فیلم/ رقص قطره آب بر روی سطح داغ با دمای بالای 190 درجه سانتیگراد!

آیا می‌دانستید که یک قطره آب در دمایی بالاتر از 190 درجه سانتیگراد می‌تواند تا 152 ثانیه تبخیر خود را به تعویق بیندازد این موضوع به اثر لیدن فراست (Leidenfrost Effect) مشهور شده است.

5

پیش از این و در قرن هیجدهم یک دکتر آلمانی به نام «یوهان گوتلاب لیدن‌فراست»، رفتار یک قطره آب در زمان برخورد با سطحی داغ‌تر از نقطه جوش خود را تشریح کرده بود این موضوع به اثر لیدن فراست (Leidenfrost Effect) مشهور شده است اما در ابتدا به تماشای تصاویری ویدیوئی با سرعت 3 هزار فریم در ثانیه از لحظه برخورد قطره آب با سطح داغ بنشینید تا در ادامه دوباره با شما باشیم.

چه چیزی مشاهده کردید؟ قطره آب بلافاصله پس از برخورد با وجود داغ‌تر بودن سطح برخورد بخار نشد. شما می‌توانید همین آزمایش را در آشپزخانه خود انجام دهید. اگر نه ما اینجا شرح تجربه خود را به شما بیان می‌کنیم. ظرف تمیزی برداشته و آن را تا حد بالایی گرم می‌کنیم و پس از آن قطره آبی را بر روی آن می‌چکانیم. اگر دما به اندازه کافی باشد شما مشاهده خواهید کرد که قطره آب با رقصیدن (بالا و پایین پریدن) بر روی سطح داغ نهایتا بخار شده و ناپدید می‌شود.

leidenfrost

اگر دمای سطح زیر 100 درجه سانتیگراد باشد آب به آرامی روند تبخیر خود را ادامه داده و تبخیر می‌شود. این دما اگر بالای 100 درجه ساتنتیگراد باشد طبیعتا سرعت تبخیر و این روند بالاتر خواهد بود اما وقتی این دما به بالای 190 درجه سانتیگراد (374 درجه فارنهایت) می‌رسدقطره فرو افتاده به سرعت و ظرف چندثانیه تبخیر نمی‌شود!!.

اثر لیدن فراست (Leidenfrost Effect)

اثر لیدن فراست (Leidenfrost Effect) چیست؟

در واقع سرویلیام فیربیم طراح مشهور دیگ بخار بریتانیایی به این نتیجه رسید که اگر یک قطره آب در دمای 334 درجه فارنهایت در کمتر از چشم به هم زدنی محو می‌شود همان قطره آب در دمای 395 درجه فارنهایت (202 درجه سانتیگراد) 152 ثانیه به طرز شگفت‌آوری دوام می‌آورد.

این موضوع به اثر لیدن فراست (Leidenfrost Effect) مشهور شده که در آن وقتی یک قطره آب به سطح داغ به همان میزان اعلام شده در بالا برخورد می‌کند لایه نازکی از بخار در دور آن تشکیل می‌شود و این لایه بخار در واقع فطره آب را از سطح داغ محافظت می‌کند و در نتیجه زمان تبخیر به تعویق می‌افتد.

منبع PopSci
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. ar30 می‌گوید

    بیچاره چه دردی کشید .

  2. ناصر می‌گوید

    من وقتی کوچیک بودم این کارو می کردم وقتی داشتم تخم مرغ اب پز می کردم یه قاشقی رو داغ می کردم و کمی از آب در حال جوش رو بر می داشتم و رو شعله می گرفتم ، آبه بخار نمی شد و انگار یه توپ روان هست تگو اینرو قبلا یکی دیگه کشف کرده بود !!!

  3. آرمان مشاغل می‌گوید

    man in azmayesho ghabl az inke bedoonam chi hast vaghti bache boodam ba otoo anjam midadam :D

  4. Amin می‌گوید

    با سلام . این کارو ما هم زمانی که بچه ابتدایی بودی یکی از دوستام شانسی سر کلاس وقتی دستش خیس بود روی بخاری نفتی ریخت اون موقع اول ابتدایی بودم و تا به الان که 21 سالم شده نمیدونستم که چرا اینجوری میشه که اونم به لطف شما فهمیدم . خیلی ممنون

  5. ak می‌گوید

    دما بالاتر چی ؟