«ویکی‌پدیا» 10 سالگی‌ات مبارک!

این دانشنامه آنلاین اکنون تقریبا 17 میلیون مقاله در 270 زبان زنده دنیا را در خود جای داده که تمامی آنها توسط جامعه داوطلب اینترنتی خلق شده‌اند.

0

به گزارش فارنت و به  نقل از گیزمگ کلمه ویکی‌پدیا هم مانند گوگل در حال تبدیل شدن به یکی از واژگان مشترک دنیای ماست اگر چه تاکنون بارها در جواب سوال دوستان خود گفته‌ایم که خب گوگل کن به جواب می‌رسی اما به همین نحو از کلمه ویکی‌پدیا بهره نمی‌بریم اما تقریبا در همین گوگل‌کردن‌هایمان بارها بهترنی نتیجه‌ای که بدست می‌آوریم همان صفحه دانشنامه ویکی‌پدیاست.

این جملات را گفتیم تا به اینجا برسیم که اعلام کنیم؛ این بزرگترین دانشنامه آنلاین، امروزپانزدهم ژانویه سال 2011 ، «10سالگی» خود را جشن می‌گیرد. این دانشنامه آنلاین اکنون تقریبا 17 میلیون مقاله در 270 زبان زنده دنیا را در خود جای داده که تمامی آنها توسط جامعه داوطلب اینترنتی خلق شده‌اند.

Wikipedia 10

ویکی‌پدیا انگلیسی در پانزدهم ژانویه سال 2001 میلادی (۲۵ دی ۱۳۷۹) آغاز به کار کرد و توسط موسسه انتفاعی ویکی‌مدیا پشنیبانی می‌شود که در سال 2003 راه‌اندازی شده و تاکنون با کمک‌های داوطلبانه به کار ادامه داده است. کمک‌های داوطلبانه‌ای به تعداد 500 هزار مرتبه و به ارزش 16 میلیون دلار.

بهتر است شرح بهتر ویکی‌پدیا را از زبان خودش بشنویم (البته ببینیم):

ویکی‌پدیای انگلیسی (به انگلیسی: English Wikipedia) نسخه زبان انگلیسی دانشنامه ویکی‌پدیا است. این نسخه که در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ به کار افتاد در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۸۸۰,۰۰۰ مقاله دست یافت. این نسخه هم قدیمی‌ترین و هم بزرگ‌ترین ویرایش بین تمامی زبان‌های ویکی‌پدیا است. در سال ۲۰۰۷ یک چهارم کل مقاله‌ها در تمام ویکی‌پدیاها متعلق به زبان انگلیسی بوده است. این نسخه حتی از جمع مقالات دو نسخه زبان آلمانی و زبان فرانسوی که به ترتیب بزرگ‌ترین نسخه‌های بعد از انگلیسی هستند نیز بزرگ‌تر است. در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۰، شمار مقالات این دانش‌نامه بیش از ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار بوده است.

در سال‌های اخیر ویکی‌پدیا شاخه‌های دیگری هم پیدا کرده است و سایت‌های به اصطلاح خواهرخوانده‌ای مانند ویکیشنری، ویکی‌مدیا کامونز و ویکی‌سورس را در کنار خود دیده است. آکنون دنیای وب به جایی رسیده است که به نظر نمی‌توان اینترنت را بدون ویکی‌پدیا تصور کرد نظر شما چیست؟ آیا ویکی پدیا در زندگی مجازی شما هم نقشی دارد و آیا تاکنون به کمک شما هم آمده است؟

پیشنهاد ویژه: در ایران هم برخی افراد نسبت به برگزاری جشن‌هایی داوطلبانه برای ده‌سالگی ویکی‌پدیا اقدام کرده‌اند که در این صفحه می توانید با انتخاب شهر خود از مکان آنها مطلع شوید. در تهران نیز مکان‌هایی در نظر گرفته شده که می‌توانید با ثبت نام قبلی در آنها شرکت کنید. (لطفا جای ما را هم خالی کنید!)

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.