندازی آزمایشی این سرویس رایگان از روز گذشته صورت گرفته و راه‌اندازی رسمی آن در پاییز خواهد بود.

متاسفانه همانطور که انتظار می‌رفت استفاده از این سرویس در کشور عزیز ما به دلیل تحریم‌های بی‌معنای شرکت اپل و البته سرعت پایین اینترنت مهیا نخواهد بود و در واقع این سرویس برای کاربران ایرانی به مانند بسیاری دیگر از این دست سرویس‌ها معنایی نخواهد داشت.

گفتنی است پس از برگزاری این کنفرانس سالانه گزارش‌ها حاکی از آن بود که در پی عدم معرفی آیفون جدید در کنفرانس سالانه اپل، سهام این شرکت دچار افت و کاهش ارزش خود در بازار بورس آمریکا شد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    آخه چرا وقتی هیچی حالیت نیست الکی حرف میزنی ، بگو عقده اپل رو دارم
    تحریم های بی معنای شرکت اپل؟ اپل مغز خر خورده که بازار خودش رو توی ایران بسوزونه؟ هیچ دلیل دیگه به مغزت نرسیده که اپل ایران رو به اون خاطر تحریم کرده باشه؟ یادت مونده که اپل آمریکایی هست و روابط سیاسی ایران و آمریکا اجازه داد و ستد هیچ کمپانی آمریکایی با ایران رو نمیده؟
    متاسفم برات

  2. سیامک آریان می‌گوید

    لطفا به جای لیون بنویسید لایِن

  3. سیامک آریان می‌گوید

    سعی کنید گزارش را بیطرفانه ارائه دهید. در جای جای این مطلب لحنی خصمانه و جانبدارانه دیده می شود. شما که قصد ندارید کسی یا شرکتی را محکوم کنید. دارید؟

  4. وحید می‌گوید

    در ضمن سیستم های cloud-base مایکروسافت کاملا تجاری شدن و الان دارن به بزرگترین یازمان های جهان مثل ناسا، زیراکس، ولوو و … سرویس میدن. فکر میکنم اپل در حدود دویست یسصد سال دیگه تو cloud-computing به اینجایی که مایکروسافت الان هست برسن

  5. وحید می‌گوید

    سپهر عزیز. اگر یک شرکت تو دنیا وجود داش ته باشه که بتونه یک PaaS ارایه کنه و سیستم های cloud-base بسازه اون مایکروسافته. نه اپل. چ.ن اصلا در قواره ی این حرفا نیست. نه پلت فرمی برای توسعه نرم افزار داره (مثل .Net)، نه یک سیستم عامل درست حسابی داره (مثل Win Server 2008) نه یک DBMS درست حسابی.
    لطفا یه ذره در مورد Windows Azure Platform مطالعه کنید تا متوجه بشید که تمامه دنیای نرم افزار یو نوک انگشت مایکروسافت می گرده

  6. سپهر می‌گوید

    عزیز، ۲ تا سیستم عامل جدید و سرویس ابر اصلا کم نیست. مایکروسافت ۷-۸ ساله داره زور میزنه هنوز نتونسته بیشتر کاربراشو قانع کنه که از xp بیان رو 7. از سال ۲۰۰۱ هم داره روی سرویسهای ابر کار می کنه ولی نتیجه نداشته. گوگل هم تا الان هیچی از سرویسهای ابری در نیاورده. اگه سرویسهای ابری اپل خوب کار کنن خودش یک انقلابه… در ضمن در مورد تحریم ها هم اپل در ایران به دلیل تحریم های جهانی قانونا نمی تونه سرویس بده …. ما هم که اینترنت ملی داریم، ایفون ملی درست میکنیم و در ابر ملی استفاده میکنیم… ایشالا

  7. Omid می‌گوید

    سلام
    فکر کنم دیگه یواش یواش اپل هم در قابل گوگل قد علم کنه. آندروید این همه گوشی رو با گستردگی وسیع امکانات و در قیمتهای متفاوت تو سال جدید معرفی کرده اونوقت مدیران اپل یه چند تا نمودار آوردند و دارن از روح و این جور چیزا حرف میزنند.
    به درود اپل

