روزی روزگاری لپ‌تاپ؛ تاریخچه تصویری رایانه‌های قابل حمل..!

چند روز پیش شرکت ایسر لپ تاپ جدید خود را با دو صفحه نمایش به بازار عرضه کرد که در آن از صفحه کلید خبری نبود و شما به جای صفحه کلید مرسوم از صفحه نمایش لمسی دستگاه برای کنترل دستگاه بهره می بردید. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم سری به تاریخچه لپ‌تاپ‌ها و سیر تحولات در ان بزنیم و ببینیم این رایانه‌های قابل حمل دوست داشتنی از چه روزگاری به امروز رسیده‌اند.

4

فارنت: چند روز پیش شرکت ایسر لپ تاپ جدید خود را با دو صفحه نمایش به بازار عرضه کرد که در آن از صفحه کلید خبری نبود و شما به جای صفحه کلید مرسوم از صفحه نمایش لمسی دستگاه برای کنترل دستگاه بهره می بردید. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم سری به تاریخچه لپ‌تاپ‌ها و سیر تحولات در ان بزنیم و ببینیم این رایانه‌های قابل حمل دوست داشتنی از چه روزگاری به امروز رسیده‌اند.

IBM 5100

الزاما نمی‌توانیم نام لپ‌تاپ را بر آن بگذاریم اما به اندازه کافی کوچک بود که قابل حمل باشد و از این نظر لپ‌تاپ را با خود یدک بکشد. IBM 5100 یک رایانه طراحی شده از نوع موسوم به «cutting edge computer» است که در سال 1975 طراحی شد، چند سال پیش از ظهور لپ‌تاپ‌هایی که به راحتی می‌توان آنها را لپ‌تاپ‌های اولیه توصیف کرد.

IBM5100

GRiD Compass

این لپ‌تاپ مطمئنا یکی از اولین لپ‌تاپ‌های جهان بود که برخی حتی آن را قطعا اولین می‌دانند. این لپ‌تاپ در سال 1979 توسط “بیل موگریدج” در موسسه طراحی صنعتی بریتانیا طراحی گردید. این رایانه 340 کیلوبایت حافظه داشت که البته برای استفاده ناسا در دهه 1980 کافی به نظر می‌رسید.

gridlaptop

Gavilan

این لپ‌تاپ که بسیاری از مورخان علوم رایانه آن را به عنوان اولین لپ‌تاپ به معنای واقعی می‌دانند در هنگام فروش به عنوان کامپیوتر سیار فروخته می‌شد و در هنگام عرضه خود در سال 1983 انقلابی در صنعت رایانه محسوب می‌شد. این رایانه همراه با پردازنده 5 مگاهرتزی 8080 اینتل و یک درایو فلاپی‌دیسک به موفقیتی سریع دست یافت.

Gavilan

IBM Convertable

این لپ‌تاپ آی.بی.ام در سال 1986 به عنوان “رایانه قابل تبدیل” این شرکت نقطه آغازی بر تغییر کلی نسل لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌آید. این رایانه همراه با قابلیت “Sleep” به بازار عرضه شد که تنها با یکبار فشار دادن دکمه پاور دستگاه عمل می‌کرد.

mac portable

Mac Portable

این رایانه شرکت اپل را می‌توان فامیلی دور از خانواده جدید مک‌بوک‌ این شرکت دانست. این اولین تلاش اپل برای ساخت رایانه‌هایی سیار با منبع تغذیه باطری بود. مشکل این رایانه برای کاربرانش صفحه نمایش آن بود که خیلی کوچکتر از یک رایانه رومیزی و حتی لپ‌تاپ‌هایی بود که پیش از آن به بازار عرضه شده بودند.

ibm convertable

iBook

آی‌بوک را می‌توان معروفترین نشانه عصر طراحی اپل دانست. این لپ‌تاپ در واقع آغاز بازار لپ‌تاپ و عرضه یا رایانه قابل حمل به صورت انبوه و فروش در تعداد زیاد بود. این لپ‌تاپ که در واقع اولین طراحی در نوع تاشو بود، آخرین محصول اپل بود که در رنگ‌های مختلف تولید شد و اکنون تمام محصولات رایانه این شرکت به تک رنگ سفید تولید می‌شوند. آی‌بوک تا سال 2006 که جای خود را به مک‌بوک داد، محصول اصلی اپل بود.

iBook

Alienware M11x

این لپ‌تاپ که جهش بزرگی در صنعت لپ‌تاپ به حساب می‌آمد، توسط شرکت آلین‌ویر تولید شد که بعدها به شرکتی زیر مجموعه شرکت Dell تبدیل شد. این لپ‌تاپ ثابت کرد که برای انجام کارهای فشره و سنگین اداری دیگر نیازی به کامپیوترهای رومیزی نیست.

Alienware M11x

Acer Iconia

این لپ‌تاپ شرکت ایسر که به تازگی رونمایی شده است اولین لپ‌تاپ با دو صفحه نمایش است که به دو صفحه نمایش 14 اینچی مجهز است. در این لپ‌تاپ به جای صفحه کلید مرسوم شما قادر به تایپ بر روی صفحه نمایش لمسی هستید. این لپ‌تاپ به نام آیکونیا به عنوان آغازگر لپ‌تاپ‌های بهره‌مند از صفحه نمایش لمسی به جای لپ‌تاپ‌های مرسوم نام برده می‌شود.

iconia_Acer

منبع: دیلی تلگراف

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. پویا می‌گوید

    جای بعضی از لپتاپ ها کاملاً خالیه. به طور مشخص power book 100 که شاهکاری بود برای خودش. من البته یک طرفدار متعصب اپل نیستم اما فکر میکنم که جای macbook pro هم خیلی خالیه.

  2. mohammad می‌گوید

    پرش بدی داشتید

    یهو از مدلهای قدیمی پریدید رو این جدیدیا بابا این همه مدل بین این دو هستش

    تاریخچه خوبی درنیاوردید!

    فارنت: دوست عزیز انتخاب این مدلها صرفا به خاطر این بوده که هر کدوم نشانه یک نسل از لپ تاپ ها بودن و نمی شه صدها مدل لپ تاپ عرضه شده تاکنون رو یک به یک معرفی کرد در ضمن این مطلب از منبع روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف کار شده. ممنون

  3. طراحی بنر می‌گوید

    فکر نمیکنم استقبال خوبی از این مدلها بشه
    چون قطعا نسبت به کارایی قیمت بالایی خواهد داشت

  4. pooya می‌گوید

    قبل مک بوک پاوربوک بودها . . .