پایانی غمبار برای «شرکت ناول»؛ عرضه کننده «لینوکس سوسه»!

1

به گزارش فارنت این روزها که در رسانه‌ها دائماً خبر خریدن شرکت‏های مختلف کامپیوتری را توسط دیگر شرکت‏های بزرگ کامپیوتری می‏شنویم، باید شنیدن خبر فروخته شدن شرکت قدیمی Novell به مبلغ 2/2 میلیارد دلار هم  برایمان عادی به نظر بیاید. اما فقط کارشناسان می‏توانند حدس بزنند و کاربران باید در انتظار بمانند تا ببینند که چه بر سر شرکت Novell و مجموعه گسترده محصولات این شرکت خواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی شبکه گستر، خرید شرکت‏های بزرگ معمولاً به ادغام محصولات و یا از رده خارج شدن بعضی از آنها منجر می‏شود. اما ممکن است ماه‏ها و سال‏ها طول بکشد تا تأثیر خرید یک شرکت، در بازار احساس شود. مدیران شرکت خریدار سعی می‏کنند اعتماد و اطمینان کاربران شرکت فروشنده را جلب کنند ولی معمولاً در صحبت‏های آنها هیچ اطلاعات معنی داری نمی‏توان یافت. داستان فروش Novell هم، اینگونه است.

خیلی‏ها تصور می‏کردند که شرکت Novell توسط شرکت VMware خریداری می‏شود اما در پایان، شرکت گمنامی به نام Attachmate آن را به مبلغ 2/2 میلیارد دلار خرید و بخشی از اختراعات ثبت شده Novell نیز بطور همزمان به یک گروه وابسته به شرکت مایکروسافت به مبلغ 450 میلیون دلار فروخته شد.

شرکت ناول که یکی از صاحب نام‌ترین شرکت‌ها در زمینه محصولات شبکه به جساب می‌آمد در سال ۱۹۹۳ میلادی سیستم عامل نت‌ور (NetWare) را برای شبکه‌های محلی (Local) عرضه کرد که بر روی سیستم عامل‌های عادی کامپیوترها اجرا می‌شد و امکان ارتباط بین تمامی کامپیوترها و دستگاه های جانبی موجود بر روی شبکه را میسر می‌کرد.

OpenSUSE یکی از ویرایش‌های محبوب سیستم عامل لینوکس نیز دیگر محصول برتر این شرکت به حساب می‌آمد که به طور اختصاصی توسط شرکت ناول طراحی و روانه بازار شده بود و کاربران و علاقه مندان خاص خودش را دارد.

به گفته مدیران Attachmate شرکت Novell به دو بخش تقسیم خواهد شد. بخش سیستم عامل Linux SuSE و مابقی محصولات. این تصمیم چندان غیر عادی نیست، چرا که مدت‏ها است سیستم عامل SuSE تنها محصول روبه رشد شرکت Novell بوده است.

خیلی عجیب نیست اگر تا بحال نام شرکت Attachmate را نشنیده باشید. این شرکت یک شرکت خصوصی است که توسط چند شرکت سرمایه‌گذاری اداره می‏شود. محصولات چندان ویژه‏ای ندارد و اغلب هم از طریق خرید شرکت‏های دیگر و یا خرید امتیاز تولید یک محصول، سبد محصولات شرکت خود را تکمیل‏تر می‌کند. به همین دلیل هم این شرکت، بخش تحقیق و توسعه قوی‏ای ندارد و بنظر نمی‏رسد سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیز بر روی سیستم عامل Novell SuSE انجام دهد.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، مدتی طول خواهد کشید که تأثیرات خرید شرکت Novell را در بازار و بر روی محصولات این شرکت ببینیم. پس تنها می‏توان صبر کرد و امیدوار بود که از این شرکت قدیمی که زمانی برای خود جاه و مقامی داشت، اثری، هر چند کوچک، باقی بماند.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. ناصر می‌گوید

    مونو هم توسط این شرکت پشتیبانی می شه .. اون چه طور می شه ؟
    فارنت: احتمالا همون طور که تو خبر هست بین یکی از دو بخش قسمت میشه