  8. عباس می‌گوید

    تا یادم نرفته
    تمام ویژگی های جدید سیستم عامل جدید اپل (شیر) را می توانید به تفکیک موضوعی در این صفحه پیدا کنید:

  9. عباس می‌گوید

    به نظرم در این نوشته کمی از جاده انصاف خارج شده اید:
    اپل سال قبل آی فون ۴ را رونمایی کرد که تغییر بزرگی بود نسبت به مدل قبلی
    ولی انصافا 3GS تفاوت آنچنانی با 3G نداشت رویه اپل اینطور نبوده که هر سال یک گوشی جدید معرفی کند هنوز زمان چندانی از معرفی آیپد ۲ نمی گذرد و هنوز از تمام قابلیتهای آن استفاده نشده است. در جایی که من در آن کار می کنم در کانادا فقط از محصولات اپل استفاده می کنیم ولی هنوز تغییری در برنامه هایمان برای آیپد ۲ نداده ایم. منظور اینکه هنوز هم جای کار بر iOS4 هم وجود دارد و از همه قابلیتهای آن استفاده نشده است. در iOS5 چند صد API جدید در دسترس توسعه دهندگان نرم افزار قرار گرفته است. امکان ذخیره داده ها به صورت کلید-مقدار فراهم شده است اگر با Core Data کار کرده باشید می دانید که ذخیره مجموعه داده به صورت SET چه کار دشواری است وقتی که کلید-مقدار یا آرایه می خواهید.
    به نظر من برنامه Mail که بعنوان یکی از ویژگیهای کلیدی جدید مطرح شد حتی در سطح جیمیل هم نیست (به استثنای امکان جستجو در متن فایلهای ضمیمه( ولی iCloud خبر خوبی بود چون سینک کردن آی مک و آی پد و آی پاد کار سختیه مخصوصا اگر آهنگی از آیتونز خریده باشی و بخواهی منتقل کنی. سیستم Match در iCloud فایلهای موزیک شما را اتوماتیک شناسایی کرده و اگر آنرا در آیتونز پیدا کند (با توجه به ۸ میلیون آهنگ در آیتونز امکان آن خیلی زیاد است) دیگر آنرا به سرور آپلود نمیکند بلکه آهنگ اصلی را با کیفیت 256 Kbs در اختیار شما قرار میدهد. یعنی حتی آهنگ را با کیفیت بهتر در اختیار شما میگذارد. نظر شخصی من این است که iCloud انقلابی در صنعت دیجیتال ایجاد خواهد کرد.
    همچنین ویژگی PC-Free هم قابل توجه بود چرا که دیگر نیاز به اتصال سخت افزاری دستگاه به کامپیوتر در کار نخواهد بود. برنامه iMessage چیز جدیدی نبود چرا که برنامه های مشابه دیگری هستند که همین کار را میکنند تنها مزیت استفاده از iMessage این است که ارتباط گسترده و مجانی با دیگر کاربران محصولات اپل فراهم خواهد شد و این قطعا شرکتهای مخابراتی را ناراحت خواهد کرد چرا که آنها برای استفاده از سیستم پیام کوتاه از مشترکان خود پول میگیرند.

  10. محسن صادقی می‌گوید

    مرسی مرد عجب مقاله بلند بالایی نوشتید

  11. Aydin می‌گوید

    Salam
    mikhastam bedunam ke unaii ke iphone ya ipod e shun jailbreak shode ,
    mitunan az iCloud estefade konan ?

  12. فرهاد می‌گوید

    کاش آیفون 5 رو معرفی کرده بود و یا اعلام کرده بود که کی میاد. هیچ اشاره ای نشد بهش در کل.

  13. naser می‌گوید

    یه کپی کاری به تمام معنی از وین فون و وین 8 و بقیه سیستم عامل ها.